Full version: Som sagt...
Caisy
Som sagt nytt hus, ny trädgård.
Var nyss ute och grävde fram detta, låg fint nedbäddat under en mossbädd. tongue.gif
Vet inte om den tillhör plantan men när jag räffsade bort mossan stötte jag hela tiden emot något som verkar vara en grymt stor rotklump...
Vill som sagt var ha tips på vad det kan vara och vad jag ska göra med den?
Första känslan är ju att jag ska klippa ner vad som troligast är fjolårets spröt...rätt?
Tänkte även slänga på lite fräsh jord och lite kogödsel.
Någon som kan se vad detta är?? tummenupp.gif

Mvh Adrienne
Airamya
Jag misstänker att det kan vara pion.
Ophelia
Är oxå inne på pion. Det gröna ser lite flikigt dilligt ut och då kanske det kan vara en dillpion smile.gif
Caisy
ÅÅÅhh nej, är det något jag bestämt mig för att inte införskaffa till trädgården så är det just pion.
Har lite blommster böcker och jag bläddrar alltid förbi pion sidorna. blink.gif
Airamya
Oj då... Antagligen så är det en härligt doftande variant skulle jag gissa på. Det gör dig inte lättare till sinnes?
Caisy
Njaa, kanske då... sleep.gif

Länk till bra bild? Finns de i fler färger än röd?
Om jag nu ändå behåller den...skötsel? Vad tycker den om?
Ska jag slänga på lite ny jord och lite gödsel? Ska jag klippa bort spröten? tongue.gif
Airamya
http://www.odla.nu/artiklar/pioner.shtml

Finns fler färger, ja smile.gif
Caisy
Tack...för la ta hand om den i sommar i alla fall. flirting.gif
Om jag inte tycker om den vid blommning kan jag ju alltid dela upp den och ge bort till bekanta.
Tack för länken!!

Mvh
Ophelia
Dillpioner är inte direkt de billigaste perennerna i en trädgård. Kan kosta en vacker slant, en del kan kosta väldigt vackra slantar smile.gif
linvik
confused.gif
Vad har du emot pioner?!

Först kommer de upp ur marken som röda spjut. Sen sätter de knopp och man går och längtar och längtar, och till slut (!) spricker dom och är alldeles maffiga och ljuva. Sen vissnar de ner vackert. Pionen har en lång säsong då man har glädje av dem!

Men men. Jag är inte så förtjust i... g.gif ...torra enar. Så det är klart alla kan ju inte älska allt rolleyes.gif
Caisy
CITAT (linvik @ 05-04-2007, 14:08) *
confused.gif
Vad har du emot pioner?!

Först kommer de upp ur marken som röda spjut. Sen sätter de knopp och man går och längtar och längtar, och till slut (!) spricker dom och är alldeles maffiga och ljuva. Sen vissnar de ner vackert. Pionen har en lång säsong då man har glädje av dem!

Men men. Jag är inte så förtjust i... g.gif ...torra enar. Så det är klart alla kan ju inte älska allt rolleyes.gif

Hmmm, tror det är så att jag inte tycker om de stora blommorna.
Är varken så förtjust i rosor heller.
Ska i och för sig skaffa en honungsros nu i sommar...men de är ju magiska!!
Vem vet det kanske grunnar sig i hemska nyponbuske erfarenheter?? unsure.gif
Minns att vi hade nyponbuskar vid vår låg/mellanstadieskola.
Gissa vad alla roade sig med på höstkanten?? KLIPULVER!!
Nää, jag vet inte...men det är ju inte omöjligt. tongue.gif
Caisy
Såhär blev det nu ialla fall...
Slängde på lite planteringsjord och lite kogödsel, klippte ner den och vattnade. biggrin.gif
Airamya
Det ser ju riktigt prydligt ut smile.gif Lycka till med din pion, hoppas ni blir kompisar så den slipper flytta... 000.gif
Caisy
Tack, joo...vi får se. blush.gif

Tack för all hjälp!!
kerstin z5-6
Med tanke på att dillpioner kostar 7-800 kr att köpa .. två ögon max .. du verkar ju ha sådär en 20 röda ögon/skott .. så kanske du kan fördra den .. den är ju dessutom en tidigblommare när inte så mycket annat blommar i trädgården ...
Även sk vanlig luktpion är inte särskilt billiga -100-400 kr är vanligt pris beroende på sort

Smaken brukar ändra sig snabbt under trädgårdsåren angel_not.gif

Caisy
Haha!!

Då kan jag tjäna pengar på rackaren!! innocent.gif

Jo gissar på en 30-40 rödisar...är det själva blomman eller?
Om den är så dyr så bör den ju vara vacker...den ser ju rätt orginell ut på bilderna.
Får väll återkomma senare i vår/sommar och delge dess öde. giggle.gif crazy.gif
lindareet zon 2
Tänk bara på att pioner (om det nu är en sådan) inte vill vara planterade för djupt, så man ska egentligen inte lägga på någon extra jord. Då kanske de inte blommar alls. Lycka till! :blomma:
kerstin z5-6
en rödis -en stängel som kan få en knopp -men inte säkert .. en del blir blad förstås
Caisy
Okej, jo jag la knappt på en centimeter. Hoppas den blommar ändå.

Tack alla för hjälpen!! thanks.gif
sqrulan
rolleyes.gif

Kolla på Traderas auktioner!!!

Är det en dillpion så kan du ju bli riktigt
rik om du säljer bit vis. slap.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon