Maggan H
Fullsmockat i växthuset, och ändå har jag bara omskolat 2 av 3 omgångar sådder... Hoppas det blir vettigt väder så alla tobaksplantorna kan vara ute!

[attachment=1164:sådd.jpg]
[attachment=1165:mässan_050.jpg]
Lady Hamilton
Det är bra att även du har "att göra" devil.gif Så de inte bara är jag som har trångt........
Blir lite nyfiken på vad du har för hyllor santa.gif
Maggan H
Specialbeställda av en kompis, tyvärr finns inga ute i handlen.
Lady Hamilton
Och kompisen heter? Bor var? Vill "din" kompis ha fler "kompisar"?

(skojjar..du får ha din kompis kvar.......men väldigt snygga hyllor har du yes.gif )
Maggan H
Han jobbar med aluminiumprofiler, lägligt nog! Och de är först o främst praktiska, hyllplanen är från vårt gamla kök som vi bytte för två år sen.
Katti med torpet
Maggan, jag minns fortfarande bilderna från ditt växthus förra våren (eller var det någon annan Margaretha?) Det såg ut som en sprängfärdig klorofyllbomb med bågnande hyllor. Att döma av alla krukor kommer det att uprepas i år giggle.gif
Jag ser att du varken har bubbelplast eller skuggväv. Har du växthuset står skuggigt? I mitt växthus blir det väldigt varmt om solen ligger på trots automatiska fönsteröppnare (har inte kunnat ta bort bubbelplasten än så ventilationen är inte optimal). Klarar småplanten verkligen direkt sol?
ohlson
Vad bra ni har att kunna ha i växthuset.... Bor i zon 4 och i morse var det -5,6 grader kallt ute.
Törs inte ha mina förplanteringar i växthuset även om jag har en fläkt.
På dagarna blir det varmt men på nätterna är det ju jättekallt...
snillan
Jag skolade om mina plantor och pelargonsticklingar igår och när jag bar in allt i köket och matrummet igen så tyckte maken att som det såg ut i huset nu borde väl det vara OK om även han fick pyssla med sitt intresse i köket... sin gocart ??????? duh.gif

Och då väntar jag in ytterligare 8 pelargonsticklingar som kommer i veckan ( jag har inte plats för de sticklingar och plantor jag har just nu ens.....) men det vet inte maken om crazy.gif , inte kommer han att märka att det tillkommit några nya heller, det gäller att det ser tillräckligt "rörigt" ut med plantor både här och där då märks inte några till om man inte har det intresset förstås.. yahoo.gif

Snillan
Li-e
flirting.gif Här hemma är det också trångt i diverse fönster och nu även i källaren....kalas med lysrör säger jag bara...*S*...och mera plantor är på ingång....hmmm....försöker få mannen att förstå att jag måste ha ett växthus... naughty.gif han är lite orolig för att jag ska förstöra diverse golv och så när jag vattnar (änglatrumpeterna) står på golvet....givetvis med skydd under...men jag sår vidare...så får vi se....*S*
Maggan H
CITAT (Katti med torpet @ 06-04-2007, 20:52) *
Maggan, jag minns fortfarande bilderna från ditt växthus förra våren (eller var det någon annan Margaretha?) Det såg ut som en sprängfärdig klorofyllbomb med bågnande hyllor. Att döma av alla krukor kommer det att uprepas i år giggle.gif
Jag ser att du varken har bubbelplast eller skuggväv. Har du växthuset står skuggigt? I mitt växthus blir det väldigt varmt om solen ligger på trots automatiska fönsteröppnare (har inte kunnat ta bort bubbelplasten än så ventilationen är inte optimal). Klarar småplanten verkligen direkt sol?

Nä, det är tyvärr sant naughty.gif att det var likadant i fjol.... whistling.gif Tyckte jag hade mindre fröer i år, men jag misstog mig nog ganska grovt.... giggle.gif Jag har bubbelplast på ena långsidan och framsidan, och de små plantorna trivs mycket bra med förmiddagssol, som de får nu. Jag har bränt halva asken med kyndelsporre, men det gjorde jag innan de togs in i växthuset, de fick stryk genom fönstert i min frö/övervintringsbod. Och det gör inte ett dugg, för där är nog över hundra ändå.... wacko.gif
kerstin z5-6
Olsson .. nu är du en fegis smile.gifsmile.gif -jag har plantor ute i z 5-6 oftast från 1 mars -har du fläkt är det väl ingen sak:)
såhär ser det ut hos mej idag

och såhär brukar det se ut när jag börjar -jag har en liten fläkt o 20 kvm stort v-hus ej avdelat
Lägg vanlig fiberduk på plantorna nattetid om du är rädd om dem och om du har mycket ettåringar

he går fint
*Humlan*
Jag får det trångt jag med i mitt växthus. Jag har skolat om tre sorter och det är sorligt uppenbart att jag kommer att få trotsa alla fysikens lagar om jag ska få plats med allt annat när det är omskolat. whist.gif Tur att jag har pallkragarna oxå. happy.gif
Elisabeth P
Ja hos mig är det ochså fullt.
Jag har endast två lysrör och det nedersta behövs nu till ängeln och stamrosen som jag lyckats övervintra.
Jag vill så mer men har ingen plats - så nu funderar jag starkt på att så och ställa ut även sånt som inte behöver vara ute.

Kan det vara klurigt att så nu när tempen oftast är uppemot 10 - 12 grader dagtid men gärna minus på natten?

Jag menar kan de gro så snart och sedan frysa bort? Annars är ju det ett alternativ till att så lite till
kerstin z5-6
Ja , men fiberduk skyddar bra
Elisabeth P
Man kan ju alltid testa biggrin.gif Man behöver ju inte så hela påsen, det går ju faktiskt att spara lite så jag kan göra nya försök tongue.gif
*Humlan*
Nu måste jag fråga confused.gif så jag vet alldeles säkert; Fiberduk är den tunna vita duken som man kan köpa? För jag använder en sån tunn duk, dubbla lager på natten och som skuggning för den starka vårsolen..
Kamilla z 7
Japp Humlan,fiberduk är den tunna vita tummenupp.gif dubbla lager ger bättre skydd.
ohlson
Japp jag är nog lite feg. Hatar kyla och blåst själv så jag vill inte utsätta mina små plantor för det heller innocent.gif
Närså- skämt åsido, så är detförsta året som växthuset står på plats nu på våren. Byggde upp det förra senvåren, ett Willab, isolerplast ca. 9 kvm, redan för litet....
Får prova nästa år? har du inte ens bubbelplast?? Vad går din elräkning på? Det kommer maken säker opponera sig på..... thumbdown.gif
*Humlan*
CITAT (Kamilla z 7 @ 10-04-2007, 10:07) *
Japp Humlan,fiberduk är den tunna vita tummenupp.gif dubbla lager ger bättre skydd.

Stort tack för svaret! Kände mig lite dum att fråga men å andra sidan kände jag mig, om möjligt ännu mer dum att inte riktigt säkert veta om det är fiberduk jag bäddar in mina plantor i om natten och hänger upp som skuggning om dagarna...
kerstin z5-6
JO , i mitt 10 kvm hade jag bubbel -nu har jag iso glas
Tja jag kör 35 lysrör okt-mars + fläkt ute mars -maj i stora växthuset
Lysrören drar samma som en glödlampa / rör ung -fläkten .. ja, den går ju bara korta stunder för att hålla + 6.. sjunker det under, går den väl 5 -10 min tills tempen är +7 .. sen svalnar det då kör den 10 min igen ,nattetid enbart-värmefläkten går aldrig dagtid
Har du varit i ditt växthus nån dag nu när solen skiner .?. allt annat än tshirt är omöjligt sweatingbullets.gif

Se ovan och säj att det finns de som är värre om han tror att det ska gå mkt ström .. coolgleam.gif
ohlson
Ska prova med det..... Och hälsa från dig.... smiley_small_hug.gif
ohlson
Har installerat fläkten idag en sån liten grön från Willab. med frostvakt. Vilken temperatur ska det vara för att ex. tomatplantorna ska må bra? 6-7 grader??
lyckero
Tomatplantor behöver mycket värme - minst 12-13 grader, annars stannar de gärna i växten.
Lyckero
Jonas70
CITAT (ohlson @ 15-04-2007, 09:32) *
Har installerat fläkten idag en sån liten grön från Willab. med frostvakt. Vilken temperatur ska det vara för att ex. tomatplantorna ska må bra? 6-7 grader??

Har du varmare under dagarna så räcker det med +7 på natten. Mina har det kallare och klarar sig ändå, men det beror ju enbart på att jag inte har någon frostvakt. hade jag haft det så hade jag satt den på +7 för tomaternas skull.
Eva 33c
CITAT (lyckero @ 15-04-2007, 20:39) *
Tomatplantor behöver mycket värme - minst 12-13 grader, annars stannar de gärna i växten.
Lyckero

Jag har samma erfarenhet som du. Numer får tomaterna inte flytta till växthuset förrän jag kan garantera 10 grader som absolut lägsta temp. De dör inte av kallare men kan stanna i växten och sedan vara lite tjuriga att sätta fart igen. Nu kan det säkert bero på hur lång tid per natt de utsätts för låga temperaturer och hur ofta, om det är varje natt eller bara enstaka tillfälle. Men eftersom man bara har en sommar per år har jag slutat chansa med just tomaterna. Jag bor i zon 5 så sommaren är inte alltför lång....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon