Hej på er,
Har tänkt köpa färdiga plantor med coctailtomater och sätta i en stor balja (50 liter) tillsammans med lite slingerkrasse i bakgrunden. Har en stor altan i sydost-läge (sol 07-14

) Har gjort dräneringshål i baljan och skaffat stenar att dränera med. Vad behöver jag för jord? Räcker det med planeringsjord eller ska det vara kraftigare jord? Är coctailtomaten sen? Jag vill ju gärna ha tomater i sommar och tycker att små tomater är godast.
Tacksam för tips...
Pia
Åsa, mälardalen zon 2
07-04-2007, 09:36
Det finns troligtvis ett hundratal sorters cocktailtomater och alla har olika utvecklingstid, storlek och växtsätt så det går inte att säga om den är snabb eller sen, för det beror helt på vilken sort du väljer, (undvik dock Totem och Tiny Tim ifall du vill ha riktigt goda tomater). Ren påskogödsel fungerar utmärkt till tomater de gillar mycket näring, tyvärr kan det innebära att det bir senare blomning på krassen som lätt bara växer tills näringen börjar minska och först då börjar blomma.
Tomaterna vill ha fet jord men krassen vill ha magrare jord för att blomma. Ingen bra kombination alltså, du riskerar att få stora kraftiga krasseplantor som blommar endast sparsamt. Jag skulle ha valt en annan kompis till tomaten, en som trivs i fet jord.
Tack för svar!
Vilken tur att jag ställde frågan här innan jag planterade!! Jag hade mest tänkt (i min ovetskap) att det var en snygg färgkombination med Krasse och tomater
Har ni tips på en fin kompis som tål samma typ av jord med mkt gödning? (helst samma färgskala

)
Åsa, mälardalen zon 2
07-04-2007, 13:13
Spanska flaggan fast den är kanske inte så lätt att få tag på plantor till och ska man fröså bör man göra det nu det är redan något sent med frösådd för den.
Blomsterböna/rosenböna borde också passa utmärkt det finns sorter som klättrar och de blommar fint + de har goda baljor. Det finns flera sorter att välja på Painted Lady tycker jag är snygg men det finns ju andra också. Denna växt kan förkultiveras + den kan diretsås i lådan så snart jordtemperaturen är +15C.
http://www.bbc.co.uk/gardening/plants/plan...ainted_lady.jpg