Hellre än bra
Hejsan!
Det är så att jag har ett rum där fönsterna och karmarna ser tråkiga ut.
Jag funderar på om jag kan "maskera" denna tråkiga syn med lite grönt runt omkring.
Kanske finns det någon därute som kan tipsa om lämpliga växter, gärna klängväxter.
Fönstren ligger i söderläge med mycket ljus.
Mvh Fredrik
Fenja
Hoya carnosa- vanlig porslinsblomma, gullranka, vaxranka, cissus...
Mvh
Fenja
Blomstertanten
Jag vet precis vad du behöver då giggle.gif
Hoyor så klart ! wub.gif

mogge92
kiwano kanske? slingerväxt som även får frukter
Blomstertanten
Här hittade jag nått !
Glansslinga
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hellre än bra @ 05-04-2007, 15:54) *
Hejsan!
Det är så att jag har ett rum där fönsterna och karmarna ser tråkiga ut.
Jag funderar på om jag kan "maskera" denna tråkiga syn med lite grönt runt omkring.
Kanske finns det någon därute som kan tipsa om lämpliga växter, gärna klängväxter.
Fönstren ligger i söderläge med mycket ljus.
Mvh Fredrik

du måste ju även sätta upp nånting så nånting kan klänga på , dom har det svårt att klänga på en plan yta
Margith
Jag säger också Hoya!!
Det här är en bild från mitt ena köksfönster, det som bara innehåller hoyor.
Hoyorna i varje ytterkant "klättrar" på en 1-meters-bit armeringsjärn.
Snyggt? Tyck vad du vill coolgleam.gif men billigt och enkelt var det a0a.gif

060404 003.jpg Mitt ena köksfönster. Där det bara bor hoyor.<br />

mari_tres
Jag brukar ha en Basella Rubra, Roesbud, varje sommar i söderfönster. Den är ätbar dessutom =) Men den håller bara över sommaren, vilket är perfekt för oss, för på vintern vill man ha in mycket ljus. Ger mängder med frön så man sätter nya varje år. Bild här: http://www.botanypictures.com/plantimages/...20(rosebud).jpg
Pjater
Hoyor e ett klart bra val, de e så snygga och lätt skötta, tar lite tid innan de blir stora men klart värt besväret biggrin.gif
zaaritha
Basellan; det är väl malabarspenat?
mari_tres
CITAT (zaaritha @ 06-04-2007, 22:58) *
Basellan; det är väl malabarspenat?

Jaaa.... finns ju Basella alba också, som inte har så mycket rött i sig, tror att det är den som är malabaspenaten, men de är ju egentligen samma växt, bara lite olika i färgen =)

(oj vad många kommatecken...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon