Vesna
Hej,

Jag har anlaggt en rabatt framför huset som jag är jättenöjd med. Men sedan tidigare (förra ägaren) finns det tulpaner som kommer upp och förstör helheten för mig. Jag är så HIMLA överdriven med att ha en strukturerad rabatt och dessa kommer mitt ibland andra tuplaner och växter och nääääää, det skär sig i färg och jag tycker inte om det smile.gif Första året i huset, när jag grävde upp rabatten så grävde jag upp allt i växt och lökväg. Ändå kom det överaskande tre tulpaner som aldrig blommade. Då visste jag inte vad det var för tuplaner så jag lät dem stå. Året därpå kom det några tuplaner som blommade. Förra året kom det oxå några stycken som blommade, men jag klippte både blommor och blad rätt tidigt och hoppades att de inte skulle få näring att komma åter. Nu har det kommt en hel skock tulpaner!!! Så nu har jag försökt gräva upp dem men inser att lökarna ligger JÄTTEDJUPT. Det var väldigt svårt att komma ner så djupt utan att störa andra växter som är planterade bredvid och ovanpå. Jag fick iaf upp ett gäng men upptäckte i jordklumpen att jag antagligen kapat några tuplaner strax ovanför löken. Så antagligen har jag lämnat några lökar i jorden. Jag letade men hittade inte. Detta var altså på minst 30 cm djup och det var som sagt svårt att komma åt utan attt gräva bort/upp det som finns ovanpå.

Så vad gör jag? Jag har ju ingen lust att gräva upp hela rabatten?! : ( Samtidigt inser jag ju att detta tydligen är en "tacksam" sort som förökar fort. Så blir jag av med den? Jag tror det är apeldoorn. För den är gul med svart botten. Ska jag envist rycka bladen så fort den kommit upp i fortsättningen för att den till slut ger upp? Eller gör den inte det?

Det är väl eg inget fel på tuplanen. De n är jättefin, men den är på FEL ställe sad.gif och jag vill inte att den förökar sig just där sad.gif

Lady Hamilton
Det är bara att fortsätta att rycka upp/klippa bort de oönskade tulpanerna till slut är de "borta" men det kan ta några år innan alla "lökar" är utarmade
Kajsa
Oj då, jag sätter bara Apeldoorn tulpaner här, i hopp om att dom ska få bli många fler med åren.
Så trist med alla dom andra som bara går ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon