Jag är absolut ingen expert på att beskära äppelträd men jag kan förklara hur jag skulle göra.
Grenarna 1, 6, och 8 ser ut att tävla med toppen om att topp. De skulle jag ta bort och så växer gren 6 och 8 dessutom ut i en skarp vinkel från trädet. När de ska bära frukt så är det stor risk att grenarna fläks sönder. Det har skett så måmga gånger på mina träd att jag alltid tar bort grenar som växer i en skarp vinkel från trädet. De orkar inte bära frukten. Eventuellt skulle jag beskära gren 1 ovanför den först kvisten.
Gren 3, 5 och 9 är också på väg upp så de skulla jag klippa ovanför en knopp på fjolårets tillväxt som pekar utåt.
Gren 3 har en bra vinkel. Den kommer inte att brytas sönder av all frukt.
Du ska nu inte lita blint på vad jag skrivit och trädet mår inte bra att beskäras så mycket på en gång.
Sen är det en annan sak hur du vill ha trädet. Det är du som avgör hur ditt träd ska se ut. Jag tycker iaf att det är tråkigt att grenar bryts sönder av all frukt och då riskerar man att förlora hela trädet.
Jag formar mina träd på det viset att jag sätter klänypor som viker ut unga grenar rakt ut från stammen.( klänypan runt stammen så att den står vågrätt och trycker ner nya kvistar så att de blir vågräta) Det bör göras när årsskotten är ca 10-15 cm långa. Efter ca 2 veckor så tar jag bort klänypan och så har jag den perfekta grenen för all framtid.