Chicco
Vi har precis flyttat till hus , vi trivs jättebra , men vet inte alls vad vi ska göra med våran trädgård på baksidan.
Den är som en kvadrat, två långsidor och två kortsidor.
Igår fick vi hem en lekstuga och en gungställning och vi vill även ha en sandlåda. MEN jag vet inte hur jag ska ställa allt... just nu står dom på uppfarten...
Mitt på trädgården är det två stenpartier med kastanj eller syrenbuske på. Vi vill absolut inte ha kvar dom utan vill gärna bara ha platt gräsmatta där. Vad gör man med all sten man inte vill ha tro ?

Vi har mycket mossa, tror faktiskt inte vi kommer ifrån den så lätt, tyvärr.
Önskar jag kunde sätta in kort men jag vet inte hur man gör...
Allt ser ut som ett litet kaos nu , men jag hoppas det blir bra...

Vi har bott i lägenhet å är SUPERNYBÖRJARE i trädgården:o)
Tacksam för alla tips å råd!
Fenja
Hej och välkommen hit!
Jag skulle ta papper och penna och rita in placeringarna och testa mig fram så att jag blir nöjd! Gällande stenarna kan du väl höra med grannarna om det kanske finns något ställe du kan lägga dem på, annars kan du ringa och kolla med kommunen.
Mvh
Fenja
Ophelia
Jag skulle ta det väldigt lugnt och fundera över vad jag skulle vilja ha. Sedan passa på nu och åka runt och kika på olika planteringar, i plantskolor m.m. för att få tips och se trevliga lösningar. jag skulle även passa på och läsa en hel del böcker för att få en del grundläggade kunskap och även där få tips och idéer. Låt detta år få vara en period där ni har möjlighet att se och dokumentera vad er trädgård innehåller.

Börjar ni skvätta här och där med projekt så kan ni bli ganska trötta på trädgård. En sak i taget.
linvik
Åh sten!!! Om ni inte vill ha stenpartiet mitt i trädgården så kanske ni kan flytta det till något hörn. Sten är alltid bra att ha i trädgården till att göra kanter och murar och sånt. Du kan göra en upphöjd bädd som blir bra att odla i. Jag hade gärna haft en stenhög i min trädgård där jag kunde plocka stenar till olika behov...

Annars när det gäller din trädgård så försök tänka i rum. Samla lekgrejerna på ett ställe istället för att sprida ut dem. Placera på något praktiskt ställe, t ex där du har överblick från köksfönstret.

Alla har mycket mossa nu. Det är för att mossan trivts under den milda vintern. För att få fart på gräset så får du göda gräsmattan. Tänk ekologiskt, det finns mycket gifter på marknaden, försök välja produkter som är vänliga för miljön (och för dina barn). Har ni det väldigt skuggigt kan det vara svårt att bli av med mossan, då är det bättre att använda marktäckare eller grus (om man inte gillar mossa, tänk på att mossa alltid är grönt och mjukt att gå på!).

Lycka till med trädgården!
Madeleine1
Det kan bli många olika svar så du får sålla... Här får du ett par tankar som du kan använda dig av om du vill.

* Vilka olika platser/rum vill ni ha? Lek, trädgårdsland, uteplats, "fotbollsplan" osv.

* Vilka praktiska detaljer behöver ni ta hänsyn till? Behöver ni kunna ha uppsikt över barnen från huset, från uteplatsen, ska det kunna spelas fotboll (=bra gräsyta), finns det något ni behöver ta hänsyn till i trädgård eller omgivning (trafik, grannar)?

* Vad kommer vuxna vilja göra i trädgården?
* Vad kommer barn vilja göra i trädgården?
* Vad kommer familjen vilja göra i trädgården?

Tips 1! Vi monterade gungställningen på två långa plankor. På så sätt var den tippsäker och flyttbar och vi kunde flytta runt den för att inte få stora gräsfria gropar i gräsmattan.

Tips 2! Vi tog bort en damm som fanns "mitt i gräsmattan" och gjorde om platsen till sandlåda. Dammen var omgärdad av Hosta eller Funkia som det också kallas och utmed ena långsidan på sandlådan fick blommorna vara kvar. Där har ungarna haft garage under bladen och byggt hus. Det gör också att sandlådan inte blev "en låda mitt på gräsmattan" utan smälte in lite bättre.

Mossa är det gott om i gräsmattan just nu. Det kan vara bra att göda den, men om ni inte vill klippa som tokar skulle jag råda er att vänta med det. Kanske rentutav till nästa år. Mossa är skönt att gå på... smile.gif

Jag har faktiskt ingen aning om var man gör av sten. Bodde jag nära kunde ni få tippa av en del hemma hos mig! smile.gif Spara så mycket ni kan och som linvik skrev kanske ni kan flytta "stenhögen"?

Lycka till med nya trädgården!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon