Full version: Plantera i torvblock?
Sollan
Förra sommaren fick jag ett ryck och gjorde i ordning en del rabatter som jag kantade med torvblock.
En av rabatterna finns högst upp på min branta brant som vätter mot vägen. Uppifrån trädgården ser det jättebra ut men nerifrån vägen ser det ut som kinesiska muren... Problemet är att det är så brant att det är svårt att plantera något nedanför som lummar in min kinesiska mur.
Har funderat på att klämma in Bergenia i underkanten på blocken för att dölja eländet lite. Finns det någon roligare sort än den vanliga med gröna blad och rosa blommor? Vandrande skugga i söderläge, oerhört brant med inslag av sprängsen och klafslera. Men väldränerat... wink.gif
Och finns det något jag skulle kunna plantera rakt ned I torvblocken? Krafsa ur en grop och plantera i alltså. Vill dölja blocken så gott det går. Vet iofs att det kommer mossa men det känns inte så fantastiskt roligt och sedan tar det tid också.
Någon som har förslag?
kerstin z5-6
Saxifraga arendsii -Rosenbräcka och hybrider -direkt i torven -likaså lingon , åkerbär, -samt alla sorter av de lågväxande nejlikorna som kan placeras strax bakom blocken och få välla ut över dem smile.gif
Sollan
Tack! Mer förslag.. Kerstin, tror du på min Bergenia idé?
kerstin z5-6
Ja den är nog fullt möjlig smile.gif
linvik
Gult penningblad som väller över kanten?
Sollan
Mjaaa - jag har penningblad ö-v-e-r-a-l-l-t.... som sprider sig som en farsot. Tack för förslaget i alla fall... smile.gif
Margith
Sollan, jag är i samma läge som du crying.gif
Jag har delar av en kinesisk mur, som vi bara ser nerifrån -cry-.gif Den ursprungliga marktäckaren där var lingon. Nu är dem borta. Iofs provade jag aldrig att lyfta lingonen upp i torvblocken, men jag har gott om lingon på andra ställen på tomten, så jag provar väl det till våren då giggle.gif
En bit bortanför har jag nåt som mest liknar en grav crying.gif Där var den naturliga marktäckaren Midsommarblomster. De klarade sig.
Midsommarblomster-näva-geranium.... visst tänker jag rätt nu? g.gif
Hur som helst: midsommarblomstrena täcker den kinesiska muren perfekt tummenupp.gif

Bergenia kommer säkert att klara sig utmärkt, de växer var som helst och i vilken jord som helst, men jag tror den är för låg för att fungera som "täckare".

Kerstin: Saxifraga arendsii... duger det med Saxifraga paniculata??? De har jag grävt ner under snön i vintras. Framåt juni vet jag om de tänker gro g.gif
kerstin z5-6
ja
tepa
Upp-puffning av denna tråd.

Tepa
tepa
Alltså... Kerstin zon 5-6 tipsade om Saxifraga Arendsii här. Hon bor ju i zon 5-6, det är ju inte sydligaste Sverige. Har googlat på det och det stod väldränerad mullrik jord. Nu skulle jag ju inte kalla torvblock väldränerad mullrik jord. Vad tror ni om detta direkt i torvblock?

Snälla, jag behöver faktiskt få ett svar på dethär. Börjar bli dags att bestämma mig för något att plantera i mina femti torvblock nedanför min slänt. Eller helst så direkt i blocken. Finns det frön till denna Saxifraga ?

Hälsn Tepa
Blomstertanten
Backtimjan funkar ! Den växer dessutom ganska fort om den trivs. Har satt det i min torvrabatt , både direkt i blocken och i jorden precis i kanten. Men det kanske funkat här för att det är så soligt och torrt unsure.gif Gråtimjan verkar vilja ha det något mindre torrt så det kanske kan vara idé att prova.
tepa
Tack Blomstertanten. Är Gråtimjan lika vacker ? Måste nog googla på det.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
alla timjan vill ha soligt och varmt läge i väldränerad jord och gärna kalkrik. dom kan säkert klara sig och växa sig fina i torv. men det finns en risk under vintern då dom övervintrar bättre i lucker jord.

det finns nog bättre alt än just timjan.

men testa kan man ju göra, det kan funka bra men tror också det kan bli problem.

CITAT (tepa @ 29-09-2009, 21:41) *
Tack Blomstertanten. Är Gråtimjan lika vacker ? Måste nog googla på det.

Hälsn Tepa

Gråtimjan är jätte vacker och den växer snabbt blir ca 1cm hög hos mig.
tepa
Men snälla Flaxss. Kan du inte komma med något förslag ? Förutom de som redan nämnts...

Hälsn Tepa
KarinSKARA
Här planterar jag precis innanför torvblocken och de som vill ha sådan "jord" växer sedan ut i blocken och de andra ut i rabatten.
ALLA växter med lite hängande växtsätt kan man prova på det viset.

Skall du plantera rakt i blocken BÖR det vara växter med mycket liten rotklump, annars förstör du blocken. Frösådder är bäst.
Karin //
Gunilla T
Varför så bråttom Tepa? Torvblocken blir ju väldigt vackra efter några år om de inte står för soligt. Det kommer att växa upp väldigt vacker mossa samt ljung - brukar ta en par år.

Jag skulle inte plantera alltför invasiva växter i blocken - svårt att få bort utan att förstöra torven och blocken är ju ganska dyra i inköp.

Jag har planterat (på några ställen bara) Gentiana sino-ornata. Vår herres strumpor Polygala chamaebuxus är en trevlig växt som gärna växer i torvblock. Daphne blagayana - balkantibast är mycket vacker när den blommar tidigt på våren och väller över torvblocken.

Tror att du kommer att ångra dig om du planterar dehär vanliga krypväxterna.....

Har du sett hur torvblocken ser ut efter några år - jättevackra!
Gunilla T
Daphne blagayana

http://images.google.se/images?hl=sv&q...le&resnum=4
Gunilla T
Rhododendron camtschaticum

http://www.alpiner.se/Rhododendron.html
skogstroll
jag har lyckats med bla solbrud, stensöta, ormbunkar, mossa, tranbär
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 30-09-2009, 07:56) *
Men snälla Flaxss. Kan du inte komma med något förslag ? Förutom de som redan nämnts...

Hälsn Tepa

jag gav ju förslag här

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=91828&hl=
KarinSKARA
CITAT (Sollan @ 05-04-2007, 17:29) *
Vet iofs att det kommer mossa men det känns inte så fantastiskt roligt och sedan tar det tid också.
Någon som har förslag?

Så här kan det se ut efter 4 - 15 år om man inte gör något, utan låter naturen ha sin gång

[attachment=42633:1Torvblo...SDC13752.JPG]

[attachment=42632:1Torvblo...SDC13749.JPG]

Vild Ljung som frösått sig

[attachment=42634:1Torvblo...SDC13751.JPG]

En ormbunke satte sig i underkanten för några år sedan

[attachment=42635:1Torvblo...SDC13750.JPG]

Jag gillar inte när mossorna intar blocken för de vill gärna krypa in även i rabatterna.
Folk som kommer hit brukar beundra och komentera dem, så smaken är olika som tur är.
tepa
Hej

Tack för mera förslag.

Gunilla. Är det bara Daphne Blagayana som skulle funka, inte Cneorum? Båda är ju jättefina.

Skogstroll. Jag har Stensöta, en sort iaf. Blir inte Solbruden för hög ? Ormbunkar tror jag nog blir det, vill ha lägre sorter.

Karin, väldigt vackert hos dig. Hade tänkt mig EN sort, men jag vet inte mera, efter att ha sett dina bilder...

Flåt Flaxss. Du gjorde visst det, kom med fler förslag. Penningblad har jag så mycket redan. Hasselört blir kanske för soligt. Ska titta lite närmare på Linnea och Vintergröna, vad det finns för sorter. Tack.

Hälsn Tepa
skogstroll
CITAT (tepa @ 30-09-2009, 11:46) *
Skogstroll. Jag har Stensöta, en sort iaf. Blir inte Solbruden för hög ? Ormbunkar tror jag nog blir det, vill ha lägre sorter.

Jo hög blir den kanske, fast i mitt fall är det bra för jag behövde lite höga växter i torven som jag lagt runt dammen.
Gunilla T
Vet ej hur det är med rosentibasten, har, tyvärr, ingen erfarenhet av den. De vill nog ha väldränerat båda två och inte alltför stark sol iaf balkantibasten.

Jag tycker att torvblock blir vackra när mossan kommer..

[attachment=42639:DSCN12030001.JPG]

och här har redan ljungen kommit...dethär gjordes i fjol så det går snabbt i lundmiljö. Tänk att fröna kan vara flera hundra år gamla...kanske mer ändå.

[attachment=42640:DSCN11960001.JPG]
Jan Lindgren
Hej!
Det finns mycket man kan plantera i torvblock. Vi kan börja med ljung.
Erica carnea finns i en mängd blomfärger och bladfärger. Lättskötta!
Calluna varierar kraftigt. Olika höjd, blomfärg och bladfärg. Lite krävande då de måste beskäras varje år.
Bruckenthifolia.
Cassiope. Växer lite långsamt.
Phyllodoce
Gaultheria. Sprider sig. Vackra blad och bär.
Andromeda.
Arcterica nana
Phylliopsis
Gaylussacia
Rhododendron. Finns från 5 cm och uppåt
Blåbär. De lägsta amerikanska blåbären går nog inte att fitta i Sverige.
Lingon. Använd de svenska sorterna från Balsgård. Undvik Koralle om du vill ha skörd. Minus är en fin dvärgform.
Amerikanska tranbär. Sprider sig kraftigt. Rosa blommor och oftast röda bär.
Det här var en liten början på vad man kan ha i torvblocken. Jag har gett exempel på Ericaceae som är en lite favoritgrupp för mig.
MVH
Jan Lindgren
Blomstertanten
Ett litet tips : om man vill ha mossa på torvblocken kan man skynda på det hela lite med hjälp av filmjölk. Bara att smeta på med tex en liten roller.
tepa
Hej

Tack.

Tror jag avstår från mossa, men jag ska googla på Jans förslag (tack). De kommer ju att få mycket sol också, jag kan inte ha några skuggväxter där.

Hälsn Tepa
Jan Lindgren
Hej!
OBS felstavning! Minnesförlust. Bruckenthalia spiculifolia
MVH
Jan Lindgren
T.Olsson
Murreva är väldigt fint, finns i både vitt o lila. Annars är Mattveronica helt ljuvlig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon