Full version: pithaya
mogge92
Hej Hej! köpte en pithaya idag, kunde såklart inte låta bli att spara några frön:P men nu undrar jag om någon vet hur man ska så dem/sköta dom när diom kommit upp?
zaaritha
Jag tog så´na frön för flera år se´n o satte i krukor, de grodde o jag planterade se´n dessa plantor i växthuset.
Fick fina frukter..........
mogge92
du kommer inte ihåg ungefär hur lång tid det tog innan den grodde? växte den snabbt?
zaaritha
Det tog ca 3 veckor.
mogge92
är inte pithaya en katus förresten? måste dom korspollinera sig eller hade du bara en planta?
zaaritha
Jag sådde ju frön, jag tog ur en "frukt". Fröna grodde...
Åsa, mälardalen zon 2
Visst är det en kaktus den hör till samma släkte som nattens drottning.

Vill man se bilder på växten kan man söka på dragon fruit eller Selenicereus megalanthus

http://www.ilovepitaya.com/images/jack_goh...armIMG_0194.JPG

http://images.google.se/images?q=dragon+fr...;um=1&hl=sv
zaaritha
Mitt senaste svar lät ju urdumt! Alltnog; fick frukter som var goda!
Merlin

Jag sådde fröer förra vintern och en av småplantorna överlevde. Det är en kaktus och den är liksom platt och mycket fina taggar har den. Min är bara 15 cm hög så den har ju inte gett några frukter ännu flirting.gif men om några år kanske.....Jag har den i mitt söderfönster där solen gassar som mest och den tycks gilla det.
mogge92
ok;så man kan få frukter? tyckte att någon i forumet sa att man behövde korspollinera eller nått? har jag läst fel? :S
Magdis
Jag har sått frön ur en köpt frukt och de grodde kanonsnabbt. Inte mycket mer än en vecka tog det. Än så länge är det bara hjärtblad på dem och jag har inte omskolat dem än. Om man sparar flera plantor kaaaanske man kan få frukt på dem nån gång! smile.gif
Merlin
Jag har fått stödja min planta med en pinne, den är inte så stabil liksom bara lång och smal! Jag tror att det kan dröja flera år innan pithayan ger frukt så tåååålamod innocent.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon