Gloriana
Min väldigt söta katt Gwennie tycker att plantorna jag har under lysrör är hennes privata trädgård - fritt fram att rota i mao ranting.gif Jag har inga möjligheter att näta in eller på annat sätt se till att den lilla filuren inte får tillgång utan behöver veta om någon vet någon avskräckande lukt eller annat trix (vatten funkar inte - hpn är inte dummare än att hon inte är där när jag ser). Det enda jag känner till är att det finns på sprayburk. Den enda gång jag testade det höll jag på att storkna i högre grad än katterna, som inte tycktes besvärade alls... sad.gif
Airamya
Katter brukar sky doften av kryddnejlika och citrus. Du kanske kan prova att lägga kryddnejlikor vid plantorna? Kanske krossa dem lite så doften blir starkare... Det finns essenser (eteriska oljor) med citrusdofter.
Jag hade en katt som ville kissa på dörrmattan, då hade jag på citrusolja där. Hon gick genast till lådan igen smile.gif
Whiskuchi
Finmalen vitpeppar på jorden (om hon bökar runt med nosen) ;-) Tuggar hon på plantorna funkar tabasco på bladen.
Gloriana
Tack för era svar! Jag ska testa kryddnejlika och citrus. Vitpeppar är redan testat men det bekom henne inte då hon krafsar i krukorna, dvs dödar mina plantor!! (tur att hon är söt...grrrr). Fler tips mottages givetvis tacksamt!
Sailor Pluto
Jag skulle definitvt försöka med något som katten tycker luktar illa. För mina katter är det apelsin och clementin, ibland citron. Om du vet något som just din lilla sötnos ogillar så kanske det är värt att pröva?
Om det inte hjälper skulle nog jag försöka skärma av området på något sätt ändå, även fast jag såg att du inte hade möjlighet smile.gif . När mina rev ner blomkrukor från fönstren i småbarnsåldern fick dom helt enkelt inte vara i rummet förrän de slutade vara så himla nyfikna giggle.gif .
Lady Hamilton
Stoppa ner bitar av tandpetare i krukorna DÅ vill hon nog inte vara å kraffs i dem (sticker i tassen blush.gif )
Gloriana
Min kära sötnos gillar inte dammsugaren men den kan ju inte stå på jämt rolleyes.gif Tandpetare var ett mycket bra tips som förmodligen funkar - ska genast testa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon