Jag håller på att anlägga en skånsk have, i södra Skåne. Jag gräver upp gräsmatta för att på sikt anlägga grusgångar, solrundel, buxbomshäckar och rabatter. Det blir många gångar och rabatter!
Solrundeln kantas av lavendel i st f buxbom och innehåller vackra ärvda mörkrosa tulpaner samt luktpioner och flaggstång. Det går en gång vnkelrätt från boningslängan längs trädgårdens mittaxel till solrundeln (och förbi den, men den delen har jag inte börjat med än) och ut från solrundeln går gångar parallellt med boningslängan, en lång smal Skånelänga. Gården ligger mitt på slätten och det kan vara blåsigt. Jag håller på och renoverar häcken men den är inte fullvuxen än.Trädgården ligger i norr och närmast huset har jag förstås planerat in mer skuggtåliga växter.
Det är rabatterna längs med mittaxeln och gångarna ut från varje sida av solrundeln som jag har problem med. Där är full sol under det mesta av dagen. Det är helt enkelt så stort att jag har svårt att fokusera mig och är rädd att jag plottrar bort mig.
Jag har börjat tänka i färger och börjat plantera i den ena rabatten mellan huset och solrundeln. Där växer pingsliljor på bägge sidor om buxbomen och även bl a riddarsporrar, några dagliljor, träjon och några nävor. Så låt säga att rabatterna längs med mittaxeln går i blått-gult-brunt (dagliljorna). Jag kna tänka mig en rosa junirabatt med lupiner, "vanliga" prästkragar och trädgårdsnattviol.
Dessutom ska jag placera in en massa ärvda växter med stort affektionsvärde:
massor med kejsarkronor
Jätteprästkrage
Röda bondpioner
Renfana
Gula påskliljor (också många)
Rosa hyacinter
Blåa hyacinter
Aklejor (enkla)
Gullvivor
Julros (en mörkröd Orientalis)
Vårkrage ("gula prästkragar" som blommmar på våren)
Och så tänkte jag ha
borstnejlika
Stjärnflocka
Liljekonvalj
Jättevallmo+ brudslöja
ev rabattrosor
Höstanemon
o a höga höstperenner
Plats finns det gott om, men HUR ska jag bena upp och sortera i det här???
Försöker bifoga bild på trädgården innan jag anlade solrundeln. Til höger om den svarta pinnen syns hallonlandet.