ove.wall
Jag har en gul habanero som stått sedan förra sommaren mer eller mindre bortglömd på fönsterbrädan. Den har tappat massor av blad men fick lite mer vatten kring nyåret. Och redan nu bär den mogna klargula frukter och har massor av gröna.

Förra året mognade de första inte förrän i september.

/Ove
Preussen
gratulerar. ska du flytta ut plantan i växthus eller du ämnar att ha kvar den i fönsterbrädet?
ove.wall
Jag bor två trappor upp i lägenhet, zon 5, så något växthus blir det inte. Men något slags vindskydd på balkongen, som förra sommaren. Fast några blir nog kvar inne av de 29 plantorna som grott av Anncho Mulato, två olika gula Habanero, och Rokoto, alla utom den ena Habaneron satta omedelbart efter nyår.
Jonas70
Skoj att du redan har frukt. Mina chilisar som jag sått i år har producerat blomknoppar i drygt en månad, men jag är där med saxen och knipsar av dem för att främja tillväxten innan det är dags för fruktsättning.
ove.wall
Tack för det tipset! Det visste jag inte. Hur länge är det lämpligt att ta bort blommorna?
Preussen
det är lämpligt så länge du inte vill ha frukt. vill du ha frukt så klipp inte av blommorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon