Full version: Kruka till pelagoner?
Ramoth
Fick för några år sedan tipset av en inbiten pelagonälskare att de trivs och överlever bäst i stora rejäla krukor, men så läste jag här någopnstans att de vill ha små krukor. (Efter rådet om stora krukor har jag flera gånger lyckats övervintra pelagoner - något som inte hände innan)
Så vad göra? Ska de nya små älsklingarna som är på väg från "Odla" hamn i små eller stora krukor? dunno.gif

En annan fundering kring pelagonsticklingar.
När ni planterar brukar ni sätta en eller flera sticklingar i varje kruka?
Jag brukar för det mesta sätta det mesta i var sin kruka, med det kanske fortare blir snyggt i krukan om man petar ner tre i samma?
Sollan
Själv brukar jag inte ta för stora krukor. Bättre att byta upp sig vartefter de växer. Har man brokladiga/småväxande pelargoner med mindre rotsystem ska man inte ha överstora krukor. Man ser på rotsystemet vilken storlek som är lämplig. Låt dem torka upp ordentligt mellan vattningarna också, svårare om det är stor kruka och liten planta. Risken att övervattna ökar då.
Plantera sticklingar i relativt små krukor. Det går jättebra att plantera fler i samma kruka också, de ser större och kraftigare ut när de växer ihop.
Lycka till! Pelargoner är tacksamma växter och tål mycket... smile.gif
Fenja
Tre sticklingar i samma kruka bildar snabbt en stor buskig planta, men har du inte bråttom så funkar det med en och en också. Jag änvänder gärna större/stora krukor, till 2-3 åriga 2-3 liters kruka och till de äldre upp till 10 liter. När de blir stora kan man rotskära dem på våren och plantera tillbaka i samma kruka. Jag använder uteslutande plastkrukor som inte torkar ut så snabbt, vita är bra om man har dem ute. Den stora jordvolymen gör också att du inte behöver vattna så ofta och du får definitivt en större tillväxt.
Mina stora pellisar klipper jag inte heller tillbaka så hårt på våren.
Mvh
Fenja
backsippan
Jag har helt övergått till att använda självbevattningskrukor (ca 20 cm i diam.) åt mina större pelargoner. Använde förr lerkrukor men har märkt att pelargonerna trivs mycket bättre och växer så det knakar i självb.krukorna. Behöver inte heller fundera på om jorden torkar upp mellan bevattningarna. Jag brukar också sätta flera sticklingar i varja kruka för det tar sig bättre ut en bara en stackare i var kruka.

backsippan
Ramoth
Tackar, tackar för alla svar!!! wub.gif

Extra intressant när det dyker upp olika svar, men med så här goda motiveringar till varför
Det är då man verkligen lär sig något!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon