Full version: pithaya
mogge92
Hej Hej! kpte en pithaya idag, kunde sklart inte lta bli att spara ngra frn:P men nu undrar jag om ngon vet hur man ska s dem/skta dom nr diom kommit upp?
zaaritha
Jag tog sna frn fr flera r sen o satte i krukor, de grodde o jag planterade sen dessa plantor i vxthuset.
Fick fina frukter..........
mogge92
du kommer inte ihg ungefr hur lng tid det tog innan den grodde? vxte den snabbt?
zaaritha
Det tog ca 3 veckor.
mogge92
r inte pithaya en katus frresten? mste dom korspollinera sig eller hade du bara en planta?
zaaritha
Jag sdde ju frn, jag tog ur en "frukt". Frna grodde...
sa, mlardalen zon 2
Visst r det en kaktus den hr till samma slkte som nattens drottning.

Vill man se bilder p vxten kan man ska p dragon fruit eller Selenicereus megalanthus

http://www.ilovepitaya.com/images/jack_goh...armIMG_0194.JPG

http://images.google.se/images?q=dragon+fr...;um=1&hl=sv
zaaritha
Mitt senaste svar lt ju urdumt! Alltnog; fick frukter som var goda!
Merlin

Jag sdde frer frra vintern och en av smplantorna verlevde. Det r en kaktus och den r liksom platt och mycket fina taggar har den. Min r bara 15 cm hg s den har ju inte gett ngra frukter nnu flirting.gif men om ngra r kanske.....Jag har den i mitt sderfnster dr solen gassar som mest och den tycks gilla det.
mogge92
ok;s man kan f frukter? tyckte att ngon i forumet sa att man behvde korspollinera eller ntt? har jag lst fel? :S
Magdis
Jag har stt frn ur en kpt frukt och de grodde kanonsnabbt. Inte mycket mer n en vecka tog det. n s lnge r det bara hjrtblad p dem och jag har inte omskolat dem n. Om man sparar flera plantor kaaaanske man kan f frukt p dem nn gng! smile.gif
Merlin
Jag har ftt stdja min planta med en pinne, den r inte s stabil liksom bara lng och smal! Jag tror att det kan drja flera r innan pithayan ger frukt s tlamod innocent.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon