norea
Jag har en brudorkide stende i en ytterkruka som har lecakulor i botten. Idag nr jag skulle vattna den sg jag att ngot vxt p en rutten rot som stack ut genom ett av lufthlen i botten. Ett virrvarr av sm sm rtter och en "stam p nstan en decimeter och sen ngra sm blad lngst upp som hller p att ppna sig. Det ser inte ut som orkidblad tycker jag. Vad kan det vara? Hur vxer sticklingar p orkider? Kanske nt annat fr som lg i krukan? Fast rtterna vxte ju i luft/lecakulorna s det kan vl inte vara nn vanlig vxt?

kan tillgga att eftersom jag inte vet vad det r s vet jag inte hur den ska planteras. nu har jag tillflligt stoppat ner rtterna i orkidjord i alla fall.
yenny
Jag skulle tro att du har en liten ny orkide dr.
Biggan_
Brudorkidrna fr keikis (smplantor) p blomstnglarna. Det mste vara ngot annat som slagit rot dr. Stam p nstan en decimeter hr inte heller till brudorkidn. Ngon gng hnder det att brudorkidn bildar en bladrosett jmte den gamla, men det r sllsynt.
kikki
Det er nok en ny orkidee som du n kan lage til selv,. Jeg hadde en slik utvekst, klippet den av, og s var jeg og fant Sphagnum-mose, m vre den, som er lett finne p ett fuktig plass.S tok jeg mosen godt rundt stiklingen, og hadde den i ny orkidejord, og ca 1 mned etterp, var den i full vekst!!!Jeg har n en ny utvekst som jeg skal klippe, og jeg vet godt det vil lykkes! blomsterhilsen fra kikki
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon