Full version: Familjeträd
Ann-Christin Lindberg zon II
Det går bara inte att låta bli att tänka på våren! Och då vill jag plantera ett familjeäppelträd rolleyes.gif wub.gif biggrin.gif Undrar bara vilka sorter man kan tänka sig att kombinera? Jag har inget stort träd som jag kan ympa på, så jag får nog räkna med att köpa ett färdigympat. Hur många sorter brukar det vara? Satt och tittade i Görel Kristina Näslunds underbara lilla bok med äppelteckningar och texter, och blev bara så familjeträdsnödig.... wub.gif
Britt-Marie i Bohuslän
Vi köpte ett Päron träd det är 4 olika sorter i den. Ska bli mycket spännande att se om det blir något i sommar. Men mest spännande blir nog det här med att beskära i vår. Vete fåglarna om jag törs? wacko.gif
Jan af Lisö
Hej.

En äppelsort som jag vill varmt rekommendera är Amorosa (även känd som Röd Aroma). Det är ett relativt modernt äpple (fött 1983) som är det som numera mest planteras av svenska äppelodlare. Amorosa har vackra intensivt röda frukter (blir röda tidigt under säsongen) som smakar och doftar jättegott. Den lär också vara resistant mot skorv. Det är ett vinteräpple, plockas i oktober och äts från november till januari.

Förhoppningsvis är familjeträdet komponerat så att olika sorter polinerar varandra. Man bör kanske se till att sorterna mognar vid olika tidpunkter, så att man får äpplen från september till december.

En sak man skall tänka på är att en av sorterna på ett familjeträd är någon sorts "huvudsort", medan övriga är ympade. Man skall nog se till att den sorten man gillar bäst blir "huvudsort". Det brukar stå på lappen på trädet vilket som är "huvudsort". "Huvudsorten" kan bli med tiden dominerande.

Mer om äpplesorter finns på
http://www.algonet.se/~reinisch/apple.htm

Själv har jag två familjeträd, päron och plommon, men de är så unga att ingen av den har gett frukt ännu. Sen har jag också ett Amorosa träd som gav sitt första äpple i år samt ett Säfstaholm som hittills har varit fruktlös. Men de har många knoppar i år...
Lotta i Gbg
Jan, jag måste fråga om Amorosa. Jag har ett som jag satte våren -97 och som gav sin första frukt i år, ett tiotal äpplen. Jättegoda och vackra. Men mina var färdiga i september (inte sent i månaden heller) så jag blev lite förvånad när du skriver att de ska vara klara i oktober-november. När jag köpte mina äppelträd så sas det att detta skulle vara medelsent.
Tror du att det kommer att ge frukt senare när det blir äldre?
Tack för länken, har lagt den bland mna favoriter.
Jan, tack för länken - där fanns mycket bra information. Det ska bli intressant att se vad handelsträdgårdarna har för alternativ till kombination. smile.gif

Sedan får vi nog se till att inhägna det lilla familjeträdet, så att det inte går samma öde till mötes som vårt andra äppelträd som är i stort sett ringbarkat av små vassa rådjursskallar som det tydligen kliat väldigt i... sad.gif
Betty
Hej, jag har åxå funderat på att plantera ett familjeträd. smile.gif Men vad ska jag plantera för nåt ??? Träd växer ju så långsamt här uppe i zon 6 wink.gif Jag vill ju hinna uppleva det som vuxet, "under min livstid"! Kan någon ge mej lite förslag ?
Jan af Lisö
(Svar till LottaG)

Jag planterade min Amorosa i år och fick ETT äpple. Jag plockade det i början på oktober och åt upp 4 veckor senare.

Den information jag skrev här kommer mycket från olika web-sidor där jag läste om äpplen, bl.a Amorosa.

Vad jag har förstått så gjorde den härliga sommaren i år att många frukter mognade tidigare än vanligt.

Jag kopierar en kort beskrivning från någon hemsida (kommer inte ihåg länken)

AROMA
Efter en korsning på Balsgård 1947 mellan ‘Ingrid Marie’ och ‘Filippa’ med efterföljande provodlingar blev sorten registrerad 1973. Växtstyrkan hos trädet är normal och bördigheten tidig och god.
Frukten är medelstor, till formen rundad eller konisk, grundfärgen vid mognaden gul, som på solsidan har en lysande röd täckfärg. Köttet är gulvitt, medelfast och har god balans mellan socker och syra och särskilt fin arom som påminner om ‘Filippa’. Den är ätmogen i november - december men kan förvaras ytterligare några veckor.
‘Aroma’ befruktas bl.a. av ‘Lobo’, ‘Ingrid Marie’, ‘Mio’, ‘Katja’.Vinterhärdigheten har väl ännu inte prövats under några stränga vintrar men zonerna 1 - 3 torde antagligen vara lämpliga odlingsområden. I Jönköpings län har under 1994 - 95 åtskilliga ‘Aroma’ planterats även i zon 4. Riktigheten i detta får väl framtiden utvisa, men man förstår att den trädgårdsägare som gjort bekantskap med detta välsmakande äpple också vill pröva den i sin egen trädgård. Även om man bor i zon 4.
- - -
Aroma är en korsning mellan Ingrid Marie och Filippa framtagen vid Balsgård 1947. Frukten har gröngul bottenfärg och en mörkt rödstrimmig täckfärg. Aromen är utsökt, därav namnet. Frukten mognar i oktober och håller sig till december.
Sorten släpptes på marknaden 1973 och har sedan blivit en ledande sort i landet. Aroma har god motståndskraft mot skorv men kan drabbas av fruktmögel.
Cilla
Familjeäppelträd är härliga på sitt sätt, men det finns också nackdelar med dem.

Dels växer sorterna ojämt. De kräver större skicklighet i beskärning och vid valet av sorter krävs större kännedom om sorternas olika växtsätt. Träden blir ofta obalanserade som uppvuxna.

Dels är sorterna olika mottagliga för sjukdomar, men smittar gärna den andra sorten om det är en så närbelägen "granne" som i samma träd.
I mitt trädarbete stöter jag ofta på familjeträd med fruktträdkräfta, kraftiga bladlusangrepp och skorv. Inte sällan är familjeträdet en dopgåva eller födelsedagspresent. Det är sorgligt att behöva döma ut dem!

Om familjeäppelträd talas mycket om pollinering, dvs att man ska välja sorter som pollinerar varandra. Men om man bor i ett område där andra äppelträd finns behöver man inte i första hand tänka på det. Bina flyger flera kilometer och sköter pollineringen mellan våra trädgårdar.

Största utmaningen med alla slags familjeträd är växtsätten. Dels växer sorterna i trädet olika snabbt och blir olika stora. Dels växer de till formen olika också. Vissa sorter vill växa rätt upp medan andra tidigare förgrenar sig. Vissa bär frukt på långa gängliga fruktspjut medan andra har kraftigare fruktgrenar.

De sorter som finns i trädet bör åtminstone ha samma växtsätt i fråga om storlek (kallas svag-, medel- eller starkväxande). Sedan är det en fördel att titta på sorterna i ett uppvuxet träd också. Kolla i en trädgård med uppvuxna äppelträd. Tänk er att de olika träden sattes samman i ett. Skulle just de sorterna se ut som ett "helt" träd?

En annan sak att tänka på är att plantera så att trädet får bästa möjlighet att motstå kräftan. Plantera på kulle, och inte i ett sankt område i trädgården! http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm

En tredje sak att kolla är att ymparna ser bra ut. I handeln säljs ibland skräckexemplar. Ymparna har inte satt sig och många träd i handeln har kräftsår från början - särskilt familjepäron i handeln är drabbade varje år där jag bor.

En fjärde sak att tänka på är att de inympade sorterna bör ha samma härdighet. Åtminstone bör inte en sort kräva ett mycket varmare klimat än de andra. Inte sällan ser man fruktträd med två zon 4-sorter och en sort 2. När zon 2-sorten dör försvinner ju en hel krongren!

Själv har jag ett familjeäppelträd som nu är 7 år gammalt. Med mina tre favoritsorter i. När jag köpte det visste jag inte om alla nackdelarna... Visserligen tycker jag som beskärare att det är en rolig utmaning att beskära det. Men den ena sorten är Gravensteiner och den vill egentligen ha ett varmare klimat. Det finns antydningar om fruktträdkräfta på den grenen.

Numera ympar jag in sorter i träden. Det är mycket lättare än det sägs! För min egen del tycker jag att det är mycket bättre att ha ett träd med grova krongrenar av samma sort, och sedan en massa olika sorter längre ut i kronan. Då kan man kapa en sort som inte trivs eller som blir sjuk utan att det uppstår obalans i trädet. Och man får ett träd som blommar ymnigt runt om under samma tid, och sedan lite ströblom på enstaka grenar.

Familjeäppelträd blommar ju lite ynkligt, dvs det är bara från en krongren som det blomstrar under samma tid.

Alternativ till familjeträd:
- köp träd med svagväxande grundstam - de blir mycket mindre och kanske får du plats med flera
- ympa in dina favoritsorter på ett träd som bara har frukt av en sort
- köp spaljéfruktträd eller pelarträd - då får du plats för många fruktsorter utan att få tonvis av bara en sort

Cilla
OK, tack Cilla, för alla goda råd! Ska verkligen ta dina ord till mig och fundera wacko.gif Kanske skulle jag tänka om - det låter ju inte helt enkelt...

Tanken jag hade, var just att ha ETT enda träd som bär frukt under LÅÅÅNG tid! Jag har inte så mycket gräsmatta över i gynnsamt läge - det mesta har gått åt för köksträdgården, växthuset, perennlandet samt ett STOORT gammalt plommonträd.

Gissar att det inte är så lämpligt att plantera äppelträd bakom huset, i norrläge i en skogsbacke. Inte så mycket sol, ganska grund jordmån och många konkurrerande träd i närheten. sad.gif

Kanske ska satsa på ETT äppelträd av en riktigt bra sort, som går bra både som köksäpple och dessertfrukt och som bär så där lagom tidigt (hmmm... blink.gif wacko.gif wub.gif )
Cilla
Äpplesorter för kallare klimatzoner:

Zon 6: Antonovka, Antonovka safranoje, Charlamovsky, Gul kanel, Gyllene Kitajka, Hornö, PJ Bergius, Risäter, Rödluvan, Röd Kanel, Sariola, Silva, Slava Petersburg, Suislepper, Sävstaholm, Stenbock, Transparente Blanche.

Zon 7: Borgowskoje, Kitajka Safranoje

Vissa päronsorter kan odlas till zon 4 i Sverige Zon 5 om man spaljerar vid varm vägg.

Plommon kan max odlas till zon 4-5.

Körsbär zon 6: Kirsa exact, Nordia.

Ställen att köpa härdiga äppelträd ifrån (eller tipsa din egen handel att kontakta):

http://www.algonet.se/~reinisch/apple.htm
Wickmans plantskola Närpes, Finland
Lepplax, norr om Jakobstad, Finland http://www.blomqvistintaimisto.com/
Blomqvists plantskola www.blomqvistplantskola.com
http://www.tawi.fi/wiplant/frukt.html
http://www.tawi.fi/wiplant/index.html
Hushållningssällskap samlar ibland tips länsvis; http://www.hush.se/
Fritidsodlingens riksorganisation likkaså, http://www.for.a.se/
Pomologiska föreningen har många sortkännare: www.svepom.com
Julita genbank och Håkan Svensson har mycket god sortkännedom

Cilla
Cilla
Både Aroma och Amorosa är nya, svenska sorter. Amorosa så sen som 1988. Aroma är en korsning mellan Ingrid Marie och Fillippa, vilket borgar för att det borde kunna bli en mycket friskt sort.

Jag tycker mycket om dem båda. När jag tittar på äpplesorter bryr jag mig mycket om växtsätt och blomning också. Dessa träd har ett ganska kraftigt, knotigt växtsätt. Amorosa har djupröda årsskott, mycket vacker mot snön på vintern. Blommen är stor och har röd undersida.

Normal mognadstid är november- december. Att de mognade så idigt i år beror på den varma sommaren.

Tyvärr lyckas jag inte lägga in bilder på dem!

Cilla
Cilla
Suck. Här är de bilder jag försökte lägga in i inlägget! Aromablom och -äpple!

Cilla

http://www.juniper.se/aromablom.htm
http://www.juniper.se/amorosa.htm
Cilla
CITAT (Ann-Christin Lindberg zon II @ 15-11-2002, 15:40)
OK, tack Cilla, för alla goda råd! Ska verkligen ta dina ord till mig och fundera wacko.gif Kanske skulle jag tänka om - det låter ju inte helt enkelt...

Tanken jag hade, var just att ha ETT enda träd som bär frukt under LÅÅÅNG tid! Jag har inte så mycket gräsmatta över i gynnsamt läge - det mesta har gått åt för köksträdgården, växthuset, perennlandet samt ett STOORT gammalt plommonträd.

Gissar att det inte är så lämpligt att plantera äppelträd bakom huset, i norrläge i en skogsbacke. Inte så mycket sol, ganska grund jordmån och många konkurrerande träd i närheten. sad.gif

Kanske ska satsa på ETT äppelträd av en riktigt bra sort, som går bra både som köksäpple och dessertfrukt och som bär så där lagom tidigt (hmmm... blink.gif wacko.gif wub.gif )

Anki - köp ett härdigt träd och när det vuxit några år kan du ympa in alla möjliga sorter på det! Du kan också sätta ned en vanlig spaljé någonstans kring huset och ympa in på detta.

Eller så anlägger du frukthäckar lite här och var mellan dina odlingar. Jag läste om en häck (kanske var det här på forumet) som skulle bestå av 50 olika äpplesorter!

Själv har jag kommit att se unga träd som temporära. Jag planterar och sätter ett par-tre stycken i min förhållandevis lilla trädgård varje år, och så har jag nya på gång. Några hamnar i kruka, andra invid huset på halvbra ställen, några experimenterar jag med eller tar ympris ifrån. Några ryker varje år om de inte blev bra, och så blir de grundstamsodlingar istället. De äldre träden och de unga som står så att de kan bli gamla och fina lägger jag ned mer långsiktigt arbete på. De gröngödslas och behandlas som små skötebarn...

Om man vill ha äpplen snabbt:
- köp eller gör spaljé. Snabbaste sättet att få frukt.
- plantera träd som har svagväxande grundstam. (sorten spelar mindre roll för hur snabb fruktsättningen är). Trädet blir inte så långlivat, men ger frukt relativt snabbt.

Om man vill plantera ett långlivat äppelträd:
- välj ett träd som har fröstam. Du får vänta på frukten lite längre men å andra sidan får barnbarnen en massa.
- om du köpt ett träd satt på A2 grundstam (står på etiketten), låt det blomma men ta bort fruktkarten i början. Unga träd behöver energin till grentillväxt.

Om man har ett uppvuxet träd och vill ha goda, friska frukter:
- beskär med förnuft, såga inte ned grova grenar eller samtliga unga grenar. Beskär med rengjorda, vassa verktyg eller låt bli.
- luckra jorden under kronan, särskilt i ett enmetersband där grenarna slutar. Lägg kompost eller plantera ettåriga blomster. Bäst för trädet är gröngödslingsväxter.

Cilla
Betty
Tack Cilla för dina förslag på äpplesorter för kallare klimatzoner! smile.gif
Sylvia
Jag har ett familjeträd på 4 äppelsorter på ett svagväxande grundstam.
Sorterna är Aroma, Signe Tillisch, Birgit Bonnier och Transparent Blanche. Sistnämnda skulle jag inte brytt mig om, men trädet var färdigympad, så det fick gå. Skall ympa in fler sorter så småningom.
spotty
Ett alternativ till familjeträd är spaljeträd, som inte heller tar så mycket plats. Äpplen och päron tål hård beskärning, och kan formas på det sätt som man tycker är bäst. Kordong i olika former eller som lepagehäck.
Lotta i Gbg
Tack för svar Jan och Cilla! När jag köpte våra två äppleträd -97 så var det med tanke på att jag skulle ha ett som vi bara kunde äta från tidigt på säsongen och ett som var lite senare. Förväntar mig lite senare frukt nästa år på Amorosa som jag tycker var ett mycket godare äpple än vårt andra, Sylvia (som inte är dumt det heller)Sylvia har burit frukt i tre år och vuxit mycket bättre än Amorosa. (men det kan ju vara tillfälligheter)
Ann
Min fråga är. Vilket äpple lämpar sig bäst för krukodling ?

Det får heller inte vara för solkrävande, här inne bakom alla buskar och träd, är det sol högst 5,6-timmar . Vi har inte heller tid att vänta i 5 år innan vi får smaka. Några vinteräpplen är det ingen ide att ha, då vi inte kan förvara dom. Roligast att äta direkt från trädet.

M vh. Ann
Cilla
Lotta,
Min erfarenhet är också att Amorosa tar lite tid på sig. Jag tror att den, om grundstammen är A2, växer lite långsamt och ger frukt ganska sent. Kan vara värt att tänka på när man beskär det unga trädet - man behöver inte vara så rädd för vida grenvinklar (att det ska bildas knopp på dem). Annat är det med sorten Lobo som alldeles för tidigt vill skjuta grenar i 90 graders vinkel från stammen som sätter frukt redan innan grenarna ens kan bära en fågel! Där får man beskära så att de grenar man spar istället är de som pekar uppåt.

Likadant när man väljer vilka knoppar man beskär över när man kortar grenarna på de unga träden. På Amorosa kan man välja att skära över en knopp som fortsätter i vid vinkel från stammen, rätt ut från trädet. Med Lobo måste man välja knoppar som är uppåtriktade.

Kanske kan du ympa in några kvistar Transparent Blanche i ditt Amorosaträd, så att du får mycket tidig frukt och sedan Amorosa som är sen? Transparente Blanche är ett härligt träd, men hållbarheten på frukterna är ju så kort att få klarar av att ta hand om alla äpplen under den korta tid de är ätbara. Men ett par fruktskålar från ett par ympar vill man ju gärna ha!

Cilla
Cilla
CITAT (Ann @ 16-11-2002, 13:28)
Min fråga är. Vilket äpple lämpar sig bäst för krukodling ?

Det får heller inte vara för solkrävande, här inne bakom alla buskar och träd, är det sol högst 5,6-timmar . Vi har inte heller tid att vänta i 5 år innan vi får smaka. Några vinteräpplen är det ingen ide att ha, då vi inte kan förvara dom. Roligast att äta direkt från trädet.

M vh. Ann

Ann,
Jag hittar inte mina anteckningar på sortnamn för äppelträd som odlas i kruka tyvärr! Men välsorterade handlare och trädgårdsmässor brukar alltid ha dem.

Livslängden på dem är dock säkert ganska kort. Du kan beskära dem så att du sparar grenar som har en vid vinkel från stammen (så nära 90 grader som möjligt) så får du frukt snabbare. Men säkert kan de här krukodlade specialsorterna sätta blom också på mer upprättstående grenar.

5-6 timmars sol om dagen är hyfsat, men ju mer du kan öka solmängden desto mer fruktsättning och sötare och godare frukt får du. Kanske sätta krukan på taket?

Jag har inte testat de här grundstammarna och sorterna som sägs vara speciellt bra för krukodling, men jag undrar om inte livslängden är så kort (kanske 5 år eller så) så att du lika gärna skulle kunna köpa ett spaljéträd och sätta i en så stor kruka som möjligt. Spaljéträd är satta på en grunstam (rot) som är liten, och i sortvalet av äpple (grenarna med frukt) har du alla möjliga att välja på.

På spaljé där man väljer att spara endast de horisontellt riktade grenarna kommer blomanlagen snabbast.

Ett spaljéträd behöver inte klättra på en vägg. Den kan bindas upp på en fristående ställning också.

Spaljéträd i stor kruka på taket alltså?

Cilla
arborator
Hejsan svenska medlemmar, det är första gången när jag besöker här. Jag är en finne,igen!, det vet jag inte ännu. Jag antar nog att vi är mera.
Familjeträd är en bra ide, och jag läste redan Cillas bedömning som jag är villig att skriva under.Trädsorter är faktiskt olika, i Finland en "måste sort" är av ryskt härstammning, Kaneläpple.Den är så olik, typiskt är långa årsskott som bildar löv och frutknoppar bara i toppen.
Följden är då att trädet blir mycket hög, med långa kala, grenlösa stammbitar. Gamla träd har dock långa hängande grenar, orsakat av tunga skörden, och där han man inte stor årlig tillväxt.
Det är mycket svårt att beskära ett Kanelträd och ännu värre är det med ett familjeträd med en kvist av Kanelsorten.
Finns här medlemmar som har finskt ursprung och känner Kanelsorten? Terveisiä vaan kotiSuomesta.
Jag är nog någon sorts proffs i branschen, året 1962 arbetade på en fruktodling I Svartsjölandet Nu är jag redan pensionerad. Förlåt min kanske dålig svenska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon