Full version: Är det en krollilja?
Marina.S
Jag har något som jag alltid har trott är krollilja. Men så såg jag på gröna rum igår och där sa dom något om att det kunde vara lite svårt med krollilja. Detta med förökning och så...
Då tänkte jag att det kanske är något annat jag har eftersom jag har delat och flyttat dom och dom växer som ogräs. För sån tur har jag inte så att dom som mera erfarna har svårt skulle jag klara av. wacko.gif

Så är detta krollilja eller?

/Marina

[FONT=Arial][FONT=Arial][FONT=Arial][FONT=Arial][FONT=Arial][FONT=Arial][FONT=Ar
ial][FONT=Arial][FONT=Arial]
yla
jepp det ser ut som vita krollliljor
du har kanske grävt upp lökarna o då e dom inte så svåra att dela o flytta men från frö tar det tid
Berith
Nää, så där ser inte vit krollilja ut! ohmy.gif

Lilium martagon 'Album' från odlas arkiv:

yla
wub.gif wub.gif ujuj ser dom inte ens ut så innan dom slår ut ????
lite låga kanske ?????? wub.gif wub.gif
yla

hittade ingen vit men kolla bladen o när dom e knoppiga så har dom väldigt knutna knoppar wub.gif
iallafall mina krollisar wub.gif
Berith
Ooohh! Den som är så vacker! wub.gif

Jag mailade Magnar Aspaker och frågade var ifrån han fått lök till den mörka mörka krolliljan.... Sverige såklart!

Joo, nog ser bladen lika ut på Marinas liljor och dom vi visat bilder på, så det kan kanske vara en variant på krolliljan. Finns säkert massor men min krolliljevärld är väldigt begränsad.... wink.gif
Louise i Göteborg
Jag tror också att det är en krollilja.
Svårigheten med dom är att få igång köpta lökar. Dessa har legat torrt i lager och butik och mår inte bra. Etablerade, gamla bestånd är hur lättskötta som helst, förutom det där med liljebaggarna då.....
Så att Marinas liljor växer frodigt är inget argument mot att det skulle vara krolliljor. Man får bara gratulera.
Betty
CITAT (Berith @ 16-06-2003, 06:38)
Jag mailade Magnar Aspaker och frågade var ifrån han fått lök till den mörka mörka krolliljan.... Sverige såklart!

Om jag inte minns fel så var det närmare bestämt från fam. Yvesand i Luleå...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon