ester
Två av mina hästhagar har angripits av smörblommor! Jag har EU-bidrag för slåtterängar och får inte plöja eller så nytt. Kan jag på något annat sätt bli av med eller minska antalet smörblommor? Blommorna är oätbara för alla djur och de förstör mitt bete.
kerstin z5-6
tack ! Kan du få ett sånt tips är jag intresserad jag med ....kunde jag be att få ett växtslag utraderat så vore det revsmörblomman .. fy för den sad.gif
Kattmatte
Jag hörde på Mitt i Naturen att alla gula blommor som tex smörblommor förlorar det gift de har när de torkat så det gör tydligen inget om nåt slinker med, men är det färskbete är det väl inget roligt med en gul matta och inget grönfoder för djuren. Jag vet faktiskt inte hur man minskar utbredningen men kanske nåt sågräs kan ta över om man sår det över det andra? Jag vet inte... sad.gif
Carina
Hej!

Jag har samma problem jag med!
Det jag har hört....men inte provat är att iom att hästarna betar gräset kort så får smörblommorna fritt fram att utvecklas, bli starka och sprida sig. Men om man regelbundet slår smörblommorna så att de hålls kort så får de inte lika bra möjligheter att sprida sig (antar att man måste göra det innan de blommar och går i frö, annars trampar ju hästarna ner fröna i marken och de sprids ändå).
Eftersom vi inte har haft något att slå med så har jag inte provat detta själv, men gudarna vet att det skulle behövas.
De är ju fina i en vas inne.....ser så somrig ut, men de konkurrerar ju ut betet för djuren så det tillslut nästan inte finns något gräs kvar för dem att äta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon