Saramaran
05-04-2007, 10:48
Jag fick två typer av humle av min granne, som gör eget öl med kottarna. Förra året var (iofs också ett dåligt humleår) det små, små gröna larver som käkade upp bladen så att bara nervtrådarna var kvar och humlen slutade växa. Jag klippte bort angripna blad och har provat att spruta både såpa och vinäger, men utan resultat. Jag vill helst inte använda gift. Undrar: funkar det med att i förebyggande syfte vattna med nässelvatten eller något annat ekologiskt? Jag hittar inga ägg på bladen, så jag antar att det är något som finns i jorden, eller? Någon som har erfarenhet av detta? Humle-sorterna är ganska speciella, så jag lägger gärna ner lite energi på dem...
Edit: Förlåt, jag skulle skrivit på Ogräs och skadegörare. Var ouppmärksam.
Åsa, mälardalen zon 2
05-04-2007, 11:48
Humlefly en liten fjärilslarv som kan kaläta plantan. Man behöver inte göra så mycket ofta har man problem några år sedan tar de naturliga fienderna hand om dem. Hinner man upptäcka dem innan de gjort alltför stor skada kan man skaka ner dem och trampa på dem. Ingen nedklippning det kommer nya blad efter kalätningen humle tar inte någon större skada av kalätningen.
Möjligtvis kan man skaffa en bakterie som tar död på fjärilslarver men den säljs bara i yrkesodlarförpackning (inte billigt) och jag tror det bara är en firma som säljer (främst till yrkesodlare) men jag tror det blir lite väl dyrt med tanke på att det bara är två unga plantor humle.
Om inte larverna är alltför små (större larver har svårare att hålla sig kvar) så kan man ibland spola av dem med kallt vatten.
mari_tres
05-04-2007, 21:00
Ska det fungera med vinäger också? Har jag aldrig hört talas om, blandar man som med såpan, eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.