Full version: luktärt mfl nu?
ZaraP
Hallo!
Har inte plats under lysrören men räcker dagsljuset nu så man kan
förså luktärt, blomman för dagen, solros m fl? bor i zon 3...
Hur med pumpor å sånt, där räcker det väl med en månad innan
de kan "åka ut"...dvs efter första veckan i juni ungefär....
Mvh ZaraP
Alexander-VG-zon3
du kan fröså luktärt på friland i maj ,eller - jag sådde mina i mars och ljuset räcker för dom , dom är ju slingerväxter så det gör inget om dom skulle bli längre .och du kan plantera ut dom när det inte är frost fritt och skulle det bli frost släng över skydd
ZaraP
Vet att jag kan så direkt ute men vill vinna lite tid...ok så
inne nu alltså? osäker vilken tid jag börjat tidigare, andra år,
men tror jag väntat ganska länge å tänkte jag kanske
skulle tuffa till mig coolgleam.gif å så tidigare i år!!! rolleyes.gif
De mesta går väl å toppa om de ränner iväg... yes.gif
Alexander-VG-zon3
du kan så luktärt nu dom är slingerväxter så det gör inget om dom skulle ränna iväg i höjden
Fenja
Luktärtorna toppar jag efter tredje bladparet, då grenar sig plantorna och blir täta och fina!
Mvh
Fenja
ZaraP
Va kuuul!!! Då vet jag vad morgondagen har på sitt program!! laugh.gif
sqrulan
dunno.gif

Tänkte så mina luktärtor i toarullar som jag ställer tätt
i en godislåda.
Är det nån som testat det?Eller låter det mycket idiotiskt?
Tror att jag har läst om någon som gjort så.....
kricke1
klarar sig med dagsljus happy.gif
mamamaggan
CITAT (sqrulan @ 05-04-2007, 23:11) *
dunno.gif

i en godislåda.

Brukar jag göra och bara man inte låter det bli för fuktigt så brukar det gå bra. Lycka till!
sqrulan
smiley_small_hug.gif

Perfekt,då ska jag göra så.

Dom tar ju mindre plats på detta
sätt.
Fenja
dunno.gif

i en godislåda.

Många som testat säger att det möglar lätt, om du söker på toarullar och/eller luktärtor så hittar du säkert tidigare trådar om detta.
Mvh
Fenja
mamamaggan
Jo det var det jag menade med att inte hålla dem för fuktigt för då kan de mögla.
Ung_trädgårdsfantast
Jag tänkte så Luktärter direkt i krukan det går enklast så! tummenupp.gif Men sen ska jag också så ampel-luktärten Sugar n Spice och den tänkte jag så inne men eftersom fröna är från England så vet jag inte riktigt när jag ska så dom här! confused.gif
sqrulan
dunno.gif

Tack för alla goda råd,får väl se hur jag gör!
ZaraP
Gokväll!
Nu ligger mina luktärtsfrön i "badet" å väntar på att sås... jag fick en idé
eftersom jag inte har några specialkrukor till dom, nu funkar nog toarullar
men jag brukar misslyckas med dom (möglar) så jag titta på mina tomma
mjölkkartonger som tomaterna ska få sen... kan man inte grunda dom med
planteringsjord och sen ha såjord överst och ha luktärter i dom?... g.gif
Kan man sen klippa bort botten bara när man ska sätta ut dom, förmultnar
mjölkpaketen eller är de för plastiga för de? vad tror ni??

Är idén dålig kör jag med toarullar ändå....
Visst är de skönt med så triviala problem!!! flirting.gif sleep.gif
AstroTurf
dunno.gif

i en godislåda.

Hmm, skulle man inte kunna göra egna tuber/strutar av tidningspapper?
Jag kommer att få ganska stora problem med utrymme snart, så jag har också tänkt på toarullar. Men jag tänkte att de krullar upp sig när de blir fuktiga. Torvkrukor är som ni säger inte så djupa, dessutom kostar de pengar :-)
Astro
emas
Hej

Mjölkkartongen har en liten plastfilm på insidan. Gjorde det i alla fall för några år sedan - "laminerad med polyetenplast (LDPE) på insidan och för att stå emot fukt i omgivningen är även utsida laminerad med polyetenplast." Ref
Borde väl inte förmultna så lätt?

Men om du ändå klipper bort bottnen i efterhand kan du säkert snitta bort sidan lite fint också när du sätter ner i jorden. Eller så kan du ju förklippa och sen sätta en tjep som är enkel att plocka bort när du sätter ut den ... eller missar man poängen med mjölkpaketet då?

emma
sqrulan
nono.gif

Man kan då inte plantera hela mjölkkartongen,den har
nog svårt att förmultna. confused.gif

Men nu blev jag så förbryllad???? Kan man sätta ner
toarullar med planta i,blir det bra??? g.gif
Bör man kanske ta ur plantan och plantera bara den!!! g.gif
mamamaggan
Har gjort båda delarna och inte förmultnar toarullen så snabbt precis. Vill man inte ha den i rabatten så brukar det gå att " skala av " den från plantan utan att skada rötterna.
Cathis
Jag satte luktärtsfrön i toarullar förra året men jag vet inte om det berodde på mig
eller toarullarna men jag tycker inte att det fungerade så bra.Toarullarna sög upp
det mesta vattnet, blev sliddriga och lite lägg mögliga och jorden torkade jättefort,
vet inte hur det hänger ihop egentligen. g.gif
Sen måste man ställa dom väldigt tätt för att dom inte ska välta.

I år kör jag med dom gamla hederliga krukor igen. yes.gif
Betty
Jag provade att så i toarullar för nåt år sen, men de blev alldeles äckliga och mögliga . De senaste åren har jag sått ampelluktärterna direkt i den kruka de ska hänga i. Sår i blomjord och slipper störa rötterna med omplantering. Jag brukar vänta till slutet av april innan jag sår dem.
Margaretha
Såjord längst upp och vanlig blomjord på djupet i en kruka brukar fungera jättebra. Och månadsskiftet mars - april också. Ifjol sådde jag direkt ute lite senare. Det blev inte så lyckat. I år har jag köpt mig en pluggbox och satte i den häromdagen. Blomman för dagen grodde efter ett par dygn, men jag ser änno bara pyttelite av en luktärt. Vi får väl se hur det går. g.gif
noora
CITAT (AstroTurf @ 06-04-2007, 23:31) *
Hmm, skulle man inte kunna göra egna tuber/strutar av tidningspapper?

Det finns ju en pryl som kallas för "krukmakaren" som man har för att forma såkrukor av tidningspapper. Det går säkert att göra nån sorts strutar eller rör utan "krukmakaren" också smile.gif
Ally
Hmmm... Det funkar ganska bra för mig (toarullar i godislåda). Jag skrev precis i en annan tråd om höga krukor om det var nån som hade också provat det här! whist.gif
Jag har inte märkt mögel... Haft tur? o andra sidan ... några frö ruttnade bort ..... Det fanns kanske mögel som jag bara inte såg... eller??? slap.gif
Annqie
Hej ZaraP, Jag har frösått luktärtor för första gången. Jag är inte så van vid det här med fröer och odlingar, skulle vilja att mina fingrar var lite grönare än de är
Jag skulle vilja fråga Fenja som skrev ett svar till dig den 5:e kl. 21:19. Hon skriver att hon toppar sina luktärtor efter tredje bladparet så att de förgrenar sig. Mina luktärtor har kommit upp ca 10 cm och har precis fått ett tredje bladpar, ska jag klippa av dem där då eller är jag helt ute och cyklar? Jag har sått i små torvkrukor, när ska jag sätta om dom i större krukor. Ska jag sätta i pinnar som de kan slingra sig runt?...eller just det...de kanske skulle klippas ??
Ung_trädgårdsfantast
Det är bara att nypa bort de översta bladparet!
Men de kanske är så att du har sått dom lite tidigt.?
Jag brukar sätta ut dom sen när dom behöver stöd så får dom fortsätta växa på det stödet men det är nog lite för tidigt för det nu..? g.gif dunno.gif

P.S!Vad är det där för sort ampelluktärt?
Jag tänkte förså mina Sugar n Spice eftersom jag har aldrig sått dom förut??? help.gif
Betty
Den sort som funkat bäst i ampel hos mig heter Sweet Pea Horizon mixed, de är från Suttons. Har provat en del andra firmor med men deras luktärter har velat klättra hellre än att hänga trots att det stått att de är speciellt för amplar/hanging baskets.

*Humlan*
Förra året sådde jag i toarullar och det blev blandat resultat. Kan hålla med om att de möglar och torkar ut fort, inte särskilt stabila heller. I år virade jag tidning runt ett av min sons glas i barnstorlek, tejpade ihop och fick en lite större "så-kruka" till mina luktärter. Det finns en artikel om det här på Odla. Perfekta till luktärter, tar lite mer plats men å andra sidan så har fröna bättre volym jord att utveckla rötter i.
Mina tidningskrukor funkar bättre än toarullarna, torkar inte ut på samma sätt och mögel har jag knappt sett röken av. Jag har krukorna i godislådor och täcker dom med tidning tills dom visar sig. Tror att tidningen som lock håller fukten utan att det blir för varmt och gosigt så krukorna möglar men det är bara mina egna spekulationer.
Läste på ett annat forum att ett bra ställe att ha sina luktärter på när dom gror är i kallväxthuset, de stora skillnaderna mellan dag och natttemperatur efterliknar mycket deras ursprungsmilöj på Sicilien. Men om det stämmer vet jag inte. Jag har haft mina i rumsptemeratur, i källaren där det är runt 16 grader (kallare på natten) och i växthuset, det har funkat vilket som.
Sen är inte luktärter så frostkänsliga som man tror, dom klarar ett litet frostnyp i kinden, men så klart ska dom vara ordentligt avhärdade precis som andra plantor man börjar ta ut. Jag satte luktärter på växtplatsen tidigt förra året (platsbrist inne, ni vet hur det är... whistling.gif ), någon gång i slutet av april. Provade efter reglen "GSG"="Går det Så Går det", och just någon dag efter kom en frostnatt på lite under nollan men det fixade luktärterna fint!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon