Full version: Sparrisrötter
karlmalberg
Tänkte börja odla sparris men har inte hittat sparrisrötter i närliggande handelsträdgårdar. (Nordvästra Stockholm). Känner någon till om man kan köpa på nätet?

//karl eric
Åsa, mälardalen zon 2
Synd att du inte tänkte på detta förra helgen både Sinclairsholm och österlens sparris sålde ju plantor på trädgårdsmässan i Älvsjö.

I vanliga trädgårdsbutiken brukar man inte hitta sparrisrötter men man kan skicka efter från ex. Sinclairsholm och Österlen sparris
Merlin
Österlen sparris har en mycket bra sort som heter Rambo! Mina plantor gav en hygglig skörd år 2 och år 3 kunde vi njuta av färsk sparris dagligen i flera veckor tummenupp.gif
En kanonbra sort som kan ätas som grön sparris men som ofta odlas som vit kupad sparris är en tysk sort som heter Bornheimer Spargel. Den är mjäll och behöver inte ens skalas. Sorten ger enorma sparrisar, enormt tjocka och goda! Den finns inte i Sverige ännu men kan beställas från Tyskland - annars kan du få frö av mig framåt sensommaren smile.gif Det tar tre år tills man kan börja skörda om man frösår men det är det värt...
Svante, zon 1
Jag har också beställt rötter av sorten Rambo från Österlensparris. Det funkade bra - kan rekommenderas!
Madeleine1
När jag var inne på deras hemsida och kikade såg det ut som att man måste beställa minst 10 st. Stämmer det eller missförstod jag det hela? (Österlensparris)
Åsa, mälardalen zon 2
Vet inte om det är något slags paketpris eller om man kan köpa färre.

Det finns dock mailadresser till båda företagen så man kan ju maila om prisuppgift på det antal plantor man vill ha. Jag shoppade av Sinclairsholm på mässan deras A-kvalite plantor var billigare än det Österlen sparris tog för sina plantor (Sinclairsholm sålde även mindre plantor = B kvalité för lägre pris) tror det var Theielim jag köpte, och den jag redan hade i trädgården tror jag var Rambo men för mig spelar det egentligen ingen roll vilken av sorterna det är som jag har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon