September
Hej alla!
Jag är helt ny här och har kanske hamnat i fel kategori. Jag bara undrar hur jag ska göra med mina blommor när jag ska på semester två veckor i sommar. Jag har faktiskt ingen som kan ta hand om mina blommor när jag är borta. Sen är jag ingen duktig växtskötare heller, men nu har jag bestämt mig för att jag ska klara mina nya blommor.
Men hur får jag dem att överleva själva i två veckor? Är badkar ett bra alternativ? Jag har hemtrevnad, ärtor på tråd, passionsblomma, fredskalla och några andra blommor. Jag hoppas någon kan hjälpa mig här thanks.gif
zophia85
Hej!
Har du hört talas om vulkansten? Det finns att köpa bla på plantagen och återförsäljare av weibulls produkter. Jag har bara testat sanden/stenen lite grann men i teorin ska dina växter klara upp till 2 veckor utan vattning om dom är planterad i vulkansten. Fredskallorna och dina andra lite tåligare växter borde klara det, men hemtrevnaden vet jag inte... Jag hoppas det ornar sig för dig. Annars kanske självvattnande krukor funkar? Man kan också sätta tex en vattenfylld glasflaska upp coh ner i jorden. Då tar växten vatten när den behöver. Det funkar bra till lite större växter iaf.
Ophelia
En del av dina blommor klarar sig säkert utan bevattning under din semester. Flytta dem bara lite undan solen. De andra skulle jag nog faktiskt använda mig av en uppånervänd flaska, det finns skruvkorkar med en smalare pip som portionerar ut vatten allt eftersom. Annars finns det självbevattnande krukor som är jättebra. Har själv det på balkongen.
*Stintan*
Eller ställ blommorna på en fuktig underbevattningsmatta på diskbänken och låt mattan hänga ner till botten i den vattenfyllda diskhon
Ophelia
CITAT (Stintan43 @ 06-04-2007, 12:53) *
Eller ställ blommorna på en fuktig underbevattningsmatta på diskbänken och låt mattan hänga ner till botten i den vattenfyllda diskhon

Men så lätt! Jättebra tips! Är värdelös på att ta hand om inomhusväxter biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
hemtrevnad och fredskalla vill ha mycket vatten så dom borde du sätta så dom får vatten , dom andra växterna vattna rikligt när du åker sätt dom i skugga
Sommartorparn
Det finns ju såna där gröna slangar som man stoppar ner ena änden i krukan andra änden i en syltburk med vatten. Funkar bra i en vecka - 10 dar om växterna inte står mitt i solgasset. Tror nog det går även för en två-veckorperiod. Måste dock övervakas något dygn innan resan så att det inte kommer för mycket eller för lite vatten. Rinner det inte tillräckligt höjer man upp syltburken lite, rinner det för mycket höjer man upp krukan lite.

Mycket enklare än att plantera om alla växterna!
Pjater
CITAT (Sommartorparn @ 06-04-2007, 16:49) *
Det finns ju såna där gröna slangar som man stoppar ner ena änden i krukan andra änden i en syltburk med vatten. Funkar bra i en vecka - 10 dar om växterna inte står mitt i solgasset. Tror nog det går även för en två-veckorperiod. Måste dock övervakas något dygn innan resan så att det inte kommer för mycket eller för lite vatten. Rinner det inte tillräckligt höjer man upp syltburken lite, rinner det för mycket höjer man upp krukan lite.

Mycket enklare än att plantera om alla växterna!

Tänkte oxå på det, funderar göra nåt liknande på en del här med en eller två 10 liters dunkar och smala slangar från den som man hänger upp, så borde det funka får testa sej fram först biggrin.gif
September
Ojojoj! Vilken fantastisk sida. Så många svar bravo.gif
Tusen tack alla!
Många kramar
September smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon