|
Katti med torpet
08-04-2007, 09:44
Köpte två bollklipta stamlavendel på Örebromässan, de var jättefina och täta. Efter att ha tillbringat ett par veckor i mitt uppvärmda och inbubblade växthus ser de ut som nedan. Dvs all nytillväxt strävar rakt upp och är väldigt gles mellan bladen jämfört med den gamla delen, de har rännt iväg 10 cm på två veckor. Anar att det är för varmt (kan bli uppåt 35-40 grader när solen ligger på som värst) eller är det för dåligt med ljus? Vad göra? skall jag toppa dem nu, strax över den gamla veden och hoppas att de lugnar ner sig lite. Kan jag använda topparna som sticklingar (vet ju att det egentligen skall vara med klack men hur får man klack på en topstickling?). Borde jag lyfta ut dem i kall-delen av växthuset? Det är visserligen risk för nattfrost där men det kanske de klarar? Det blir i alla fall inte lika tokvarmt på dagarna om solen ligger på.
Alexander-VG-zon3
08-04-2007, 10:58
du kan sätta ut dom eller plantera dom i marken , och mer kommer växa upp till sommaren här är två dåliga bilder den ena är en som din som är köpt som så ( bilden i kruka ) sen den andre är i augusti och den växer jätte fint fast det är glest i början och det som kommer upp nu det är dom som blommar , så klipper du inget första tiden nu så blommar den jätte fin sen bara klippa veck vissna blommor så kommer mer hela tiden , sen på våren klipper du ner den så den inte blir risig och så nya blommor kommer
snillan
08-04-2007, 18:03
hej Katti
Måste bara fråga om det är fjärilslavendel du köpt ? Jag köpte en likadan ( fjärlislavendel ) på älvsjömässan från Årstiden, den är jättefin men också ganska yvig, inget nytt har vuxit upp så snabbt som på din ännu, det har gått 1 vecka sen jag köpte den. Jag bär ut min på dagarna och ställer i solen mot stentrappen och tar in den på natten, fick tipset vid köpet, det har funkat bra så här långt, men om jag läst rätt när jag sökt i forumet ska det vara svårt att övervintra dessa, är det något som vet något om det ? Hur gör man vid övervintring ? Vanlig lavendel har jag ju i rabatterna och de har ju övervintrat utan problem, men jag vet inte om det är fjärilslavendeln som är svår (jag tror iallafall att den heter fjärilslavendel....)
Snillan
kerstin z5-6
08-04-2007, 18:10
Tydliga tecken på viss ljusbrist , snagga av hälften av nytillväxten -svep i fiberduk o sätt på det svalare stället De klarar lite frost , ev kan nya blad ogilla detta men det kommer mera Det är inte svårare att övervintra lavendel än nåt annat förutsatt att man har svalt OCH ljust -tex lysrör i en kall källare utan fönster går fint
Katti med torpet
08-04-2007, 21:24
Okay, då snaggar jag av hälften nu och flyttar ut dem i kallväxthuset. Tror ni att jag beöver frostskydda krukorna? Jag tror inte att tempen kommer att sjunka lägre än 1-2 minusgrader där men de står i ganska små lerkrukor...
Alexander-VG-zon3
08-04-2007, 21:29
dom klara sig i krukor om när det bara blir -2c -3c kanske problem om hur frosttålig krukan är ? , dom skulle även kunna klara sig bra i marken om du nu skulle vilja plantera dom
Katti med torpet
08-04-2007, 22:02
Krukorna är köpta som spansk frotstålig keramik så de ska de nog klara sig. Det är mest rötterna jag är orolig för men om du tror att det går bra så lyfter jag ut dem som de är.
Alexander-VG-zon3
08-04-2007, 22:06
dom klara sig fast rötterna fryser lite . det växer ju lavendel i skåne och vi är ju kända för att ha stark barrfrost ibland som gör att jorden fryser , och min ser du ju att den har stått i kruka innan utan skydd och vår frosten tog tag å det frös i krukan men den blommade hela sommaren ingen skada skedd .
Katti med torpet
09-04-2007, 14:15
Snillan, nej det är inte Fjärilslavendel. Tror att man kan skilja dem åt på bladen, de Fjärilslavendlar jag har sett har haft tandade blad medan vanlig Lavendel har helt jämna blad. Fjärilslavendel klarar inte en svensk vinter utomhus. En dam på Älvsjömässan påstod att de var ettåriga men jag trodde åtminstonde att de gick att övervintra frostfritt?!
Alexander-VG-zon3
09-04-2007, 15:02
CITAT (Katti med torpet @ 09-04-2007, 15:15)  Snillan, nej det är inte Fjärilslavendel. Tror att man kan skilja dem åt på bladen, de Fjärilslavendlar jag har sett har haft tandade blad medan vanlig Lavendel har helt jämna blad. Fjärilslavendel klarar inte en svensk vinter utomhus. En dam på Älvsjömässan påstod att de var ettåriga men jag trodde åtminstonde att de gick att övervintra frostfritt?! fjärilslavendel - Lavendula stoechas är härdig i zon 1 i skyddat o torrt läge , men sommar lavendel med sådana blad som du menar är inte härdig och är ettårig den du har är vanlig lavendel och har samma härdighet som andra lavendel .
snillan
09-04-2007, 19:15
Min lavendel har tandade blad och är alltså då ettårig om jag fattat rätt ????? Jag hade ju inte planerat att köpa en uppstammad lavendel när jag åkte till mässan och därför trodde jag i min enfald att den funkade som vanlig lavendel att jag skulle kunna övervintra den  hade ju ingen koll på det då! SÅ TRIST !!!!! Den är jättefin så jag får väl njuta allt jag kan i sommar då !!!!!!!!!!!! Snillan
kerstin z5-6
09-04-2007, 19:20
Fjärilslavendel - Skärmlavendel Lavendula stoechas är perenn -men inte här annat än i z1 ,  klart den går att övervintra svalt o ljust !
Alexander-VG-zon3
09-04-2007, 19:24
CITAT (snillan @ 09-04-2007, 20:15)  Min lavendel har tandade blad och är alltså då ettårig om jag fattat rätt ????? Jag hade ju inte planerat att köpa en uppstammad lavendel när jag åkte till mässan och därför trodde jag i min enfald att den funkade som vanlig lavendel att jag skulle kunna övervintra den  hade ju ingen koll på det då! SÅ TRIST !!!!! Den är jättefin så jag får väl njuta allt jag kan i sommar då !!!!!!!!!!!! Snillan http://davesgarden.com/pf/go/289/index.htmlhttp://davesgarden.com/pf/go/1704/index.htmlhttp://davesgarden.com/pf/go/2862/index.htmlden sista är sommar lavendel och är inte härdig - men du får köpa en lavendel till CITAT (kerstin z5-6 @ 09-04-2007, 20:20)  Fjärilslavendel - Skärmlavendel Lavendula stoechas är perenn -men inte här annat än i z1 ,  klart den går att övervintra svalt o ljust ! jo den går att övervintra som du säger helst runt +5c ska den ha på vintern . min har övervintrat denna vinter men den va ju mild med så det är inget att luta sig på .
Katti med torpet
09-04-2007, 19:43
Förlåt om jag i okunskap rörde till begreppen, jag hade inte fattat att Fjärilslavendel och Sommarlavendel var två skilda arter. Men nu vet jag bättre! Tack för det och ursäkta igen.  Men Snillan, om din också är uppstammad kan det väl knappast vara den ett-åriga sommarlavendeln. En ettårig växt hinner väl inte få någon stam, eller?! I så fall måste det ju vara Fjärilslavendeln du har och den går ju tydligen att övervintra om än frostfritt, så upp med hakan igen
snillan
09-04-2007, 20:33
Ja visst blev det rörigt....jag ber om ursäkt för min inlägg i debatten som rörde till det Tack för era svar, jag visste inte heller att det fanns något som hette sommarlavendel.... Jag börjar med att försöka få den att överleva sommaren och sen provar jag givetvis att övervintra den, I VÄRSTA FALL..... får jag väl skicka ner den till dig Flaxx....  du bor väl i zon 1.....  så får du skicka tillbaka den till zon 3 (dvs mig...) när våren kommer Snillan
Alexander-VG-zon3
09-04-2007, 20:50
CITAT (snillan @ 09-04-2007, 21:33)  Ja visst blev det rörigt....jag ber om ursäkt för min inlägg i debatten som rörde till det Tack för era svar, jag visste inte heller att det fanns något som hette sommarlavendel.... Jag börjar med att försöka få den att överleva sommaren och sen provar jag givetvis att övervintra den, I VÄRSTA FALL..... får jag väl skicka ner den till dig Flaxx....  du bor väl i zon 1.....  så får du skicka tillbaka den till zon 3 (dvs mig...) när våren kommer Snillan haha japp det blir säkert jätte bra det fast egentligen bor jag på gränsen till zon 1 , bor närmare ettan än tvåan men bättre för den än trean kanske
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|