Har en gräsmatta som är väldigt ojämn efter, grävning av kommunalt vatten och avlopp, och skulle vilja plana ut den. Har funderingar på att köpa sand och lägga ut över den del som behövs jämans till och sedan lägga jord på det. Är det en bra ide eller finns det andra sätt att jämna till? Tacksam för svar.
mari_tres
08-04-2007, 17:33
Kan fungera, vi har själva gjort på ett liknande sätt. Dock beror det på hur mycket du behöver fylla upp, det kan hända att du behöver så i lite gräsfrö om det blir för tjockt lager nytt material ovanpå den befintliga gräsmattan.
Oki men då kanske det är en bra idé att köpa ett lass med sand då och sprida ut över gräset och sen kasta ut gräsfrön.
är det någon som vet på ett ungefär vad man få ge för ett lass med sand?? Vi har ca 200 kvm som ska jämnas till. Förstår att det är skillnad på vart man bor, jag bor i Eskilstuna.
Här där jag bor i Skåne får man ge runt en hundralapp för ett ton (ca 1,5 kubik) inkl moms. Googla (gula sidorna) på sandtag eller ring kommunen och fråga om sandtag!
Lycka till!
Men det är väl inte med frakten???
Jag är sååå dålig på att räkna och uppskatta. Hur mycket räcker ca 2 kubik till om man vill lägga ca 2 dm med sand???
Jag var i kontakt med ett företag här i stan, där skulle jag få ge 1200:- + 500 för frakt + moms för 6 kubik är det dyrt???
CITAT (labbe @ 05-05-2007, 20:22)

Jag är sååå dålig på att räkna och uppskatta. Hur mycket räcker ca 2 kubik till om man vill lägga ca 2 dm med sand???
Jag var i kontakt med ett företag här i stan, där skulle jag få ge 1200:- + 500 för frakt + moms för 6 kubik är det dyrt???
2m3 = 2000dm3
Om du täcka ett område som är Xdm långt och Xdm brett så räcker 2000dm3 till:
2 dm * Xdm * X dm = 2000dm3
X~ 31.6 dm
2 kubikmeter sand räcker alltså att täcka ett område på 3.2 * 3.2 m med 2 dm sand, och 2 kubikmeter sand väger ca 4000 kg.
Jag har också en hemskt bucklig gräsmatta.
Men den växer så det knakar. Kan man klippa den kort och toppdressa. Och i så fall, ska man räfsa ordentligt i mattan först och sedan hjälpså lite frön. Jag varken orkar eller vill göra jätteingrepp, då detta är vid min lilla kolonistuga.
mvh Monica
Lägger man inte på allt för tjockt lager åt gången så behöver man inte så i extra.
Hi!
Vem vill ha 2dm djupt lager av sand på gräsmattan?? Skulle tro att det är bättre att du använder toppdressing. Toppdressing är en blandning av jord och sand. Om du kontaktar närmaste sopptipp så tror jag att dom kan hjälpa dig! Hur mycket du skall beror ju på hur stora/många håligheter du har i gräsmattan.
Skulle inte tro att du max behöver lägga på mer än 2cm per m2. Detta motsvarar att hälfen av gräsmattan består av 4cm hålor.
Innebär att du lägger på 2Kubik/100m2. Det bästa är om du gör det i 2 omgångar så att det hinner sätta sig.
Klipp ner gräsmattan så mycket det går. Lägg på toppdressing. Skrappa ut dressingen. Det är viktigt att dessingen fyller ut groparna och ej lägger sig på topparna. Helst välta också.
Lycka till
Eva i Västerås
07-05-2007, 11:15
Om man inte vill så om gräset, så är det bäst att toppdressa och lägga lite tjockare i groparna. Fortsätt år efter år så jämnar det ut sig. Djupa spår efter grävare och lastbilar kan man behöva luckra upp med grep, stick ner och vicka, men lyft inte upp riktigt. Flytta grepen 5 cm framåt, upprepa, osv. Slitgöra!
Sedan kan man dressa. I spåren är så mycket hårdare att gräset kommer att bli annorlunda och sämre än andra ställen.
Oki men jag lägger på sand över hela för det är så mycket "hål" och ojämnheter. Jag ska kolla med tippen om det finns något där att köpa. Tack för alla tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.