emmapemma
Vissa av mina små tomatplantor (brandywine, gul päronformad och Great white) har den senaste veckan börjat rulla ihop sina blad uppåt, samt bladen får klart lilafärgad undersida. Brandywine har antydan till gult längs bladkanterna.

De står i rumstemperatur under lysrör, något dålig luftcirkulation kanske. Vad kan vara felet? Jag har andra sorter också, som inte visar samma tecken, t.ex. Green zebra, tigrella, gardeners delight.

/Emma
Gurkan
Krulliga tomatblad beror ofta på att dom är i snabb tillväxt, "innehållet" i bladet växter snabbare än "bladytan" (i brist på korrekta termer) och då böjer dom på sig.
I regel försvinner detta allt eftersom dom växer till sig och det ger i regel inte några skador på plantorna.

Lilafärgade blad har jag bara sett på plantor som varit utsatta för kyla men det är ju inte ditt problem.

Plantera om om det behövs och var sparsam med gödningen ett tag så löser det sig snart.
emmapemma
Tack för svaret Gurkan!

Hittade någonstans på nätet att krulliga blad kan bero på för kraftig gödselvattning, eller för omfattande bladbeskärning, så att rotsystemet blir förstort i förhållande till bladmassan, precis som du skrev.

Jag har använt biobact, ungefär halva dosen mot den som står på flaskan, en gång i veckan. Det verkar ju som att det är för starkt för vissa sorter (eller att jag gödselvattnat för nära inpå en omplantering). Vad tror ni om biobact för tomater, är det bra?
Åsa, mälardalen zon 2
Biobact har i många tester haft lite för högt innehåll av svavel men man kan ju varva med lite olika gödningsmedel, det finns dock inte så många ekologiska gödningar. Efter en omplantering brukar man inte behöva göda förren efter en 3-4v det finns ju näring i jorden man omplanterat växterna i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon