lena:-)
Urk, nu känner jag mig som en riktig gnällfia, men snälla snälla...vad menas med mindre och större kruka? dunno.gif
Hur många cm är mindre kruka och hur många cm är större kruka?
Jag har iår lyckats ta död på nästan alla pelargonerna och jag har haft dem i "mindre" krukor, ungefär 12 cm diameter upptill.
Men de kanske är alldeles för litet.
Vilken krukstorlek brukar ni oftast plantera pelargoner i?

thanks.gif thanks.gif thanks.gif thanks.gif

ps: jag känner mig som kruka flirting.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju lite på hur stora pelargonerna är men ofta börjar jag nog med runt 8-10cm krukor möjligtvis mindre ändå till rotade sticklingar. Sedan flyttas de gradvis över till större kruka. På sommaren kan det bli ganska rejäla krukor. Jag använder krukväxtjord som är full av små lecakulor och så får de torka upp mellan vattningarna för blött gillar inte pelargonerna.
lena:-)
Hm, då borde jag kanske ta och plantera i snäppet större krukor? Alltså större än ca 12...?
Jag vill nog inte ha så hiskeligt stora pelargoner/krukor, men mår de dåligt om man håller nere krukstorleken (13-15 cm) lite men ser till att de har bra jord/ gödning ? g.gif
Sollan
Var tvungen att kolla... brukar bara höfta till lämplig storlek...
Rotade sticklingar ca 8-9 cm, medelstora/mindre pellisar ca 13-17 cm och stora växter 20 och uppåt. Om du inte vill ha så hiskeligt stora pellisar kan du ta upp pellisen och försiktigt pilla bort gammal jord och plantera om i ny mumsig jord.
Margith
Nu ska jag göra dig riktigt förvirrad Lena smile.gif

Jag planterar rotade sticklingar i ca 8 cm krukor och när de vuxit till sig omplanteras dem i ca 12 cm krukor. Större krukor får de inte. Jag vill inte ha några mastodont-exemplar, de ska rymmas i mitt köksfönster.
Dessutom har jag inte plats att övervintra 300 pelargoner i krukor som alla är över 20 cm crazy.gif

Jag anser alltså att krukstorlek bara har betydelse för hur stora pelargonerna blir och inget alls med övervintring.
Att lyckas med övervintring handlar i stället om att hitta rätt förhållande mellan ljus, temperatur och vattenmängd.

Glad påsk wub.gif
VeraCB
Hihi, ja då kommer väl jag med ett mellanting!
Jag brukar ha mina "vanliga" pelargoner i 15 cm krukor, och dvärgar i 11 cm krukor.
Oftast hamnar de flesta i 11 cm när de är små sticklingar, för att sedan planteras i 15 cm krukorna.
Richard
Kruk storlek har inte så mycket betydelse,om man använder dåligt jord och för liten näring räcker en 10 liters kruka inte.
Använder man bra jord och har man koll på hur mycket och när en planta behöver näring då räcker en mindre kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon