Zoyas matte
06-04-2007, 16:34
hej
Eftersom jag aldrig haft egen trädgård innan undrar jag vad man gör när bara de trista bladen står kvar.? Ska de vissna ner och sen ligga där? Eller kan man klippa av dom. Ibland ser man torra pinnar som bara sticker upp efter gamla tulpaner t ex. Kan man dra bort dom då tro?
(nu är det ju inte alls aktuellt ännu, men jag undrar bara!!)
Alexander-VG-zon3
06-04-2007, 17:34
lökarnas blad ska vissna ner sen när dom gjort det så kan man klippa veck bladen
Lökarna behöver ha kvar bladen för att samla näring till nästa års blomning! Ge dem gärna lite benmjöl som du myllar ner i ytjorden. Tycker du att de är väldigt besvärande så kan du "sätta ihop bladen med gummisnoddar" så att de inte blir så i ögonfallande. Fundera också på vilka perenner du gillar som du skulle kunna plantera som skymmer bladen.
Mvh
Fenja
Ophelia
07-04-2007, 08:29
Scilla och sånt är knappast nåt att gömma blad för blad, de är passande att sprida sig i gräsmattor. Gräsmattan bör inte klippas förrän bladen vissnat ner för att ge lökarna en chans att samla på sig bra med näring inför nästa års blomning. De lökar som finns i rabatterna (tulpaner, narcisser och annat) kan man samla ihop bladen på och vika/rulla ner. Jag brukar surra ihop bladen och stoppa den under perenner som ska täcka, har satt perenner just där sådana lökar växer för att få täckning. Lägger på och ibland (om det är möjligt) myllar ner benmjöl för att ge dem ytterligare kraft att komma nästa år med fin blomning. Fröställningarna brukar jag rycka bort om det inte är så att mängden är övermäktig (gör INTE de på scillor m.m. utan på tulpaner och narcisser).
Som du ser finns det olika knep. Själv brukar jag vara iskall och låta bladen ligga och vissna.
Jag gör en fläta av narciss- och tulpanbladen (en grupp på ca 9 plantor = en fläta), rullar ihop flätan sen så den blir som en liten boll som inte tar just nån plats alls. Ser lite småkul ut i rabatterna + att det är jättelätt att ta bort hela flätan sen när den har gulnat.
Zoyas matte
07-04-2007, 12:54
Stort tack för alla svar. Nu vet jag bättre.
Sommartorparn
11-04-2007, 21:08
Vill man vara riktigt ambitiös kan man klippa av blommorna efter blomning, eftersom det går kraft till att utveckla frökapseln. Men stjälken o bladen får vissna ner naturligt. OBS detta gör jag framför allt på tulpanerna, inte på dom små lökväxterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.