Full version: Resa till Rom
Merlin
Hurra hurra jag ska till Rom i slutet av månaden yahoo.gif Nu ska jag naturligtvis se alla dom gängse turistattraktionerna men vilka trädgårdar finns att beskåda? Någon växt eller fröer man kan köpa med sig därifrån? Jag tar tacksamt emot alla råd bravo.gif
Monica M zon 4
Ligger inte Ninfa utanför Rom?! Dit skulle jag vilja åka. smile.gif
Kajsa i Arvika
Tivoli verkar också vackert... wub.gif

jobbade som aupair i Rom i slutet av 80talet men på den tiden hade inte trädgårdsflugan bitit mig tyvärr, man var mer intresserad av de vackra människorna där nere!! angel_not.gif

Du kommer säkert att få en underbar semester, Rom är en fantastisk stad, det är som att kliva in i en historiebok med alla gamla byggnader.. ta en fika vid Pantheon eller Piazza Navona, upplev den mäktiga Peterskyrkan, kasta en peng i Fontana di Trevi, ät underbart god pasta och pizza och bara NJUT av våren som redan är på gång därnere!!

Finns massor av kvicka ficktjuvar, så håll hårt i värdesakerna! rtfm.gif

Bee
CITAT (Merlin @ 04-04-2007, 23:22) *
Hurra hurra jag ska till Rom i slutet av månaden yahoo.gif Nu ska jag naturligtvis se alla dom gängse turistattraktionerna men vilka trädgårdar finns att beskåda? Någon växt eller fröer man kan köpa med sig därifrån? Jag tar tacksamt emot alla råd bravo.gif

Då åker du samtidigt som min dotter! Hon skall dit sista helgen i april.
Lite avis blir jag; vi var där förra sommaren men då var det alldeles för varmt.

Villa Borghese (hur stavas det?) ligger centralt, strax öster om Piazza del Popolo och Via Veneto. Det är en jättepark (typ Slottskogen i Göteborg) och det bör vara vackert vid den tiden. Mycket bekväma skor rekommenderas smile.gif - trappor upp från Piazza del Popolo och Via Veneto är en slingrande hyfsat brant backe.
Merlin

Tack för era svar rose.gif Villa Borghese ska vi nog till och Ninfa har jag alltid velat se i verkligheten wub.gif Sen har jag förstått att det finns en trädgård i Vatikanstaten som har guidade visningar ibland, ska höra om den visas när vi är där! Har ni fler tips så tar jag tacksamt emot yes.gif
Hannele
Jag har i centrala Rom besökt
- Vatikanens trädgård blommar Judasträdet, Cercis siliquastrum, varje påsk.
- Farnese trädgården (Orti Farnesina vid Forum Romanum)
- Orto Botanico, skapades 1545 och är världens första botaniska trädgård.
- Villa Borghese har sina vackra fågelburar och växter efter 1600-talets frökataloger..
- Roseto Communale, 1200 olika sorters rosor, bäst i maj, ordnar internationell rostävling Premio Roma.
- Villa Medici byggdes 1540.
[attachment=1218:74Peterskyrkan3.jpg] Peterskyrkan.
[attachment=1220:123topiary2.JPG] Påvens bensinstation.. Formklippta magnolior.
Merlin
CITAT (Hannele @ 07-04-2007, 00:33) *
Jag har i centrala Rom besökt
- Vatikanens trädgård blommar Judasträdet, Cercis siliquastrum, varje påsk.
- Farnese trädgården (Orti Farnesina vid Forum Romanum)
- Orto Botanico, skapades 1545 och är världens första botaniska trädgård.
- Villa Borghese har sina vackra fågelburar och växter efter 1600-talets frökataloger..
- Roseto Communale, 1200 olika sorters rosor, bäst i maj, ordnar internationell rostävling Premio Roma.
- Villa Medici byggdes 1540.
[attachment=1218:74Peterskyrkan3.jpg] Peterskyrkan.
[attachment=1220:123topiary2.JPG] Påvens bensinstation.. Formklippta magnolior.

Fantastiska bilder tack Hannele thanks.gif Jag ska följa dina råd och besöka så många trädgårdar jag hinner med (eller så länge maken är med på noterna rolleyes.gif ). Sen ska man ju hinna med turistattraktionerna också sweatingbullets.gif borde nog ha bokat fler dagar inser jag nu......Hoppas jag kan ta med mig lite sticklingar och kanske köpa lite naughty.gif italienska grönsaksfröer också smile.gif ....ska lämna plats i min resväska för plantinköpen whistling.gif
Ni borde förresten ha sett våra barns miner när jag talade om för dom söta rara ungdomarna att det minnsan inte skulle bli föräldrafritt a0a.gif rotfl.gif Min bästa väninna kommer nämligen att flytta in här under vår frånvaro och sköta om växter, katt och tonårsbarn. Hon är dessutom bra mycket strängare än vad vi är devil.gif bravo.gif rotfl.gif
sqrulan
0
sqrulan
0
Hannele
CITAT (Merlin @ 07-04-2007, 23:47) *
Fantastiska bilder tack Hannele thanks.gif Jag ska följa dina råd och besöka så många trädgårdar jag hinner med (eller så länge maken är med på noterna rolleyes.gif ).

Varför tvinga maken titta på trädgårdarna? trostar.gif
Merlin
CITAT (Hannele @ 08-04-2007, 18:01) *
Varför tvinga maken titta på trädgårdarna? trostar.gif

Nej nej jag skulle aldrig tvinga honom att titta på alla dessa trädgårdar laugh.gif Jag tänkte mer att man kunde kombinera sightseeingen med lite trädgård-vill han inte kolla så kan han väl göra nåt annat eller ta ett glas vin nånstans yes.gif Det vore som om han tvingade mig att titta på exempelvis fotboll - det skulle liksom inte ge mig nåt heller rolleyes.gif Men en liten promenad i romantisk miljö som t ex Ninfa eller Villa Borghese kan väl aldrig skada wub.gif
Merlin
Nu är vi tillbaka från Rom-resan!!! Så underbart vackert, 26 grader och solen sken hela dagarna tummenupp.gif Vi såg alla dom vanliga turistställena, pantheon, collosseum, spanska trappan, fontana di trevi, sixtinska kapellet (mer än 500 trappsteg upp med en jättetrång trappa sweatingbullets.gif ), catacomberna mm. Hela stan är ju ett museum !!!!
Nu till det viktiga giggle.gif med resan.....växterna!!!!!
Herrejesus vad det blommade. Tog en massa kort på blommor, buskar och träd innocent.gif många kände jag inte igen men ni får hjälpa mig sen bara jag lyckas lägga in bilderna (måste förminska dom först). Citrusträd i blom och med frukter, villa Borgheses trädgård är jättefin med den hemliga trädgården wub.gif . Iris germanica blommade där i mängder - ett riktigt hav av ljusblåa irisar, underbart vackra.
Fikonträden växte överallt i Rom, dom bar frukt och jag lyckades ta en hel del sticklingar av fikon, jasmin, en konstig typ av potentilla med hibiskusliknande blad, en ovanlig sorts nunneört och clematissticklingar, fröer av mispel - träden bar frukt men jag tog fröerna från köpemispel från kvartersbutiken(urgoda förresten som en blandninga av citron, clementin, äpple och ananas), palmfröer, platanfröer, fröer av olika citrusträd och rosor osv osv. Tur att jag bara packade det nödvändigaste inför resan whistling.gif
Konstigt tyckte jag att det växte vete mellan körfilerna i nästan hela staden och förorterna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon