Huggorm
06-04-2007, 17:36
Denna tappra kaukasiska vingnöt togs som frö från en botanisk trädgård i Århus, Danmark i höstas. Nu har den börjat ta sig, och är kanske 4 cm hög.
Tanken är att den skall planteras ut så småningom. Men frågan är, hur görs det på bästa sätt? Dom är ju ganska känsliga för vårt kalla klimat. Hur gör man för att chansen skall vara störst att den klarar sig?
När du väl har fått den utplanterad så tror jag inte att Du behöver vara så orolig för att den ska klara sig (upp till zon IV) fast den sk frökällan är ju viktig. Jag har ett träd som nu är drygt tre meter - växte 1 meter i fjol! Men det här är en E-planta och inte uppdragen av mig själv.
jag skulle ha den i en kruka i år och ställa ut den i sommar. Låta den vara ute nästa vinter men skydda den med blad eller dylikt. När plantan blitt så där en halv meter plantera ut på den plats som den skall stå. Tänk på att vingnöten blir ett stort träd som växer mycket snabbt. Jag har min på en ganska fuktig plats ( inte sank) och där trivs den.
Det första året hade jag en del frostskador på stammen eftersom vi här på Smålänska Höglandet kan ha stora skillnader mellan dag och natt på våren. Den fick stammen förstörd men den växte snabbt ihop av sig själv. Se till att skydda den unga stammen på vårvintern tills dess att den är stor nog att inte låta sig påverkas av tempereaturväxlingar. Numera har jag inga problem.
Är det något som jag tycker man kan siga om den kaukasiska vingnöten så är det ett träd med ovanligt stark livskraft!
Hur gjorde du för att få fröt att gro? Bara stoppat det i fuktig jord eller krävs det någon särskild behandling? Har sett att vingnöt finns på Botaniska i Göteborg (
http://www.gotbot.se/japandalen.html ), så det borde inte vara så dyrt att skaffa sig ett sådant träd...
Roligt att läsa om era olika erfarenheter av vingnöt! Det är ett träd som skulle planteras oftare...
Som tillgg till jholma skulle jag skyddat den mot direkt sol i början men ndå låtit den stå ute ljust. Kan man göra med fiberduk t ex, som också skyddar lite mot stora temperatursvängningar. Senare klarar den direkt sol, men den måste liksom alla andra som dragits upp inomhus vänja sig långsamt.
För att krukan inte skulle torka ut alltför sbabbt och itne glömmas bort på semestern mm i sommar skulle jag också grävt ned krukan, kanske använt en hink med hål i så att rotsystemet ändå kunde växa sig större. Eller så skulle jag planterat den fritt i marken någonstans där inte ogräs och gräs snabbt invaderade den, och där det ändå var lätt att hålla den vattnad.
Huggorm
11-05-2007, 13:34
Tack för era tips! Hade väll snart tänkt att plantera ut den, men jag är inte så säker på att det verkligen är en vingnöt längre... Det blev en hel del frön medplockade från den där botaniska trädgården, och det skulle mycket väl ha kunnat bli någon förväxling.
Jag har en ny bild i mitt album, som ni ser så liknar inte bladen dom som vingnöten har direkt. Den skall ju ha blad som liknar valnöten, eller ask om man så vill. Det har inte denna, men den kanske får när den blir större? Den är dryga decimetern hög nu, och dom båda största bladen är också en decimeter långa ungefär. Kanske går att känna igen den på hjärtbladen, dom är ju ganska speciella?
Rafael: Fröna stoppades bara i fuktig jord, inget mera gjordes. Ingen frysning, skrapning eller något sådant. Det var en till som grodde, men den växte liksom baklänges och blev kvar i fröt, och dog sedan.