malin72
jo av mina frön från Margith så var det en som klarade sig av en sort.,....eller så är detta en som villat bort sig....(till mig) whist.gif
men denna är ensam och jag vet inte vad den heter...den har inte typiska pellis blad är inte luden.... dunno.gif

[attachment=1199:blandat_06_343.jpg]
malin72
ingen som vet????????Margith unsure.gif dunno.gif
Margith
Jag vet inte!! Jag är jätteosäker crying.gif

Vi har enats om att de fröer jag skickade till dig var
alchemilloides
elongatum
quinquelobatum och
iocastum

De 3 första går jag ed på att det inte är. Alltså är det ju lätt att tänka att det är iocastum som växer i din kruka, men jag tycker inte att din ser ut som jag minns det g.gif
Jag minns iocastum som en liten gles, tanig rackare med små, små blad..... din ser ut att vara alldeles för välmående laugh.gif Eller misskötte jag min??

Nej, jag vet inte, jag vågar inte gissa -cry-.gif
Jag chansar på att antingen är det iocastum eller så är det en spontan-korsning mellan mina vild-pelargoner. (Vildpelargoner är inte kända för att korsa sig spontant)
Är det en korsning så var rädd om den! Döp den till Pelargonium Malin bravo.gif

Christer i Falköping
Nä, Iocastum är det inte och den stämmer inte med de andra heller. Fota den när den blommar så kan vi nog komma på vad det är.
Christer.
Margith
Tack Christer, nu behöver jag inte vara osäker på om det möjligtvis kan vara iocastum rose.gif

Malin: jag tycker att din välmående lilla pelargon ser ut som en vanlig zonal.
Eftersom jag inte minns vad jag skickade till dig; är du 100% säker att jag inte skickade fröer från nån zonal förutom vildis-fröerna??
Jag plockar fröer av mina zonaler också, men OM jag skickar de vidare skriver jag alltid en lång berättelse att namnet på fröpåsen är namnet på moderplantan. Skulle fröerna gro får de inte namnas med moderplantans namn, utan det blir till att hitta på ett eget namn. Känner du igen det?
malin72
fniss vad spännande detta är giggle.gif nej Margit du skrev så fint att du skickade mig några fröer av sorter du tyckt varit hyfsat lättsådda...för det var min första prövning av vildpellisar..så det var 4 olika sorter...ingen utöver flirting.gif så var det är får vi se...kan ju har råkat snubbla ner i fel påse biggrin.gif
jag fortsätter men nya bilder när det händer nåt nytt så får vi fnula vidare tummenupp.gif
tack för svar!!!!!!!
Margith
Jaa du Malin, spänningen stiger yes.gif
Sköt om din lilla "bastard" så att den blommar snart, då blir det kanske lättare att gissa vad du har i krukan wub.gif
malin72
ska jag sköta den på nåt sätt så vi kan skynda på den eller??????????den står under lysrören med dom andra....
ps/ min ena P.elongtum har börjat blomma tummenupp.gif jätte söt
Margith
Den ser ut att må alldeles utmärkt, så ändra inte på nåt, så blommar den säkert snart rose.gif

Vad roligt att elongatum blommar, håll nu med mig, att fröså vild-pelargoner är inte så svårt, eller hur? wub.gif
malin72
nä jag måste säga att det gick bättre än vad jag trodde....jag lät mina gro i vattnet sen gick det bra....förrutom sorgmyggen då nono.gif jag gav min mamma en i påsk prestent igår och hon blev jätte glad... giggle.gif

jag är jätte glad att jag provade thanks.gif men hur gör jag nu för att ta frön från dom för visst var det så att man skulle ta nya frön från alla och så nytt igen sen unsure.gif
Margith
Alchemilloides och elongatum bör du nog ta nya fröer från, låt de bara blomma och vissna, så kommer fröerna 000.gif
I mitt gamla album här på Odla har jag ett album som heter pelargon-fröer. Där ser du hur de ska se ut när det är dags att skörda.

Men skyll nu inte på mig nästa år när du har små pelargon-bäbisar överallt laugh.gif

malin72
Men skyll nu inte på mig nästa år när du har små pelargon-bäbisar överallt laugh.gif
[/quote]

nä det är väl klart att jag inte ska giggle.gif jag är nog lite fast där nu som i allt annat whist.gif
men Margiht vad är det för underbar pellis på kortet du skickade med.....är det också en vildis eller??röd och vit jätte vacker wub.gif

dumt av mig det står ju på...P.tricolor....har du den med????jättefin på kortet
malin72
ok nu har den slagit ut sin första blomma...tyvärr blåser det ute så bilderna blev suddiga..men visst är det väl en vildis när man ser blomman confused.gif men vilken är det då g.gif inte är det väl någon jag fick av dig margith allstså med namn...fniss vad är det för spännande blomma sos.gif
[attachment=6841:blandat_07_298.jpg]
[attachment=6842:blandat_07_293.jpg]
ni måste blunda med ena ögat och bara titta på blomman i mitten...det andra är ju överblommat och ska rensas blush.gif a0a.gif
Margith
Blomman ser ut som en elongatum, men den är ju alldeles för stor (och bladen är fel också) g.gif
Storleken bedömde jag utifrån att blomman bredvid tycker jag ser ut som en Prästkrage, eller??

Jag börjar luta åt att du har en ny korsning. Att jag alltså skickat dig nåt frö som spontankorsat sig med nån av mina andra pelargoner.
Men jag hört att det är ovanligt att vildar spontankorsar sig...

Jag är lika brydd som du.... laugh.gif
malin72
CITAT (Margith @ 28-08-2007, 13:26) *
Blomman ser ut som en elongatum, men den är ju alldeles för stor (och bladen är fel också) g.gif
Storleken bedömde jag utifrån att blomman bredvid tycker jag ser ut som en Prästkrage, eller??

Jag börjar luta åt att du har en ny korsning. Att jag alltså skickat dig nåt frö som spontankorsat sig med nån av mina andra pelargoner.
Men jag hört att det är ovanligt att vildar spontankorsar sig...

Jag är lika brydd som du.... laugh.gif

a0a.gif a0a.gif a0a.gif vad skojj har jag en ny korsning giggle.gif vad ska vi döpa den till då whist.gif det är en Margurit som sitter i krukan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon