Christa
Nr man odlar gurkor och till viss del tomater s behvs det ju ganska mycket nring. Jag brukar blanda till fr mager jord och det blir ett stndigt gdselvattnande, ofta lite fr sent. nd tycker jag att jag gdslat rtt mycker innan planteringen.

Nu funderar jag p om man kan gdsla ganska kraftigt och sedan grva ut lite strre gropar nr man planterar och fylla p med vanlig plantjord eller annan lagom gdslad jord. Detta s att plantorna fr etablera sig ordentligt innan rtterna nr ut i den jord som r kraftigare gdslad. Jag menar gdslad med vlbrunnen naturgdsel eller kompost.

Vad anser ni om detta? Hur brukar ni gra?

Hur brukar ni gra som planterar i krukor eller andra krl?
Gurkan
Din frga gller kanske enbart hinkodling men jag svarar nd. (gillar inte hinkar eftersom det krver fr mycket passning med vatten och nring).

Frra sommaren odlade jag en del p friland i jordbddar, tung lerjord blandad med massor av hstgdsel (nstan frsk) och hnsgdsel (torkad, p sck). Dvs. tv sorters ganska "aggressiv" gdsel. Tomatplantor r inte knsliga fr starkt gdslad jord s du behver knappast vara rdd fr att plantorna ska skadas av fr mycket nring.

Blandade i kanske 10 liter frn hsten och 2-3dl hna per planta.

Risken med vergdning r att det kan blir mycket bladmassa men d fr man gallra tillvxten och trimma bort massa blad och alla tjuvar sklart.

Tillvxten p tomater var det iaf. inget fel p. smile.gif

[attachment=1219:tomater.jpg]

Edit : Sorten p bilden heter Moneymaker.
Christa
Ja dom tomaterna sg ju vldigt fina ut! Blandade du i lika mycket gdsel i all jorden s att de planterades direkt i den kraftigt gdslade jorden?

Vad gdslade du med nr du odlade i hinkar och hur ofta? Har tnkt prova i hinkar fr att det r lttare att byta jord och i r har jag inget vxthus s d har jag inget val.
Lady Hamilton
Jag planterade mina "hink" gurkplantor i enbart ko-p-pse i fjol tummenupp.gif Det blev kanon resultat..........
katah
JAP jag me... kogdsel rakt upp och ner frn psen till gurkor, tomater, chilisar och paprikor!
Och har brjat likadant redan
Preussen
nr det gller tomatplantor brukar jag anvnda mig av kogdsel som jag spetsar med lite NPK. under ssongen fr de nring efter behov.
nr det glle capsicum s ska jag i r arbeta efter en tes att ge mindre nring till dem s att de tvingas att stta till frukt tidigare. det gller frmst de sorter som har lngre vxtperiod. tanken dk upp efter frra rets odling d en kamrat med samma sorter odlandes i kruka fick tidigare skrd n jag som odlade i djupbdd. br tillggas att mina plantor var vldigt stora och fina.
Jonas70
Stora och fina plantor r ju inget att ha om man inte hinner f ngon frukt wink.gif
Nej, men det kan nog ligga en hel del i det dr i att om de fr det lite mer nringsfattigt s ger de frukt tidigare.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon