Leia
Jag tror Dino fått förhudskatarr. Han är varigt geggig vid snoppen. Jag har aldrig haft en hanhund förut men lyckades spruta in 3ml jodopax hud och sår och masserade lite. Det står inget om att det bör spädas men det kanske man ska? Hur ofta ska jag spola och i hur många dagar? Räcker det med 3 ml? Jag får inte tag i uppfödaren, jag tror att hon är på lilla stockholm i helgen. Men någon här med han hund kanske varit med om detta förut?
Whiskuchi
Det finns särskild förhudstvätt att köpa, jodopax har jag aldrig använt.
Åsa, mälardalen zon 2
Om det inte står att det ska spädas ut på flaskan så är det troligtvis färdigutspädd jodopax det finns sån att köpa, på den koncentrerade Jodopaxen står det tydligt hur mycket man ska späda för olika typer av sår (vi har nog en livstidsförpackning, farsan köpte 1 liter koncentrerad jodopax och man ska späda ca 4ml till 1 liter vatten så den flaskan lär räcka i evigheter).
herkules
du ska späda jodopaxen till "svag tefärg"
Leia
Tack för svar! smile.gif
AnitaO
Lite sent ute .... rolleyes.gif Hur har det gått?
Det är ganska vanligt med förhudskatarr hos unga hanhundar tyvärr.
Finns ett preparat som heter "Förhudsrens" att köpa hos veterinären. Kan vara bra att ha hemma smile.gif
KURT
I samma ämne kanske någon har läst boken "Doppler", av den norske författaren Erlend Loe. Där finns ett stycke där någon kanske också skulle ha nytta av jodopax:

"Den kristne har somnat i en konstig fylleställning och representanterna för
de två andra världsreligionerna håller på att att trycka in tandkräm under
förhuden på honom. De gapskrattar och roar sig kungligt."
Snöflinga
Stackars man nono.gif Jodå har läst det mesta av denne något burleska författare ...
Leia
CITAT (AnitaO @ 14-04-2007, 20:45) *
Lite sent ute .... rolleyes.gif Hur har det gått?
Det är ganska vanligt med förhudskatarr hos unga hanhundar tyvärr.
Finns ett preparat som heter "Förhudsrens" att köpa hos veterinären. Kan vara bra att ha hemma smile.gif

Jo tack han är bättre, men lite gegg syns fortfarande, men det kanske är normalt? Någon skrev det i ett annat forum iallfall.
AnitaO
CITAT (Leia @ 16-04-2007, 09:07) *
Jo tack han är bättre, men lite gegg syns fortfarande, men det kanske är normalt? Någon skrev det i ett annat forum iallfall.

Lite gegg är nog ganska vanligt hos hundar i den åldern.
Man bör väl hålla lite koll på det så att det inte börjar bli rött och irriterat, för då finns det väl risk att det kan behövas ett vet-besök.
Bovine
Det finns en veterinärspray som mest innehåller ren ALOE VERA som är jättebra. Du kan spraya den på sår, hudirritationer, ja till allt (även på dig som människa - det är en ren naturprodukt). Jag har kört med jodopax under många år, men har upptäckt att denna aloe vera-spray är mest effektiv. Dessutom är den mildare än jodopax som är väldigt starkt om man inte spär ut den då, men det är ju så mkt pyssel då.

Vet.sprayen är redan klar och lindrar jättefint. Kyler vid solsveda mm.

Särskilt bra var den när min valp var nyoperead för sten i magen o ja skulle hålla rent runt stygnen. Det gjorde ont på honom å dutta me bomull o annat descinfektionsmedel. Sprayen var perfekt, den tränger ner i såret o lindrar utan att man behöver ta på hunden. Man riktigt såg hur det lindrade på stackaren.

När ja använder den mot förhudskatarr så delar jag förhuden och ställer in flaskan på stråle (man kan välja mellan dusch och stråle). Då tränger det in ordentligt och det brukar räcka att göra detta 3 ggr under 2 dagar.

Oroa dig inte för detta med förhudskatarr. Det har de flesta hanhundar då & då. De brukar hålla rent där själva men ibland lyckas de inte helt å då behöver de hjälp. T ex när min gammelgubbe hade krage en längre tid, då kom han inte åt att hålla rent själv, så då fick vi hjälpa honom... yes.gif
KURT
CITAT (Bovine @ 27-04-2007, 12:21) *
Det finns en veterinärspray som mest innehåller ren ALOE VERA som är jättebra. Du kan spraya den på sår, hudirritationer, ja till allt (även på dig som människa - det är en ren naturprodukt). Jag har kört med jodopax under många år, men har upptäckt att denna aloe vera-spray är mest effektiv. Dessutom är den mildare än jodopax som är väldigt starkt om man inte spär ut den då, men det är ju så mkt pyssel då.

Vet.sprayen är redan klar och lindrar jättefint. Kyler vid solsveda mm.

Vad är en "veterinärspray " för något? Det borde ju avse ett receptbelagt läkemedel?
Bovine
Ok, vågade inte skriva vad den heter o var man köper den innan jag dubbelkollat användarvillkor men det verkar vara ok eftersom detta är relevant till ämnet;

Aloe Veterinary formula heter den och säljs av Forever living products.
AnitaO
CITAT (Bovine @ 27-04-2007, 17:00) *
Ok, vågade inte skriva vad den heter o var man köper den innan jag dubbelkollat användarvillkor men det verkar vara ok eftersom detta är relevant till ämnet;

Aloe Veterinary formula heter den och säljs av Forever living products.

Känns aningen missvisande att lägga in ordet "veterinary" i produktens namn för att öka trovärdigheten.
Säljs den inte av veterinärer så är det knappat en veterinär-produkt. Tycker jag i alla fall.
Bovine
CITAT (AnitaO @ 27-04-2007, 18:31) *
Känns aningen missvisande att lägga in ordet "veterinary" i produktens namn för att öka trovärdigheten.
Säljs den inte av veterinärer så är det knappat en veterinär-produkt. Tycker jag i alla fall.

Äh, skit samma... den e himla bra iaf... kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon