Christa
När man odlar gurkor och till viss del tomater så behövs det ju ganska mycket näring. Jag brukar blanda till för mager jord och det blir ett ständigt gödselvattnande, ofta lite för sent. Ändå tycker jag att jag gödslat rätt mycker innan planteringen.

Nu funderar jag på om man kan gödsla ganska kraftigt och sedan gräva ut lite större gropar när man planterar och fylla på med vanlig plantjord eller annan lagom gödslad jord. Detta så att plantorna får etablera sig ordentligt innan rötterna når ut i den jord som är kraftigare gödslad. Jag menar gödslad med välbrunnen naturgödsel eller kompost.

Vad anser ni om detta? Hur brukar ni göra?

Hur brukar ni göra som planterar i krukor eller andra kärl?
Gurkan
Din fråga gäller kanske enbart hinkodling men jag svarar ändå. (gillar inte hinkar eftersom det kräver för mycket passning med vatten och näring).

Förra sommaren odlade jag en del på friland i jordbäddar, tung lerjord blandad med massor av hästgödsel (nästan färsk) och hönsgödsel (torkad, på säck). Dvs. två sorters ganska "aggressiv" gödsel. Tomatplantor är inte känsliga för starkt gödslad jord så du behöver knappast vara rädd för att plantorna ska skadas av för mycket näring.

Blandade i kanske 10 liter från hästen och 2-3dl höna per planta.

Risken med övergödning är att det kan blir mycket bladmassa men då får man gallra tillväxten och trimma bort massa blad och alla tjuvar såklart.

Tillväxten på tomater var det iaf. inget fel på. smile.gif

[attachment=1219:tomater.jpg]

Edit : Sorten på bilden heter Moneymaker.
Christa
Ja dom tomaterna såg ju väldigt fina ut! Blandade du i lika mycket gödsel i all jorden så att de planterades direkt i den kraftigt gödslade jorden?

Vad gödslade du med när du odlade i hinkar och hur ofta? Har tänkt prova i hinkar för att det är lättare att byta jord och i år har jag inget växthus så då har jag inget val.
Lady Hamilton
Jag planterade mina "hink" gurkplantor i enbart ko-på-påse i fjol tummenupp.gif Det blev kanon resultat..........
katah
JAP jag me... kogödsel rakt upp och ner från påsen till gurkor, tomater, chilisar och paprikor!
Och har börjat likadant redan
Preussen
när det gäller tomatplantor brukar jag använda mig av kogödsel som jag spetsar med lite NPK. under säsongen får de näring efter behov.
när det gälle capsicum så ska jag i år arbeta efter en tes att ge mindre näring till dem så att de tvingas att sätta till frukt tidigare. det gäller främst de sorter som har längre växtperiod. tanken dök upp efter förra årets odling då en kamrat med samma sorter odlandes i kruka fick tidigare skörd än jag som odlade i djupbädd. bör tilläggas att mina plantor var väldigt stora och fina.
Jonas70
Stora och fina plantor är ju inget att ha om man inte hinner få någon frukt wink.gif
Nej, men det kan nog ligga en hel del i det där i att om de får det lite mer nåringsfattigt så ger de frukt tidigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon