lena:-)
Urk, nu knner jag mig som en riktig gnllfia, men snlla snlla...vad menas med mindre och strre kruka? dunno.gif
Hur mnga cm r mindre kruka och hur mnga cm r strre kruka?
Jag har ir lyckats ta dd p nstan alla pelargonerna och jag har haft dem i "mindre" krukor, ungefr 12 cm diameter upptill.
Men de kanske r alldeles fr litet.
Vilken krukstorlek brukar ni oftast plantera pelargoner i?

thanks.gif thanks.gif thanks.gif thanks.gif

ps: jag knner mig som kruka flirting.gif
sa, mlardalen zon 2
Det beror ju lite p hur stora pelargonerna r men ofta brjar jag nog med runt 8-10cm krukor mjligtvis mindre nd till rotade sticklingar. Sedan flyttas de gradvis ver till strre kruka. P sommaren kan det bli ganska rejla krukor. Jag anvnder krukvxtjord som r full av sm lecakulor och s fr de torka upp mellan vattningarna fr bltt gillar inte pelargonerna.
lena:-)
Hm, d borde jag kanske ta och plantera i snppet strre krukor? Allts strre n ca 12...?
Jag vill nog inte ha s hiskeligt stora pelargoner/krukor, men mr de dligt om man hller nere krukstorleken (13-15 cm) lite men ser till att de har bra jord/ gdning ? g.gif
Sollan
Var tvungen att kolla... brukar bara hfta till lmplig storlek...
Rotade sticklingar ca 8-9 cm, medelstora/mindre pellisar ca 13-17 cm och stora vxter 20 och uppt. Om du inte vill ha s hiskeligt stora pellisar kan du ta upp pellisen och frsiktigt pilla bort gammal jord och plantera om i ny mumsig jord.
Margith
Nu ska jag gra dig riktigt frvirrad Lena smile.gif

Jag planterar rotade sticklingar i ca 8 cm krukor och nr de vuxit till sig omplanteras dem i ca 12 cm krukor. Strre krukor fr de inte. Jag vill inte ha ngra mastodont-exemplar, de ska rymmas i mitt kksfnster.
Dessutom har jag inte plats att vervintra 300 pelargoner i krukor som alla r ver 20 cm crazy.gif

Jag anser allts att krukstorlek bara har betydelse fr hur stora pelargonerna blir och inget alls med vervintring.
Att lyckas med vervintring handlar i stllet om att hitta rtt frhllande mellan ljus, temperatur och vattenmngd.

Glad psk wub.gif
VeraCB
Hihi, ja d kommer vl jag med ett mellanting!
Jag brukar ha mina "vanliga" pelargoner i 15 cm krukor, och dvrgar i 11 cm krukor.
Oftast hamnar de flesta i 11 cm nr de r sm sticklingar, fr att sedan planteras i 15 cm krukorna.
Richard
Kruk storlek har inte s mycket betydelse,om man anvnder dligt jord och fr liten nring rcker en 10 liters kruka inte.
Anvnder man bra jord och har man koll p hur mycket och nr en planta behver nring d rcker en mindre kruka.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon