Hej,
Första säsongen med mitt växthus närmar sig. Jag kommer ha paprika, chilli, tomat, gurka och melon i västhuset som är 10 kvm. Jag tänker odla i hink.
Men fråga är hur tätt jag vågar säta plantorna?
Om man kollar på fröpåsarna ska ex tomtaerna stå med 1 meters mellanrum, men då får jag bara in tre plantor ju!
Om du ändå tänkt dig att odla i hinkar behöver du nog inte bekymra dig för avståndet som står på påsarna. Det enda du behöver tänka på i det fallt är väl snarare hur hur många hinkar det får plats bredvid varandra. Och naturligtvis hur stor plats de tar ovan jord?.........eller tänker jag fel nu??
Åsa, mälardalen zon 2
07-04-2007, 09:22
Nej odlar du i hink (måste ha minst 20liter till tomat + gurka) så behöver du inte bry dig om avstånd. Du kan sätta hinkarna tätt. Har du busktomater kan du dock behöva dra isär dem så det kommer lite luft emellan busktomater blir ju bra mycket bredare än tomatsorter som tjuvas, och blir det fuktigt och stillastående luft kan bladen bli lite angripna. Har du busktomater och det blir trångt kan du dock lätt plocka ut några hinkar och ha dem utomhus under sommaren, många busktomater funkar bra att odla utanför växthuset en del busktomater blir faktiskt bättre utanför växthuset än i växthuset alla sorter gillar inte värme uppåt +30C.
Låter underbart, då kan jag fylla upp ordrentligt. Tomaterna har jag i 20 liters och paprika och chilli tänkte jag ha i 12 liters. Gurkan och melonen planterar jag direkt i 50 liters planteringsjordspåsar (så gjorde vi när jag som yngre sommarjobbade på en handelsträdgård).
Jag har ett par olika tomatsorter, varav en är busktomat, men jag tänkte bara ha två av den i växthuset. Men efter tippset så flyttar jag nog ut dom istället, och flyytar in den sorten som jag tänkte ha några av ute...
Tusen tack för svaren.
Jonas70
10-04-2007, 08:03
Jag har läst och hört att om man sätter tomater alltför tätt (även om de odlas i hinkar) så är risken för angrepp större. Någon som vet om det stämmer?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.