|
Full version: Fetmaepedemi?
Tycker att väldigt många unga kvinnor, 20 - 30 år, är extremt feta. Är det den amerikanska fetmaepedemin som kommit hit? När jag var ung på sjuttitalet och under min studietid var det väldigt ovanligt med överviktiga unga människor. Vad är det som hänt? Gita
herkules
06-04-2007, 18:53
vad är extremt fet för dig?
för mig är det människor som väger över 120-130 kg och de ser man inte så ofta ute, tror tyvärr inte de vågar gå ut.
mamamaggan
06-04-2007, 19:03
CITAT (herkules @ 06-04-2007, 19:53)  vad är extremt fet för dig?
för mig är det människor som väger över 120-130 kg och de ser man inte så ofta ute, tror tyvärr inte de vågar gå ut. Så är det nog. Visst är det oroande att fler och fler blir överviktiga men läste någonstans att övervikten bland barn minskat. Så att det skrivs om det får nog många att tänka till vad de stoppar i sina barn. En sak som jag funderat kring är att det på något sätt tycks som om vi alla SKA vara stöpta i samma form. Har ni aldrig tänkt på att det redan på t ex stenåldern måste ha funnits människor med olika kroppsform ? Styrt av gener.
RibesRubusVitis
06-04-2007, 20:22
På stenåldern var det nog sällsynt att någon fick chansen att bli fet, men säkerligen vanligt att folk svalt ihjäl. Därför kunde extrem fetma bli ett uppnåeligt skönhetsideal, som ”Venus från Willendorf”, den nästan klotrunda tanten som skulpterades för bortåt 25.000 år sedan. Någon risk att dö av ”vällevnad” var liksom inte aktuell…
RibesRubusVitis
06-04-2007, 20:27
Ibland skriver man fortare än man tänker; det ska givetvis vara OUPPNÅELIGT!
mamamaggan
06-04-2007, 20:57
Du skriver " fick chansen att bli fet ". Du menar extremt fet då eller?
Det borde ju ha varit de som kunde lagra energi bäst som överlevde eftersom jag tror att tillgången på mat inte var så jämnt fördelad som idag.
Men alla såg väl inte likadana ut , eller hur?
Håller med dig att det som är ovanligt ofta upphöjs till ideal t ex Venus från Willendorf och i dag finns det ju de som vill se ut som Barbie även om hon räknas som vanskapt.
CITAT (mamamaggan @ 06-04-2007, 21:57)  Det borde ju ha varit de som kunde lagra energi bäst som överlevde eftersom jag tror att tillgången på mat inte var så jämnt fördelad som idag. Fast att skaffa maten var nog tuffare förr, och någonstans går ju en 'brytpunkt', det är nog oftast lättare att skaffa mat om man väger 75 än om man väger 130. Att lagra energi för flera månader är vettigt om man är isbjörn eller så, men förmodligen inte för människor. Angående fetmaepidemi, det har ju ibland spekulerats i om det skulle kunna vara ett virus eller liknande som gör att vi idag lägger på oss mer fett. Men grundstenen är ändå att vi äter mer energi än vi gör av med, då lägger man på sig. Nu låter jag ju kritisk mot fetma, men det är främst hälsoaspekten jag tänker på. Jag är själv en smula överviktig (har dock tappat ca 15 kilo eller så, huff) och har inget emot att folk ser ut som de vill.
Ophelia
06-04-2007, 21:20
CITAT (Gita @ 06-04-2007, 19:50)  Tycker att väldigt många unga kvinnor, 20 - 30 år, är extremt feta. Är det den amerikanska fetmaepedemin som kommit hit? När jag var ung på sjuttitalet och under min studietid var det väldigt ovanligt med överviktiga unga människor. Vad är det som hänt? Gita Jag inte vet jag vad som skett i världen. Kan bara tala för mig själv och mitt utseeende.
RibesRubusVitis
06-04-2007, 21:33
Tyvärr tror jag att mänsklighetens historia i de flesta avseenden har varit rätt eländig. I mitt förlagsjobb har jag just nu anledning att befatta mig med paleoantropologi och övergången från mellan- till senpaleolitikum, då vi slogs mot neandertalare och vilda djur, led under växlande klimat och dukade under för sjukdomar. Livet i detta ”naturtillstånd” var nog bara ”smutsigt, djuriskt och kort”, som filosofen Hobbes sade. Men bildkonsten i relativt modern tid visar ju att skönhetsidealen ibland verkligen upphöjt feta, och därmed rika, människor. Jag kan tänka mig att det också i dag i många länder anses vackert att vara åtminstone ”måttligt” fet. Möjligen förutsätter idealet då att inte alla har råd att uppnå det…
mamamaggan
06-04-2007, 21:58
Jodå Pirum tror också att det inte var så många extremfeta på den tiden. Men vad jag egentligen är ute efter att visst måste folk ha sett olika ut då också? Gener spelar ju trots allt en viss roll. Medan man idag inte anses passa in om man väger t ex 75 kg och är 170 cm lång.
Vad jag ifrågasätter är inte vad som är hälsofarligt utan att folk har väl alltid haft olika kroppsbyggnad , eller?
Sorry för en lång post men det är lite intressant med statistik i sammanhanget tycker jag. Figur 1. Andel med undervikt, normalvikt, övervikt och fetma, 16-84 år, 2006. Åldersstandardiserade värden. Figur 2. Andel med övervikt (25≤ BMI<30), 18-84 år, 2004-2006. Åldersstandardiserade värden. Andelen överviktiga hade minskat något mellan åren 2004 och 2006. Figur 3. Andel som har övervikt (25≤ BMI<30) i olika åldersgrupper, 16-84 år, 2006. Figur 2. Andel med fetma (BMI≥ 30) i olika åldersgrupper, 16-84 år, 2006. Källa: Nationella folkhälsoenkäten Hälsa på lika villkor, Statens folkhälsoinstitut. Statens folkhälsoinstitutOm inte jag tolkar undersökningarna helt galet har andelen överviktiga minskat de senaste åren. Generellt sett är det kvinnor i åldersgrupperna 45-64 och 65-84 som hade högst andel feta enligt undersökningen. Men sen kan man ju fundera på hur sanningsenlig en sådan enkät är, när folk svarar på frågor i ett papper sådär. "I undersökningen år 2006 deltog landstingen Östergötland, Jämtland, Västernorrland, Västerbotten, Norrbotten, Gotlands kommun och Västra Götalandsregionen. Total deltog 56 889 personer i åldern 16-84 år i undersökningen." Det gäller ju att de svarade ärligt också. Man får ta det för vad det är, en samlad bild av folks uppfattning om sig själva snarare än den verkliga statusen.
Kajsa i Arvika
07-04-2007, 07:34
När jag gick utbildningen i taktil beröring lade en av mina lärare fram en intressant teori.. Hela vår kropps yta, och detta inkluderar då även insidan, är täckt av beröringsreceptorer.. Vi söker hela tiden efter olika sätt att tillfredsställa vårt mänskliga behov av beröring och detta kan uppnås på olika sätt. Det uppnås t ex genom direkt beröring från andra människor, positivt bemötande, ett gott socialt nätverk med mycket stöttning, mjuka varma kläder, varma duschar OCH vår insidas receptorer nås genom ÄTA, främst kaloririk mat.. Mat blir ett sätt att få beröring, vilket sätter igång vårt oxytocinsystem, vårt "Må bra" hormon, som återställer kroppens normalbalans när man t ex har varit stressad och adrenalin har frigorts.. Jag tror att utbrändheten och fetman idag kommer av att vi saknar något. Vi stressar och låter aldrig kroppens komma tillbaks till dess normaltillstånd. Att vi får beröring genom mat, för att vi saknar bekräftelse eller andra saker i livet som ger oss glädje. Allt för att frigör oxytocinet som får oss att må bra.. För mig verkar detta vara ett vettigt resonemang...
mamamaggan
07-04-2007, 08:45
Visst låter det vettigt Kajsa. Folk mår nog inte så bra . Stressen gör att vi tycker oss inte ha tid för varandra och dessutom har jag läst någonstans att man blir fet av själva stressen. Kroppen är ett förunderligt system där vi nog inte än har förstått hur allt hänger ihop.
Snöflinga
07-04-2007, 09:07
Undrar om inte TV och datorn är en bidragande orsak  I stället för att röra på sig tillbringar barn och ungdom en stor del av sin fritid sittande framför datorn och TV ..... Även vuxna, för handen på hjärtat, hur många timmar per dygn tillbringar du framför datorn ?
mamamaggan
07-04-2007, 10:10
Folk satt väl stilla förr också även om det inte fanns TV eller dator? Tror inte att det finns endast en orsak till att det är som det är.
CITAT (mamamaggan @ 06-04-2007, 22:58)  Vad jag ifrågasätter är inte vad som är hälsofarligt utan att folk har väl alltid haft olika kroppsbyggnad , eller? Det tror jag absolut att de har. Precis som att vi nu föds med olika kroppsbyggnad så lär det väl ha varit så förr också. Men på stenåldern t.ex. så hade de inte chips, godis, kakor och glass m.m. ÄTANDET måste ju vara den stora boven. Har ni sett nåt av programmen "Vi äter oss till döds"? I ett av dem handlade det om fetmaoperationer, att de snör av magsäcken så att det bara får plats med liiite mat och de kan inte äta för mycket fett för då blir de sjuka. Det var människor som ansågs ha sjuklig fetma som de inte kunde bli av med på egen hand som kom i fråga för ett sånt radikalt ingrepp förstås. Genast började de då gå ner i vikt och blev normalviktiga. Det tyder ju på att om de hade klarat att äta normalt så hade de ju kunnat gå ner i vikt även utan operationen. Men de klarade inte det.
Whiskuchi
07-04-2007, 10:52
CITAT (Snöflinga @ 07-04-2007, 10:07)  Undrar om inte TV och datorn är en bidragande orsak  I stället för att röra på sig tillbringar barn och ungdom en stor del av sin fritid sittande framför datorn och TV ..... Även vuxna, för handen på hjärtat, hur många timmar per dygn tillbringar du framför datorn ?  Tror också detta är den stora boven i dramat
malin72
07-04-2007, 11:05
kosten tror jag är största boven i dramat.....snabbmaten mm, hur lätt är det inte att stilla hungern med en snabb hamburgare nu istället för att förberda middagen hemma....har folk tid med det???? uj då tro nu inte att jag drar alla över en kant men ..ja ni förstår väl det är ju ändå stor skillnad på maten och allt tilltugg som finns nu och på 70-talet...så jag är inne på det Magdis säger...
men sen måste jag nog också säga att jag tycker att hela livsstilen gör sitt kolla bara på barnen idag...när jag var liten så var tex våren en helt annan sak... det var hopprep,twistband rockringar ja bara nåt så enkelt som kull eller kurragömma..... säg det till barnen idag så tittar dom lite konstig på en
jo visst vi ska framåt i tillvaron bla bla bla men jag tycker att det är trist att man inte ens som barn rör på sig som förr.....saknar att gå förbi en skola och se hopprepen mm där man stog i lång kö för att få hoppa i vad hette det.....långrep??????????????
Jovisst är det så...nu har ju så gott som alla barn egen TV och dator på rummet vid 3 års ålder (det verkar faktiskt så när man läser på sidor som t.ex. Föräldrakanalen) Jag hade aldrig nåt problem med att sysselsätta mig när jag var liten. Min jänta däremot klagar ofta att hon har tråkigt, inget att gööööra...dagens barn är nog mer vana vid att bli underhållna.
mamamaggan
07-04-2007, 11:17
Som jag sa förut så finns det nog inte en orsak till att det är som det är. Läser i tidningar och ser på TV att barn inte rör på sig som förr och visst kan det väl vara så men när jag tittar ut så ser jag barn som är ute och leker, hoppar hopprep o s v.
Dagens barn kanske inte leker lika mycket som förr men i alla fall de som jag känner till har ju organiserade aktiviter som de deltar i . Är det inte också så att en del har så mycket sådant för sig att de inte har tid att leka? Det stressas iväg på än det ena och än det andra. Inget fel i att tex spela fotboll eller rida eller vad man nu vill göra men jag tycker att dessa aktiviteter har ökat kanske på bekostnad av den spontana leken.
Mmm, själv tror jag att ordet 'tråkigt' inte fanns i barnvokabulär förrän på 1960-talet, möjligen slutet av 50-talet. Kan orera mer om det, men då tappar väl tråden helt fokus.
Läste nån kul undersökning om att vi idag äter mindre fett än förr, och dessutom mindre socker, i genomsnitt. Tror de jämfört nu och för 50 år sedan. Verkar vansinnigt, men...hittar tyvärr inte länken. Antar att vi åt mer sockrade sylter etc förr, när socker var viktigt konserveringsmedel. Däremot dricker vi mer läskeblask idag. Såg dessutom nån undersökning i nån kvällstidning för ett tag sedan, de hade undersökt fysisk styrka etc hos, tja, vårdpersonal av något slag. Var ca 3% som bedömdes vara fysiskt ok, mot, tja, 40% för några decennier sedan. Sparade ett urklipp eftersom siffrorna var så absurda, men, hittar det inte nu. *suck*
djingis
07-04-2007, 12:44
Jag är uppvuxen hos mina morföräldrar och hade en annan kosthållning än de flesta i min ålder som är födda på 60talet.
För det första så åt vi var 3:e timma. Först var det morgonmat, runt 06,00 sedan frukost kl. 9,00 . sedan skulle det var det middag kl. 12, eftermiddagskaffe kl15. och kvällsmat kl17,30.
jisses, man åt alltid- men inte mycket. vi åt det mormor och morfar själv drev upp och jagade. Alltid stod det en gigantisk gryta på spisen med långkok. Jag åt kanin, fasan, hare och massor av fisk som det mestadels var kokt och sedan var det soppor i alla dess former. Sås åt man bara vid speciella tillfällen annars hade vi bara skysås
Till kaffet var det skorpor eller lite grövre kringlor. Vitt bröd var en sällsam syn.
Mormor gjorde många ättiksinläggningar allt från rödbetor, gurkor, syltade tomater mm Kräm åt man från torkade frukter och efter det hon gjort mos, så sparade man det som fanns i silen och gjorde saftkräm på. Så på det hela taget så åt man något sött varje dag.
men rörelserna var annorlunda.
Skulle vi tvätta så fick vi göra det i bykrummet där man fick elda i en stor kittel som. Alltså fick man bära fram både ved och vatten.
Dricksvatten fick bäras in. Dammsugaren godtogs inte utan det skulle ut med mattor och som skulle skakas och golven torkas. Inga mysbrasor utan det skulle både kapas, huggas ved som skulle staplas och bäras in. (jag hatar ännu idag att stapla ved) Allt skulle sättas och sås på våren och sommaren- sedan skördas och tas hand om. När jag tänker på det så var man i rörelse hela tiden. annars fick man en syssla som gjorde att man fick en rörelse på ett eller annat sätt.
jag är så tacksam för min uppväxt hos dessa två underbara människor som var mitt allt när jag var liten.
Idag så ska jag ha påskkalas för min släkt på mors sida, vi blir 27 personer.
Jag har min mormor för min inre syn då jag gör mycket i köket, allt från det hon gjorde köttbullar till stenugnsbakade brödkakorna som jag snart ska skiva upp. Hoppas att´de blev bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|