norea
Jag har en brudorkide stående i en ytterkruka som har lecakulor i botten. Idag när jag skulle vattna den såg jag att något växt på en rutten rot som stack ut genom ett av lufthålen i botten. Ett virrvarr av små små rötter och en "stam på nästan en decimeter och sen några små blad längst upp som håller på att öppna sig. Det ser inte ut som orkidéblad tycker jag. Vad kan det vara? Hur växer sticklingar på orkidéer? Kanske nåt annat frö som låg i krukan? Fast rötterna växte ju i luft/lecakulorna så det kan väl inte vara nån vanlig växt?

kan tillägga att eftersom jag inte vet vad det är så vet jag inte hur den ska planteras. nu har jag tillfälligt stoppat ner rötterna i orkidéjord i alla fall.
yenny
Jag skulle tro att du har en liten ny orkide där.
Biggan_
Brudorkidérna får keikis (småplantor) på blomstänglarna. Det måste vara något annat som slagit rot där. Stam på nästan en decimeter hör inte heller till brudorkidén. Någon gång händer det att brudorkidén bildar en bladrosett jämte den gamla, men det är sällsynt.
kikki
Det er nok en ny orkidee som du nå kan lage til selv,. Jeg hadde en slik utvekst, klippet den av, og så var jeg og fant Sphagnum-mose, må være den, som er lett å finne på ett fuktig plass.Så tok jeg mosen godt rundt stiklingen, og hadde den i ny orkidejord, og ca 1 måned etterpå, var den i full vekst!!!Jeg har nå en ny utvekst som jeg skal klippe, og jeg vet godt det vil lykkes! blomsterhilsen fra kikki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon