Vesna
Hej,

Jag har läst på pelargonsällspapets hemsida om hur man ska toppa pelargoner. Att toppa mina fuchsiasticklingar är buslätt. Ovanför ett bladpar och vips så ser man hur två nya skott kryper fram. Men när jag testade att toppa pellisarna så som det står på pelargonsällskapets sida, altså strax ovanför 4-6 bladet så förgrenar sig inte plantorna ALLS! Jag testade på två plantor först för jag var osäker. Detta är nog en tio dagar sedan och där jag toppat plantorna har den bara fortsatt vidare med ett skott. Precis som att den kompenserar för det jag knipsat bort genom att bara fortsätta växa vid sidan av?!

Jag har samma "problem" med surfinia. Där jag knipsade en gren så har den bra fortsatt vid sidan av med en ny, men den har INTE förgrenat sig?

Så hur gör man?

// Vesna
Fenja
Vissa sticklingar kan behöva "övertygas" om att de är toppade, så man kan få upprepa det! När det gäller pellisar så tar du yttersta utväxten ovanför ett blad och knipsar av, finns det knoppanlag, så kan du knipsa ovanför dessa. Upprepa tills växten "fattar" att den ska grena sig.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon