|
nilssontherese
07-04-2007, 14:55
Hallå! Jag skulle vilja ha tips, det är så att jag köpt ett dvärgnektarin träd som är uppstammat. Jag har ingen bra södervägg att placera trädet på, så en väldigt ljus sydöst vägg skulle det funka? Jag menar så att trädet bär frukt  alternativet är väll att ha kvar den i krukan, men jag vill helst slippa det då jag har en massa törsiga änglisar istället! Alla tips är välkomna!  Hehe glömde ju att berätta att jag bor i zon 1 Öland.
Alexander-VG-zon3
07-04-2007, 15:52
hur är ditt söderläge ??
och även kan du sätta trädet fritt där inget skuggar det så blir där full sol också , i zon 1 kan nektarin stå fristående . annars så är där mycket sol där du tänkt plantera den så går det någ med
Christer i Falköping
07-04-2007, 18:20
Tror faktiskt inte ett dvärgnektarinträd klarar sig ute ens i zon ett. Det måste du ha i kruka inne, på svalt ställe, över vintern. De är ympade på väldigt svagväxande underlag som inte skall klara ens en hyfsat varm vinter i Sverige. Christer.
nilssontherese
07-04-2007, 18:39
CITAT (Christer i Falköping @ 07-04-2007, 19:20)  Tror faktiskt inte ett dvärgnektarinträd klarar sig ute ens i zon ett. Det måste du ha i kruka inne, på svalt ställe, över vintern. De är ympade på väldigt svagväxande underlag som inte skall klara ens en hyfsat varm vinter i Sverige. Christer. Aj då!det var ju inget vidare, damen på handelsträdgården sa att den klarar sig i söder zon1 utan problem, men att stod den i ett väderstreck tex öster kanske den inte bar frukt...hade hon alldels fel då? Ska springa och kolla vad exakt den hette...återkommer  CITAT (flaxss @ 07-04-2007, 16:52)  hur är ditt söderläge ??
och även kan du sätta trädet fritt där inget skuggar det så blir där full sol också , i zon 1 kan nektarin stå fristående . annars så är där mycket sol där du tänkt plantera den så går det någ med Mitt söder är delvis täckt på dagen av ett annat kedjehus *suck* hade passat perfekt där annars. Så nu lutar det bestämt åt det soligaste stället jag har! Dvs sydost. Husväggen blev jättevarm idag och det är skyddat och varmt för växten, tror det kommer att duga tack för ditt tips!
Alexander-VG-zon3
07-04-2007, 18:42
CITAT (Christer i Falköping @ 07-04-2007, 19:20)  Tror faktiskt inte ett dvärgnektarinträd klarar sig ute ens i zon ett. Det måste du ha i kruka inne, på svalt ställe, över vintern. De är ympade på väldigt svagväxande underlag som inte skall klara ens en hyfsat varm vinter i Sverige. Christer. vad jag har läst så klarar den sig till zon 2 kanske högre , sen vet jag inte va dom är ympade på . eller var ympstället är . men i zon 1 är oftast jorden inte så starkt tjälad och plus lite skydd så kanske det går ändå . CITAT (nilssontherese @ 07-04-2007, 19:39)  Aj då!det var ju inget vidare, damen på handelsträdgården sa att den klarar sig i söder zon1 utan problem, men att stod den i ett väderstreck tex öster kanske den inte bar frukt...hade hon alldels fel då? Ska springa och kolla vad exakt den hette...återkommer  Mitt söder är delvis täckt på dagen av ett annat kedjehus *suck* hade passat perfekt där annars. Så nu lutar det bestämt åt det soligaste stället jag har! Dvs sydost. Husväggen blev jättevarm idag och det är skyddat och varmt för växten, tror det kommer att duga tack för ditt tips!  jag tror med det kan räcka , och i söder är det ju en zon varmare
nilssontherese
07-04-2007, 19:04
CITAT (flaxss @ 07-04-2007, 19:42)  vad jag har läst så klarar den sig till zon 2 kanske högre , sen vet jag inte va dom är ympade på . eller var ympstället är . men i zon 1 är oftast jorden inte så starkt tjälad och plus lite skydd så kanske det går ändå . jag tror med det kan räcka , och i söder är det ju en zon varmare Hihi då vågar jag köra på det, var och kikade nu på plantan men det står endast prusnus. Däremot står det att det till maj ska vara övertäckt. Ska man täcka kronan då? och med vad ? Nån väv?  det står på danska så det låter lite virrigt när man läser *fniss*
Christer i Falköping
08-04-2007, 07:24
Det är säkert säckväv de menar. Jag håller tummarna för dig och ditt träd, så får du berätta nästa år hur det gått! Christer.
Ophelia
08-04-2007, 09:17
Det är lite olika frågor det där med om den ger frukt som är ätbara (hinner mogna) eller om trädet klarar sig. Båda förutsätter att den står i det bästa läget. Gemensamt för alla Prunus persica + var. nucipersica och vad de nu kan heta, är att stå i ett mycket gynnsamt väderstreck för att frukten ska bli god och solmogen (alltså maximalt med sol). Problemet med detta är våren. De blommar tidigt och blommorna tål inte frosten, vid en frostknäpp dör blommorna och frukten uteblir. Detta kan förhoppningsvis avhjälpas med täckning (väv för att förhindra vårljuset och täckväv för att förhindra frosten), trädet blommar senare och har större chans att klara frostnätterna.
Du har andra förhållanden att tänka på. Dels vilken stam den är ympad på, precis som Christer skriver. En del äppelträd är ju ympade på svagare grundstam men ändå har en bra härdighet. Dit tror jag inte riktigt vi är än i Sverige gällande nektariner och dess vänner. Jorden kan oxå vara viktig när det gäller de med exotiska växterna. En lerjord i zon 1 ger inte samma växtklimat som en väldränerad jord i en upphöjd rabatt i samma zon. Är sedan läget skyddat från vindar har man ytterligare höjt möjligheterna för att lyckas.
Sedan är det ju beroende på vad just du har för sort. "Sun Glo" är en dvärgnektarin som är relativt härdig för att vara en lillbuske medan sorten "Sweet Melody" kanske inte alls är lika härdig.
Idealet vore ju att få fram något som blommar sent, mognar tidigt, liten och behändig till växten (om man nu vill ha små träd/buskar) med en rejält tålig grundstam.
Christer i Falköping
08-04-2007, 13:10
Har för mig att Allt om Trädgård hade en specialare om just dvärgträd, men kan inte hitta min tidning just nu. Kan vara värt att kolla lite i den kanske. Christer.
nilssontherese
09-04-2007, 09:57
Hej allesammans och tack för era inlägg!  jag har ännu inte vågat att plantera trädet i backen , för det har varit så växlande väder här, är ju så rädd att den ska tappa alla vackra blommor! Så nu står den i förrådet och värmer sig så länge. Jag ska nog plantera den ute i maj tänkte jag, och hoppas på det bästa, sedan köra med övertäckning på våren så att den inte tappar alla knoppar. Vilken sort den är ympad på står ju inte så det har jag ingen aning om!  jag följer era råd och hoppas på det bästa! DVS mycket frukt!!! Jag ska kika om det går att köpa allt om trädgård och kanske går det läsa lite mer tips där!
Alexander-VG-zon3
09-04-2007, 13:32
CITAT (nilssontherese @ 09-04-2007, 10:57)  Hej allesammans och tack för era inlägg!  jag har ännu inte vågat att plantera trädet i backen , för det har varit så växlande väder här, är ju så rädd att den ska tappa alla vackra blommor! Så nu står den i förrådet och värmer sig så länge. Jag ska nog plantera den ute i maj tänkte jag, och hoppas på det bästa, sedan köra med övertäckning på våren så att den inte tappar alla knoppar. Vilken sort den är ympad på står ju inte så det har jag ingen aning om!  jag följer era råd och hoppas på det bästa! DVS mycket frukt!!! Jag ska kika om det går att köpa allt om trädgård och kanske går det läsa lite mer tips där! den tappar inte knopparna , för att man ska skydda den är om det skulle bli frost på natten ,så skyddar man bara blommorna , annars behövs inget skydd verken på vintern eller på våren , man ska inte skydda den i onödan på våren då den behöver så mycket värme o sol den kan få . rättar mig det är väl beroende på sort och underlag om man skyddar eller ej . men är det en sort som klarar sig i zon ut behovs inte mer än att man lägger över ett skydd för utslagna blommor . men oftast slårdom ute sent i april och i maj så det inte är så mycket frost
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|