Full version: Näring till örter
Jillian
Jag har en del olika kryddväxter, funderar på att köpa någon slags näring. Jag odlar dem inomhus i krukor/miniväxthus. Dessa har jag:
Basilika, vanlig, kanel, citron
Koriander
Timjan
Oregano
Persilja
Salvia
Dill
Grönmynta

Vilka behöver näring och vad för slags näring skall jag köpa? Hur doserar man? När börjar man?
Ophelia
När jag dragit fram örter så har jag sått i såjord och därefter planterat om i vanlig planteringsjord och därefter ut på friland när de vuxit sig tillräckligt stora och fina. Jag har inte tillfört extra gödsel efter jag omplanterat utan låtit dem leva med det som finns i den nya jorden. Däremot har kryddorna fått gödsel i form av kompost och gräsklipp på friland och en släng med kogödsel på våren. Jag vill inte att en del kryddor inte ska få det för fett så aromen försvinner. Undantaget har jag gjort med basilika som jag har haft i kruka och som fått bättre jord och som jag sedan gödslat som en krukväxt.
Fenja
Cirka tre-fyra veckor efter omskolning brukar jag börja göda med naturgödsel, hur mycket är direkt avhängigt till vilken jord de planteras i. Ibland handlar det om ren jordförbättring och ibland räcker det med att gödsla med nässelvatten...
Mvh
Fenja
noora
Om du odlar inomhus i kruka kan du gödsla med vanlig flytande krukväxtnäring. Örter brukar inte behöva så mycket näring, så du kanske kan ta halva den dosen som rekommenderas på förpackningen. Av de örter du räknar upp är det nog framför allt dill, koriander och basilika som vill ha näring, de andra kan t.o.m. klara sig rätt långt på att du planterar om dem i ny fräsch jord en gång om året (om du nu får dem att överleva så länge inomhus).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon