Pema
undrar vad min palm heter

03-10-2006 (10)palm.jpg

Palm februari.jpg

wolkenkrabber
Trachycarpus Fortunei eller är det en T. Wagnerianus eller T.takil?

ajja det ären trachycarpus iaf

Väderkvarnspalm
Alexander-VG-zon3
var har du köpt ?
har du köpt den i Sverige så är det en trachycarpus fortunei . som wolkenkrabber skrev . den kan ha ett annat namn ibland som är chamaerops excelsa men annars är det trachycarpus fortunei som man använder .
hur länge har du haft den där ??
och är det din egen ??
så fall stor trivs den i malmö
Pema
jag är ägare nr. 2 på denna, den har stått i en annan trädgård i malmö i många år, förra ägaren lindade in den i julgransbelysning, då jag inte har el på min koloni gör jag som bilden ovan. har haft den i 1 år. slog till med en gång när jag såg annonsen och priset 1000kr(otroligt billigt) gillar att fylla min trädgård med så exotiska växter som möjlig och avsaknaden av vintarar här nere på senaste tiden är ju hjälpsamt tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
är marken torr och det inte blåser så klara den lätt ner till -15c utan skydd , jag provade denna vintern utan skydd men när det regnar så mycket så tar det kål på dom , du borde även prova dvärgpalm ? jag hade en ute nu i vintras utan skydd och där kommer nya blad nu men dock va den liten planta så snön skyddade gick värre med min stora där skyddet blåste av . är det torrt klara den -12c dvärgpalm . du borde skaffa en väderkvarns palm till ? så har du tur får du frukter på dom som du senare kan få nya plantor av och en del av små plantorna kan växa direkt i marken om snön skyddar . plus har små små grodda plantor deras växtpunkt vid jordytan vilket hjälper till .

läs gärna min tråd
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=53271&hl=

ska testa en massa nytt till våren .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon