Full version: Hjälp med tomater
Kekke
Hej allesammens!

Är en färsking på att odla men tycker det är himla kul :-) Jag har sått tomatfrön på en långpanna med knappt 1 cm jord och för ett par dagar sedan började ett par utav fröna gro,vilket jag ville ;-)
Men till problemet,vad ska jag göra med fröna som har grott?Är det för lite jord i långpannan för att dom ska kunna växta till sig?Ska jag vänta tills den växt till sig och då plantera den i en mindre kruka,eller är det dax att göra det redan nu,nu när fröna har grott?
Jag blir inte klok,behöver hjälp kamrater unsure.gif

Tack på förhand!

Åsa, mälardalen zon 2
Vänta tills du ser karaktärsbladen (de första bladen som kommer är hjärtblad, de blad som sedan dyker upp och som ser ut som tomat är karaktärsblad) då kan du gräva upp tomatplantan och plantera den i egen kruka, plantera ner den djupt så det blir jord ända upp till där hjärtbladen är. Under odlingen inomhus planterar du sedan gradvis över den i större bytta, plantera hela tiden tomatplantan djupt den bildar nya rötter på stammen. Runt 1 liter jord per kruka brukar vara lagom som sista omplanteringskruka innan man ska plantera ut växten utomhus (själv använder jag mjölk/yoghurt/fil förpackningar med hål i botten som sista planteringskruka)
Kekke
Okej,tacl för tipset.
Då är det bara och vänta och se när dom små börjar växa tills sig mer. tummenupp.gif
Himmla festligt att dom gott,trodde aldrig det skulle gå så bra.Jag tog frön från en tomat jag hade hemma flirting.gif

Trevlig Helg!
sqrulan
smiley_small_hug.gif

Jag tog frö från körsbärs tomat förra året,dom blev

jätte goda. blomma.gif
kollba
CITAT (Kekke @ 08-04-2007, 10:10) *
Himmla festligt att dom gott,trodde aldrig det skulle gå så bra.Jag tog frön från en tomat jag hade hemma flirting.gif

Trevlig Helg!

Om du har köpt tomaten i affären så är det stor risk att det är en hybrid och då kommer fröna antagligen att ge upphov till en helt annan sorts tomat - förmodligen någon av föräldrarna...
Kekke
Okej,det var mer än vad jag visste.
Då blir det extra spännande och se vad det blir för tomater.Lite grisen i säcken smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon