catlady
08-04-2007, 14:44
I odlingslandet tittar saker upp, men visst är somt ogräs? Har fått förslag som purjolök, palsternacka och rabarber. Vad tror ni?
[attachment=1263:gröda_1.jpg]
[attachment=1264:gröda_2.jpg]
[attachment=1265:gröda_3.jpg]
[attachment=1266:ogräs_1.jpg]
[attachment=1267:ogräs_2.jpg]
Maria i Helsingborg
08-04-2007, 15:03
3 erre inte kirskål? Hu
*Stintan*
08-04-2007, 16:59
En kvalificerad gissning
1. Ogräs
2. En övervintrad sallads-eller purjolök
3. En ävervintrad palsternacka
4. Nån sorts vallmo
5. Ängssyra
catlady
08-04-2007, 17:32
Stintan

:
Är nummer 1 ogräs? Det trodde jag var någon löksort eftersom jag har massor med vitlök spritt överallt, och de ser nästan ut så fast mindre blad och inte lika stora klungor.
Vad glad jag blir att du inte skriver att nummer 4 är något galet ogräs som t.ex. kirskål! (Det trodde nämligen jag)
Kan man äta ängsyra, eller klassas det som ogräs?
anna_rispan
08-04-2007, 17:45
Jag tror nog att ettan är en lök. Du får gräva upp den o kika??

Ängssyra kan man väl äta...hmmm Men det finns säkert mer info nånstans.
catlady
08-04-2007, 18:00
Kollade på virtuella floran och ängssyra är faktiskt lite giftig

(trots det åt man den tydligen som spenat förr i tiden...) Tycker nog att den får klassas som ogräs och det blir till att dra upp den.
anna_rispan
08-04-2007, 18:02
Oj då. Då är det nog något annat min syster brukar odla. Men bladen är väldigt lika.
catlady
08-04-2007, 18:21
Ja, de har ju odlat något ätbart där innan, så kanske är det inte ängssyra... Man kan ju hoppas! Men jag väntar nog ändå och ser om blomstänglar kommer upp innan jag ger mig på att slänga bladen i salladen.
anna_rispan
08-04-2007, 18:29
Ja det kan du gott göra tycker jag.
Jag kan koll vad det heter det som min syster odlade o åt ett tag. Kanske har mamma kvar det på landet så då kan jag fota vid tillfälle.
Vad roligt du har det nu! Nya upptäckter varje dag ju!
*Stintan*
08-04-2007, 20:44
Tja inte vet jag om 1 är ett ogräs, det kanske är en övervintrad charlottenlök då

Knippsa av en liten bit på ett blad och smaka eller gräv upp och kolla.
5-an kan säkert vara nåt annat. Som sagt alla mina svar va gissningar så hoppas det kommer fler som svarar.
ingrid fuxwall
09-04-2007, 10:38
Nummer ett kan vara en övervintrad "rot" lök eller varför inte luftlök?
ingrid
catlady
09-04-2007, 14:23
Tack för alla svar! Tyckte framförallt att det var skönt att jag inte fick några skrikande varningar som "Dra upp den GENAST!" eller "Den sprider sig jättesnabbt och tar över hela trädgården om du inte aktar dig..."
anna_rispan
09-04-2007, 14:37
Nej det enda som ser riktigt jobbigt ut på dina bilder det är de där små grästuvorna.

Jag tror nästan att vitgröe är en bubblare på min hatarlista över ogrsä.
catlady
09-04-2007, 16:18
Jag är av den förlåtande sorten när det gäller ogräs. Räknar bara sådant som trycker ut andra sorter och som tar över trädgårdar (maskros t.ex.) Sådant som vitgröe tycker jag nästan är charmigt. Jag gillar den vildvuxna ängskänslan (och med 8000 kvm har jag inte direkt ett val

) Men jag vill inte vara oförberedd!
betsy71
09-04-2007, 19:13
Hej jag tror femman är pepparrot , det ser ut som det jag har i min trädgård.Pepparrot säger min mamma.Den har jättedjupa rötter och svår att få bort helt o andra sidan kan man ju äta den.Om det nu är pepparrot vill säga.
catlady
10-04-2007, 08:43
Betsy: Det skulle mycket väl kunna vara pepparrot som har spridit sig. Jag minns att förra ägaren sa att de odlat det också. När är det dags att dra upp den? Och hur tidigt kan man se på roten om det är pepparrot?
betsy71
10-04-2007, 09:48
Jag vet faktiskt inte när man kan ta upp den , har aldrig provat.
Undrar om man känna på bladen att det smakar pepparrot?
Jag måste nog gå ut och kolla om jag hittar någon att testa på i min trädgård.
Återkommer !!
Om något av nr 1 eller 2 är ätbar lök så borde bladen lukta lök. Annars är det bara att vänta och se

Min första tanke när jag såg nr 5 var parksallat (som är ett jobbigt ogräs, och inte ätligt trots namnet), men pepparrot låter faktiskt troligare. Om den börjar sprida sig åt alla håll och gör över en meter höga blomställningar med lila cikoria-liknande blommor i juli nån gång så är det parksallat
Är inte nr 3 nån sorts potentilla?
Inget av detta är i alla fall kirskål. Det finns ett foto på kirskål i tidigt stadium i mitt fotoalbum, om du vill se hur det ser ut.
ingrid fuxwall
13-04-2007, 22:29
Nu har jag tittat på bild nummer fem många gånger och även jag vill ha svar på vad det är!
Jag har inbillat mig att det är ett ogräs som bör tas bort - har jag haft fel?
ingrid
betsy71
14-04-2007, 18:41
Hejsan!
Förstås så hittar jag ingen pepparrot ?? nu men vi har inte kommit så långt här i Norduppland även om det varit sommarvärme idag .
Kanske har den inte hittat upp än.
För jag kan knappast ha utrotat den väl ?
catlady
14-04-2007, 21:14
Nu vet jag (för jag har dragit upp och luktat och kollat) att nr 1 är någon from av salladslök, nr 2 är purjolök och nr 3 är palsternacka. Tittade igenom hela nordiska floran igår men hittade inget som liknar nr 4, men så som den har brett ut sig så skulle jag kalla det ogräs. Bladmanschetterna blir runt halvmetern breda och jag kan nog förvänta mig ett j-vla jobb om jag försöker dra upp dem! Nr 5 luktar inte pepparrot, utan lutar också mot att vara ogräs. Men om det är parksallat vet jag ej. Har googlat men tycker inte att det liknar vare sig ängssyra eller parksallat riktigt.
ingrid fuxwall
14-04-2007, 21:19
Vilken underbar trädgård du fått!
catlady
14-04-2007, 21:23
Tack Ingrid!
Men den är fullständigt överkörd av ogräs i rabatter och gräsmatta, och HELA trädgården är invaderad av tusentals mördarsniglar. Man kan inte ta ett spadtag i jorden utan att få upp en familj...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.