Full version: röda fläckar
katti
Jag har upptäckt att det blivit röda fläckar på bladen på en av mina pelaraspar. Det sitter även ett antal baggar på dem. Vad kan det vara och finns det nånting man kan göra? unsure.gif
katti
Tjolahopp min bild funkade biggrin.gif biggrin.gif
Micke
De vanligaste baggarna som angriper asp och poppel (t.ex. aspglansbagge) behöver man vanligtvis inte åtgärda. En annan sak är sedan att de röda fläckarna inte nödvändigtvis beror på baggarna, utan kan handla om ett samtidigt angrepp av svampsjukdomar som t.ex. poppelrost (gulorangefärgade sporhopar under bladen) eller bladfläcksjuka (svartbruna fläckar som så småningom flyter samman). Om det handlar om svampangrepp ska du se till att de nedfallna bladen bränns eller åtminstone komposteras ordentligt. Vid svåra angrepp kan det vara nödvändigt med en kraftig beskärning av trädet.

Men det vore intressant att få en närmare beskrivning av själva baggarna.

Micke
katti
Jag gick ut och tittade lite närmare på de små krypen... de är knappt fem millimeter långa och kanske tre millimeter breda. De ser lite bronsfärgade ut nästan svarta och blanka.
Micke
Säker är jag inte, men färgen motsvarar aspglansbaggens fastän de kan vara dubbelt större. Du behöver i så fall inte bry dig om dom, men är du orolig eller blir störd av bladskadorna kan du ju alltid plocka bort dom.

Micke
katti
Tack så mycket för hjälpen biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon