Full version: Röd kryddtagetes
myskmadra
Kan också kallas citrontagetes tror jag. Jag har tidigare sått den gulblommande.
Jag har köpt plantor som varit rödblommande och kanske det finns orange också.
Tacksam för tips! En underbar blomma till lyst och doft! rose.gif
noora
Örtagårdens plantskola har frö till en kryddtagetes som heter Red Gem och som enligt beskrivningen har röda blommor.

Du kan även leta efter en sort som heter Tangerine Gem, den tycker jag är lite mer orange än Lemon Gem (som är den vanligaste kryddtagetesen).
myskmadra
Tack för tipset!
Kortis
En dum fråga;-)
Vad är kryddtagetes?Är det det samma som de vanliga Tagetes eller går den att använda i matlagning?
Martina
myskmadra
Jag saxar från Runåbergs:

Har liksom andra tagetes sitt ursprung i Latinamerika. Den är småblommig och har små flikiga blad.
Yvig, buskliknande, 35 cm hög, översållad av enkla blommor.
Kryddtagetes är en vacker, lättodlad och tålig tagetas som används som krydda i maten.
Den har en speciell smak med dragning åt citrus. God också i desserter. Både blad, stjälkar, blommor används.
Så inomhus ca. 6 veckor innan utplantering då frostrisken är över. Plantavstånd 30 cm.

Fortsatt trevlig påskhelg! smile.gif
Kortis
CITAT (myskmadra @ 08-04-2007, 17:22) *
Jag saxar från Runåbergs:

Har liksom andra tagetes sitt ursprung i Latinamerika. Den är småblommig och har små flikiga blad.
Yvig, buskliknande, 35 cm hög, översållad av enkla blommor.
Kryddtagetes är en vacker, lättodlad och tålig tagetas som används som krydda i maten.
Den har en speciell smak med dragning åt citrus. God också i desserter. Både blad, stjälkar, blommor används.
Så inomhus ca. 6 veckor innan utplantering då frostrisken är över. Plantavstånd 30 cm.

Fortsatt trevlig påskhelg! smile.gif

Tack!
Låter spännande.Kanske ska köpa lite frön av det också.
Martina
Maria i Helsingborg
Håller med dig, Myskmadra. (Vanlig tagetes är "sådär" men) kryddtagetes är verkligen jättefina! Hade delat med mig av frön om jag inte bara tagit för "husbehov" förra året.....

Väl värda att så och odla!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon