Linnea88
Jag har en några år gammal ligusterhäck som gränsar in mot grannen. Den är enligt mitt tycke alldeles för gles nedtill, eftersom den inte beskars tillräckligt vid planteringen. Grannen tycker den är bra som den är och är inte intresserad av att klippa ner den till 20-30 cm. Därför undrar jag om det kan löna sig att jag på "min sida" av häcken klipper ner vissa grenar ordentligt på varje planta, och den då kommer att bilda nya skott, även om man inte klipper ner hela häcken? En slags gallring alltså.
Odlar
Jag har under några år gradvis tätat en ligusterhäck som var för gles. Jag har valt ut vissa grenar och skurit av där jag vill få det tätare. Det var stora buskplantor och jag har valt ut några grenar varje år och tagit av i olika höjder, för att inte få alltför stora hål i häcken på en gång. Det kändes lite hårt att ta bort en större gren första gången men efter att jag sett hur bra det blivit så går det lättare sen. Det har inte bara varit nertill men i några fall även där.

Resultat har varit mycket bra och nu fjärde sommaren är skillnaden stor. Borde fungera bra även för dig, även om det bara är ena sidan. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon