hej jag har fått ett skott av staketdruvan zilga. hur ska den skötas är det någon som vet. just nu är den vedartade stammen bara tre cm ovan jordoch från den sticker flera halvmeterslånga årskott iväg nu. hur gammal måste plantan var innan man kan förvänta sig frukt.
Jag tror att du får räkna med ca 2- 3 år innan du får skörd. Själv har
jag ett antal stockar som ger bra skörd. Odla i kruka, jag vet inte
men druvor, om det skall bli en bra skörd är näringskrävande, odlade
under utskjutande tak, då är det viktigt att vattna. Ett häfte som jag
tyckte var bra att läsa är "Odlig av vin" av Karl Wikesjö, Skånska
trädgårdsföreningen Box 65 250 53 Alnarp . Hoppas den finns kvar.
3- 8 vinstockar kan ge 10-30 liter eget vin.
Åsa, mälardalen zon 2
15-06-2003, 19:22
Det kan ta längre tid innan man får skörd än 2-3 år när det gäller staketvindruva, jag köpte flera olika sorter som rotade sticklingar från elitplantsstationen, mars -98 tror jag det var och de har fått sina första blommor nu i år. En köpt stor planta zilga tog 3-4år på sig hos mig innan den började sätta frukt och nu får jag fler än jag orkar äta (ca.100st klasar förra året).
Vi hade en vindruva i kruka för flera år sedan, den frös på vintern. Se till att isolera krukan ordentligt i höst. Vår Zilga som står ute mot södervägg var vissen i ett par år tills jag bytte jord, nu har vi massor med små klas-kart.
Vet någon om man måste gallra några klasar eller klarar den hur mycket som helst?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.