Full version: Snabba svar tack! :D
Caisy
Köpte physalis och ska nu plantera dem...ej frön utan långa torkade skott av något slag.
En 10 cm pinne med lite rötter på 3 ställen...eftersom den har rötter på båda ändarna blink.gif hur planterar jag den då?
Har köpt en lerkruka som jag tänkte ha dem i...sätter jag dem på högkant med en liten bit ovan jord eller lägger jag dem vågrätt en bit under jorden? Hoppas ni fattar vad jag menar. wacko.gif

Tack på förhand // Adrienne
Lady Hamilton
Physalis? unsure.gif Pinne med lite rötter? g.gif Physalis brukar vara gröna skott eller plantor med stora kraftiga blad..........är du säker på att det är Physalis shy.gif

Du kan se en Physalis planta i mitten längst fram på denna bild plantan vid pinnen..... (okej det är ingen bra bild)
[attachment=1190:PICT2538.JPG]
mogge92
Är det någon skillnad på physalis och gyllenbärplantorna? :s mina gyllenbärplantor ser inte alls ut sådär:S
Lady Hamilton
Sprang och tog en bild på mina Physalis och Gyllenbärs plantor........ unsure.gif och jag kan inte se någon större skillnad på plantorna......Har du en bild på dina plantor?
[attachment=1192:PICT7641.JPG]
Caisy
Hej igen...

Joo, physalis franchetti står det på paketen.
Det är torkade skott eller nått.
Köpte ett plastpaket på coop forum som innehöll 5st.
Och i beskrivningen saknades det en del för oss nybörjare. (som vanligt) tongue.gif
Pjater
Tycker det låter lite skummt men sätt de i vatten så länge eller i jord.
Lady: physalis till vänster eller har jag fel, har odlat de sorterna en del biggrin.gif
Eva 33c
Det finns många arter av physalis och den du köpt physalis franchetti (synonym P. alkekengi ) är en perenn växt som kallas Japansk lykta eller Judekörs på svenska. Den ger inga ätliga, eller i allafall inga goda, bär utan odlas för prydnad. Frukten är ju vacker. Jag har den inte själv, men har hört att den är ganska bra på att sprida sig där den trivs.
Dessvärre kan jag inte svara på frågan om plantering av roten utan att se den. Kanske ska den planteras horisontellt om det är en växt som sprider sig med utlöpare? Om ingen annan kan svar på din fråga kanske du kan ta ett kort på den och visa oss? Det bruka kunna gå att lista ut var fjolårets växt har varit.
Caisy
Skit och!!

Jag köpte den för bären (favoriter)...nu vette sköen om jag inte tar och slänger dem och använder krukan till tomater istället. *fnys*
På tal om tomater...kan jag plantera direkt i en ganska stor kruka eller skall jag börja med att sätta fröna i mina torvbrickor?
Skall de stå ljust eller mörkt ibörjan innan de börjat gro? Och om mörkt när de börjat gro ska de stå ljust då?

smiley_small_hug.gif

Om jag nu hittar fröer av ätlig physalis....är det försent nu?
Pjater
Jag gillar inte torv brickor, för mycket att skola om tycker jag, men släng ner dem i jorden och låt stå varmt med ljus gärna oxå så gror de ska du se.
Eva 33c
Jag skulle absolut sätta frön i småkrukor först. Och kanske också plantera om dem en gång innan de fick flytta ut i en stor kruka. Det är mycket lättare att sköta vattning (finns alltid en risk att man övervattnar en pytteliten planta i en stooor kruka) och sånt och tar mindre plats. Det tar ju några veckor innan de är stora.
Jag brukar så flera frön i en 8cm kruka och sedan skola om dem när de fått sina första riktiga blad.
De behöver varken ljus eller mörker innan de grott, men varmt, åtminstone rumstemperatur. Men så fort de syns ovanför ytan bör de ha så mycket ljus du kan erbjuda.
Lycka till! tummenupp.gif
Caisy
Okej...får fixa detta!!

Tack för eran hjälp! blomma.gif
Sylvia
Plantera roten horisontalt, det kommer skott från flera ställen.
Judekörs är mycket dekorativ på hösten med sina orangeröda "lyktor" som man kan ha sor torkblommor!! Håller sedan flera år i vas utan vatten.
Caisy
Hmm, ja jag får se vad jag gör med dom.
Men nu vet jag i alla fall hur jag ska göra.
Tack!! biggrin.gif
Ammoura
Jag köpte också sånna rötter. Jag satte den med den mörkaste delen ner. En av dom har fått upp ett skott. Kan jag nu efter ta upp dom och lägga horisontellt eller är det försent nu? Kanske skadar dom.
malin72
Caisy!!!!!!!!!! om det inte löser sig så kan du pm mig för jag satte gyllen bär för första gången i år och har nu 12 små plantor jag behöver ju inte alla giggle.gif så om du vill kan du få en av mig
Katti med torpet
Har ju inte med frågan att göra men passar ändå på att berätta att min övervintrade Physalis nu har fått sina första blomknoppar. Så här såg den ut för 3 veckor sedan:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon