KURT
I samband med att FNs klimatpanel nyligen presenterade ett delbetänkande så var det mycket uppmärksamhet om att norra Europa tillhörde vinnarna på ett varmare klimat. Även om det naturligtvis inte blir ljusare vintertid bara för att det blir varmare.

Men många av de växter som är anpassade till att växa här kan också få problem med ett varmare klimat, det är något som man redan nu börjar se spår av i Storbritannien. I BBC programmet "The food programme", berättar man om den brittiska traditionen att dra upp bleka vårprimörer. Man odlar b l a rabarber inomhus, och skördar dem vid stearinljus, för att undvika att fotosyntesen startar. Men om inte rabarberroten få ett antal dygn med frost så omvandlas inte den lagrade stärkelsen till glukos, och rabarbern kan inte börja växa, trots att man höjer temperaturen. I trädgården skulle den förmodligen komma igång så småningom även utan frost, men förmodligen växa långsammare och inte kunna utnyttja all sparad energi. Samma problem har många andra växter som sparar näring i en rotstock, de behöver kylan för att kunna aktivera näringen på våren.

Andra växter som får problem med de varmare vintrarna är olika buskar och träd. I Storbritannien behåller hallon och svarta vinbär numera en hel del av löven under vintern, och de avmognar dåligt på hösten, vilket gör dem känsliga om det blir frost. Och de får inte heller någon koordinerad start på våren. Så det blir problem när man skall skörda de svarta vinbären. Normalt gör man det med maskin, men det fungerar inte om inte alla bären mognar samtidigt. Lösningen för industriell odling kan vara att kemiskt stressa träd och buskar med gaser. Det gör man tydligen redan nu när man odlar äpplen i ett varmt klimat där äpplen normalt inte växer.
dahla
Jag gillar inte kyla så för mig får det gärna bli varmare... jag skulle gärna se att det var sommar året runt här. Det är ju inte första gången det är på väg att bli väldigt varmt på hela jordklotet även om det inte har skett med människans inverkan och på så kort tid som nu. När sen nordpolen smälter ändras havsströmmarna och vädret ändras återigen för att på sikt bli kallt. Det har hänt förr och det kommer hända igen.

Det har dött ut oändligt många fler djurarter sedan tidens begynnelse än vad människan har lyckats ta kol på under den tid vi har vandrat upprätt och kunnat prata. Det kommer nya arter och andra försvinner... det är helt normalt även om vissa miljötallibaner försöker få oss att tro annat.

Jag kanske kommer att leva 65 år till... skulle jag då bry mig om ifall det blir en grad varmare under min återstående livstid? Kommer mina barn och barnbarn att märka någon skillnad? Dom vet inte hur kallt det var vintern 1974 i alla fall...

Dom som kommer att drabbas värst är dom som bor på låglänta öar men inte heller det är någonting konstigt. Naturkatastrofer har alltid fått människan att vandra och byta boplatser precis som djuren gör.

Självklart kommer mitt inlägg sticka i ögonen på vissa av er... och det är meningen... jag säger inte att jag har rätt och jag vill inte övertyga någon om det jag nu har skrivit. Jag tänker gå ut i solen och njuta av det underbara vädret... smile.gif
kollba
Visst är det underbart med människor som inte bryr sig om att miljontals människor kommer att dö av torka i Afrika, att mängder av människor (också miljontals ?) kommer att gå under i naturkatastrofer eller följderna av dem, att alla människor på jorden kommer att drabbas negativt av den globala uppvärmningen mm. mm. ?
Den berömde fysikern Steven Hawkins tror att jorden kommer att vara obeboelig före år 3000, jag tror att det kommer att vara MYCKET svårt att leva - om ens möjligt - långt innan dess, men jag sitter inte i mitt glashus och hurrar bara för att jag kommer att vara död långt innan det inträffar...
Sailor Pluto
Jag tror att människan har lyckats ha ihjäl flest djurarter på kortast tid, spelar ingen roll hur många som försvunnit av sej själva innan vi stövlade in på jorden. Det är väl inte helt normalt att det försvinner i den takt som det verkar göra nu? Avverkningen av regnskog t.ex. har om jag förstått det rätt ställt till det rejält. Utan oss människor skulle den nog inte ha försvunnit.

Om saker och ting fortsätter som nu så misstänker jag också att det kommer bli väldigt svårt att leva för våra efterkommande! Visst har naturen en förmåga att repa sig, frågan är hur stark den är? Jag tycker att man iaf kan hjälpa till med att minska utsläpp och andra miljöförstörande saker under sin livstid. Inte ta bilen så fort man ska nånstans, inte slösa med energi i onödan osv. En droppe i havet kanske, men då har man åtminstone försökt.
dahla
Kollba, till skillnad från dig så bryr jag mig faktiskt om dom människorna som faktiskt dör av naturkatastrofer...

Sailor Pluto, självklart ska vi alla dra vårt strå till stacken men man kan inte vända på människans mönster över en dag... siktar man på att minska utsläpp under en längre tid hinner människan anpassa sig även till alternativa bränslen och ett annat leverna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon