(Jag gav nog ett liknande svar i ett annat delforum, men skrev inget om blandningen av kogödsel och planteringsjord där, om jag minns rätt - blir liteupprepningar här alltså, men alla läser väl inte alla trådar osv...

)
CITAT (lalli @ 04-04-2007, 20:43)

Jag skulle vilja ha tips hur jag bör placera ut dessa i pallarna, Blir det bra med kogödsel blandat med vanlig planteringsjord i båda pallarna?. Kan potatisen vara tillsammans med något av de andra? Vet någon när man kan skörda sparrispotatis?
Jag köpte sådana där säckar, 5 för 100 (typ), förra året och hade hälften "kogödsel" och hälften "planteringsjord" i pallkragarna. Blev bra. Men har du äkta kogödsel är den mycket mer koncentrerad än den man köper. Egentligen blandade jag nog för starkt, men det blev bra som sagt.
Angående placering, jag tror det är svårt att få plats med fler än 8 potatisar i en pallkrage, men just sparrispotatisen blir väl ingen monsterplanta, det går nog med 10 också. Räkna med 2 månader innan skörd, om allt går bra. Visst kan man skörda tidigare, men då får man väldigt små potatisar. Mina pallkragepotatisar stod nog ca 3 månader innan skörd, men, det beror på sort etc givetvis. Blå Kongo tog jag inte in förrän efter nära 4 månader, om jag räknat allt rätt.
Såhär satte jag förra året :

Mandelpotatisen tog sig efter hand.
Tillägg : Potatisblast breder ut sig mycket och skuggar en hel del. Möjligen kan du få en första skörd rädisor om du planterar mellan potatisarna, det vet jag inte riktigt.