Olivia
Vår trädgård är inte världens vackraste, men lusten har kommit att fixa till lite i den, plantera några träd, göra lite rabatter, osv. Och så läser jag trädgårdstidningar/-böcker och drömmer om en frodig trädgård! Men en sak som jag klurar på är att ofta står det att kompost är så bra, att blanda i jorden både här och där. Men om man inte har någon kompost då? Hur förbättrar man jorden på bästa sätt då? Eller det är väl så att jag hoppas på lite kompost till nästa år, men i år tror jag inte det har hunnit bli något...
noora
En del "återvinningsföretag" (dvs dom som tar hand om dina sopor) säljer kompostjord på säck. Jag vet inte om det är ren kompost eller om dom blandar upp det med torv, men det är säkert bra som jordförbättring i alla fall. Annars kan du köpa t.ex. kogödsel på säck, den består av torv och gödsel.

Köp en isolerad kompost med lock, så blir komposten klar fortare om du vill ha egen kompostjord så fort som möjligt smile.gif Då kan du dessutom kompostera matavfall, så blir det mer kompost också...
Margith
Jag har 3 öppna trädgårds-komposter. Egentligen av ren lathet. Trädgården skapar en hel del skräp, enklast blir jag av med det i en kompost whist.gif Kompost 1 fyller jag år 1, kompost 2 år 2, kompost 3 fyller jag år 3, samtidigt som jag tömmer kompost 1 i rabatterna, år 4 kan jag då fylla kompost 1 igen.
Lätt som en plätt, tänk bara på att inte slänga alltför stora saker i komposten.

Jag är storförbrukare av ko-på-påse, funkar till det mesta tycker jag, men är det nån särskild anledning till att du tycker att din jord behöver förbättras? Ser du själv att det är nåt galet med den? Eller behöver du jord till nya rabatter? Eller vill du bara sköta om jorden på bästa sätt?

Har du inte tänkt dig att göra några större anläggningar iår, men kanske några nyplanteringar, så fungerar det hur bra som helst med köpes-jord. Andemeningen här är naturligtvis att köpes-jord är dyrt och himla tungt och krångligt att få hem. Fast du kanske har en snäll gubbe som kör hem jorden åt dig.... eller ... du kanske kan köra bil med släpvagn själv? fear.gif

olgak
Ja precis, kogödsel på påse! Eller andra jordprodukter på påse. Eller gödsel som du får hemkört, om du känner någon som kan göra det (lite häsgödsel t.ex. som fått ligga ett tag, dvs komposterats någorlunda).

Sen tycker jag också att du ska kolla in LASAGNA GARDENING

http://ourgardengang.tripod.com/lasagna_gardening.htm

(tyvärr har jag inte fattat än hur man länkar)

Det är en UNDERBAR metod där man lägger allt möjligt organiskt material om vartannat som i en lasagne. När man blir biten, börjar man samla allt material man kan , som slaget gräs, hö, halm, löv.
anna_rispan
Vad roligt att du har en trädgård att pyssla i!! Jag är avundsjuk.
Jag odlar på en odlingslott och saknar gräsklipp tex. Det kan ju du samla upp, det fyller på bra. Antingen du lägger det i en kompots eller direkt i rabatter eller på trädgårdsland. Det är något jag ksulle vilja prova.

På odlingslotten har jag en behållare där jag slänger eventuellt växtmaterial eller gammal jord från krukor eller annat organiskt. Det lägger jag sedan ut på odlingsbäddarna på hösten. Det försvinner under vintern.

Jag vet inte vad jag gör för fel för det är inte säskilt mycket i min behållare medans mamma får sina tre fulla på ett litet kick. Men hon har lite större land o gräsmatta på sin sida.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon