Marit O
Jag håller på att anlägga en skånsk have, i södra Skåne. Jag gräver upp gräsmatta för att på sikt anlägga grusgångar, solrundel, buxbomshäckar och rabatter. Det blir många gångar och rabatter!

Solrundeln kantas av lavendel i st f buxbom och innehåller vackra ärvda mörkrosa tulpaner samt luktpioner och flaggstång. Det går en gång vnkelrätt från boningslängan längs trädgårdens mittaxel till solrundeln (och förbi den, men den delen har jag inte börjat med än) och ut från solrundeln går gångar parallellt med boningslängan, en lång smal Skånelänga. Gården ligger mitt på slätten och det kan vara blåsigt. Jag håller på och renoverar häcken men den är inte fullvuxen än.Trädgården ligger i norr och närmast huset har jag förstås planerat in mer skuggtåliga växter.

Det är rabatterna längs med mittaxeln och gångarna ut från varje sida av solrundeln som jag har problem med. Där är full sol under det mesta av dagen. Det är helt enkelt så stort att jag har svårt att fokusera mig och är rädd att jag plottrar bort mig.

Jag har börjat tänka i färger och börjat plantera i den ena rabatten mellan huset och solrundeln. Där växer pingsliljor på bägge sidor om buxbomen och även bl a riddarsporrar, några dagliljor, träjon och några nävor. Så låt säga att rabatterna längs med mittaxeln går i blått-gult-brunt (dagliljorna). Jag kna tänka mig en rosa junirabatt med lupiner, "vanliga" prästkragar och trädgårdsnattviol.

Dessutom ska jag placera in en massa ärvda växter med stort affektionsvärde:
massor med kejsarkronor
Jätteprästkrage
Röda bondpioner
Renfana
Gula påskliljor (också många)
Rosa hyacinter
Blåa hyacinter
Aklejor (enkla)
Gullvivor
Julros (en mörkröd Orientalis)
Vårkrage ("gula prästkragar" som blommmar på våren)

Och så tänkte jag ha
borstnejlika
Stjärnflocka
Liljekonvalj
Jättevallmo+ brudslöja
ev rabattrosor
Höstanemon
o a höga höstperenner

Plats finns det gott om, men HUR ska jag bena upp och sortera i det här???

Försöker bifoga bild på trädgården innan jag anlade solrundeln. Til höger om den svarta pinnen syns hallonlandet.

linvik
Hejsan! Jag ville bara säga: Vilket spännande projekt! Det låter underbart med en skånsk have! Fast frågan är jättesvår att svara på. Hur stora är rabatterna?

Vad du kan göra med din lista på växter är att skriva upp vilken blomningstid de har och så ha det i åtanke när du komponerar rabatten. Antingen kan man samla de växter som blommar samtidigt så det blir en maffig rabatt på ett ställe, medan en annan rabatt är på tillväxt. Eller så kan man se till att det alltid finns nåt intressant i alla rabatter. Att det finns en huvudväxt i som blommar.

Andra tips:
  • Variera mellan växter som växer som stavar och växter som växer som bollar och så transparenta växter som är som ett flor.
  • Höga växter längst bak (eller i mitten) och lägre i framkant.
  • Man kan också plantera i "drivor", lite svårt att förklara vad som menas, man behöver nästan rita. Men tänk dig en rabatt som står mot en vägg eller häck. I stället för att plantera samma växt vågrätt, så planterar man den i stället på diagonalen i rabatten. Då kommer växterna att sticka upp framför och bakom varann och det blir en spännande form på rabatten.

Lycka till!
Marit O
Tack för bra synpunkter! Jag har tänkt att "jag kan väl såpass mycket att jag kan hålla färg, blomningstid etc i huvudet" men det är ju det som inte räcker till. Nu har jag börjat skriva ner alla växterna i en tabell, med färg och form på blommorna, växtsätt, blomningstid, höjd etc och kanske jag t o m föra över hela härligheten i Excel så småningom.

Jag har kikat på din ambitiösa blogg också och jag är imponerad! Kanske jag skulle göra en haveblogg för att starta ett samtal med likasinnade. Dem jag har i min närhet utom familjen är inte särskilt intresserade. Det är inte mycket man får upp när man googlar på "skånsk have"!

EDIT: Nu harj ag lyckats lägga upp lite bilder i ett fotoalbum här!
linvik
Ja, dokumentera vad du gör, perfekt att göra det i en blogg! Jag tycker det är kul att gå tillbaka i min egen blogg och titta hur jag tänkte och vad jag gjort. Och precis som du säger, ens egna kompisar är ju inte överdrivet intresserade...

Nu har jag kollat på dina bilder, å vad stort det verkar vara! Det blir mycket att gräva :-)

Jag tror du skulle kunna hämta en del inspiration till din have från Danmark. Har du sett de där trädgårdsprogrammen med Anne Just?
Haven i Hune
Karin A i Gbg har varit där och fotat:
2005
2006

Lycka till!

Marit O
Jag var faktiskt inne på det danska Haveselskabets hemsida och klickade runt i går, utan att hitta just de sidor du länkade till. Jättefint! fiunderar också på att gå med i Haveselskabet, men det kostar en del...

Nu har jag varit ute och fotat haven som den ser ut idag. Ja, det blir massor att gräva! :-) Vi har inte bråttom, vi bor inte ens där än. Men det är en skön lyx att ha påbörjat trädgården i god tid och låta häckar m m växa till sig. Jag är mest inriktad på köksväxtodling och anlednignen till att jag började greja med trädgårdne var att mina gamla hallon var fulla med virus och jagi nte visste var jag skule sätta nya hallon. Så då blev det i en nya trädgården. :-)
kerstin z5-6
Många av de du har är ju vårlök och tidiga lökväxter -deras tid i z1 är intensiv och kort -Låt färgerna dansa den tiden -inför ett mer stikt färgschema efteråt -från midsommar och framåt --kan du ha bestämda toner i rabatterna -men låt vårlökarna explodera:)

Rosor kan du väl inte vara utan -men jag skulle till en skånegård välja rosor som tillkommit före 1900
för rätty stuk sas .. rabattrosor är ganska stela och "moderna"
Titta på gallicarosorna tex -underbara mörkt lila i tonerna -blir fantastiska i din zon -ingen doftar som de ..
Vill du ha aprikosa rosor kanske de visserligen moderna men ändå gammeldagsa i sitt utseende <Austinrosorna kan vara något ?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon