Full version: Oliv tappar blad
Tobias80
Ställde ut mitt olivträd i växthuset för nån vecka sedan men nu har bladen längst ner blivit bruna och lossnar..
Vad kan detta bero på, är det fortfarande för kallt på nätterna? Jag bor i zon 3..
Fenja
Det bör nog vara minst + 10 grader i dygnstemperatur innan du ställer ut en oliv... Ta in den och låt den rekreera sig i rumsvärme tills det blir varmare!
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
det är ingen fara för den att vara ute nu , men när den inte är van vid frost lägg över skydd på natten om det går under +5c , hösten däremot kan den tåla ända ner till -10c och lägre och sen tar man in den i vinterförvaring som ska vara runt 0c , och +10c som max . tror det kan va solen som har gjort skada , oliver gör så när dom utsätts för sol dom inte är vana vid dom tappar bladen och bladen blir bruna . men lugn nya blad kommer och du kan ha kvar den i växthuset . glöm inte och vattna den när det blir varmt
Fenja
Snälla Flaxss, det är en STOR skillnad mellan att ställa ut en oliv i zon 1 elller 3 vid denna tidpunkt! Jag vet att du bara menar väl men i bland så funkar bara inte det du hoppas på...
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fenja @ 07-04-2007, 01:28) *
Snälla Flaxss, det är en STOR skillnad mellan att ställa ut en oliv i zon 1 elller 3 vid denna tidpunkt! Jag vet att du bara menar väl men i bland så funkar bara inte det du hoppas på...
Mvh
Fenja

det vet jag men dagen är varm och ska bli runt +15c i Götaland nästa vecka , man behöver inte kolla efter zonen utan natt temperaturen vilket skiljer sig så skyddar man efter natt temperaturen och inte efter zonen . blir det under +5c på nätterna lägg över skydd eller tar man in det . men dagarna skiljer sig inte så mycket när det är varmt mellan zon ( 1) 2-3
Lady Hamilton
Jag tror att Oliven tappade sin blad för att den blev utsatt för "förstora" temperatur växlingar för snabbt. Själv sätter jag inte ut min Oliv förrens det åtminstonde är frost fritt på nätterna. Har mitt träd vinterförvarat ljust och ca +10* Och på våren skallman vara väldigt försiktig att palntera ut för snabbt Gradvis "utvänjning" är det bästa även i växthus. På hösten utsätter jag mitt Olivträd för några minus (-2 -4Max) Men så blommar mitt träd på våren och jag får även Oliver på det rolleyes.gif
Tobias80
Tack för alla svar!! Vi får se hur jag gör men det lutar väl åt att jag tar in det ett tag till..
Alexander-VG-zon3
det gör inget att den tappar blanda den klarar sig den växer ändå på fint till sommaren , den är ju inte direkt i livsfara . och varför ta in den nu där det är varmt och torrt , bättre å ha den kvar ute å inte chocka den mer . och jag vet inte var du satte olivträdet? men satte du den i öst-väst eller söder så kan det lika gärna va solen .

och skulle det va frost skada hade bladen blivit svarta och är det kyl skada så tappar den dom flesta bladen rätt av utan att dom missfärgas , är det sol skada så blir dom först bruna/och eller bleka/vita och sen tappar dom,oftast är det på topp bladen som det händer på , är det för att den har haft det för torrt tappar den dom nedre bladen och kan missfärgas är den övervattnad tappar den toppbladen .
Lady Hamilton
CITAT (Tobias80 @ 07-04-2007, 11:26) *
Tack för alla svar!! Vi får se hur jag gör men det lutar väl åt att jag tar in det ett tag till..

yes.gif Ja gör så tummenupp.gif Det finns gott om tid att hinna sätta ut den i växthuset senare. Och vänj den lite sakta vid det nya klimatet. Betänk att det dock ännu bara är början av April........
Tobias80
När brukar olivträden börja blomma!!
Jag har gett den lite mer vatten och näring o det verkar än så länge som den tar sig, den får stå kvar i växthuset ett par dagar till få se hur det blir.. Förra året fick jag en hel del oliver på den men färska (råa) oliver är ju inte så goda. Min fråga är nu: Är det någon här inne som vet hur man tillreder oliverna så dom inte blir så beska??
Alexander-VG-zon3
beroende var man har den och om den har fått vila ordentligt så brukar dom blomma i mars-juni
( mina blommade förra året i maj om jag kommer ihåg rätt ). och för en riklig blomning ska dom utsättas för frost på hösten gärna ner till -5c sen in i vintervila där dom ska ha 0c till +10c på dagen som MAX det är sällan det blir +10c på dagen i medelhavet ( allmänt hela medlehvsländerna då) under den kallaste månaden och frost är vanligt på nätterna utom kusterna , och det finns stora oliv odlingar i madrid där oliverna både är täckta med is och snö och temperaturer ner mot -12c på vintern
Lady Hamilton
CITAT (Tobias80 @ 07-04-2007, 17:20) *
......Förra året fick jag en hel del oliver på den men färska (råa) oliver är ju inte så goda. Min fråga är nu: Är det någon här inne som vet hur man tillreder oliverna så dom inte blir så beska??

Äta egna oliver:
Skölj oliverna,
skär 3-4 längsgående snitt med vass kniv.
Lägg oliverna i en burk fylld med kallt vatten (oliverna skall ligga under vatten)
Förvara burken mörkt o svalt
Byt vatten morgon o kväll i 3 dagar.
Gör sedan en saltlag av 100g salt /1 l vatten
Koka lagen till saltet löst sig, låt lagen svalna, häll den sedan över oliverna.
Låt oliverna ligga i lagen i 1-2 månader.
När du sedan skall äta dem, skölj dem o lägg dem i en ny burk som du fyller på med lite vinäger och olja, tillsätt gärna lite kryddor om du vill.
Efter en vecka i kylskåp är de ätklara.

Blir du hungrigare tidigare kan du köpa färdiga oliver på affären
angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon