Det finns en veterinärspray som mest innehåller ren ALOE VERA som är jättebra. Du kan spraya den på sår, hudirritationer, ja till allt (även på dig som människa - det är en ren naturprodukt). Jag har kört med jodopax under många år, men har upptäckt att denna aloe vera-spray är mest effektiv. Dessutom är den mildare än jodopax som är väldigt starkt om man inte spär ut den då, men det är ju så mkt pyssel då.
Vet.sprayen är redan klar och lindrar jättefint. Kyler vid solsveda mm.
Särskilt bra var den när min valp var nyoperead för sten i magen o ja skulle hålla rent runt stygnen. Det gjorde ont på honom å dutta me bomull o annat descinfektionsmedel. Sprayen var perfekt, den tränger ner i såret o lindrar utan att man behöver ta på hunden. Man riktigt såg hur det lindrade på stackaren.
När ja använder den mot förhudskatarr så delar jag förhuden och ställer in flaskan på stråle (man kan välja mellan dusch och stråle). Då tränger det in ordentligt och det brukar räcka att göra detta 3 ggr under 2 dagar.
Oroa dig inte för detta med förhudskatarr. Det har de flesta hanhundar då & då. De brukar hålla rent där själva men ibland lyckas de inte helt å då behöver de hjälp. T ex när min gammelgubbe hade krage en längre tid, då kom han inte åt att hålla rent själv, så då fick vi hjälpa honom...