Kajsa
I år har jag fått gräva upp alldeles för många rosor,
hur ser det ut för er runt om i landet?
Grävde upp Lucia rosen idag, med sorg! Bytt till Flammentanz, hoppas
den får vara kvar. Andra rosor som dött i vinter, Qeen Elisabeth, Peace.
Iceberg och Alexandra Renaissance, den sista var så vacker, suck!
Alla nu bytta till mycket härdiga rosor för zon 5-6. Inget val.
Även en del perenner har strukit med. Undrar om det är min sandiga
lätta jord som får frosten att komma djupt ner? Omgiven av stora kalla
fält, Salaslätten. Zon 3-4 rosor duger inte, dags att inse nu.
Och dyrt blir det att byta så mycket, suck.
Blomstersmurfen
Mina rosor frös också i vinter, men vi hade rekorddjup tjäle i år (60-80 cm, zon 2!). Men alla har kommit nerifrån igen, så jag behövde i allafall inte gräva upp dem. Men det är lite smått nu i år... sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hos mig har det gått ovanligt bra inga rosor har dött och de har inte frusit ner det minsta, inte ens New Dawn som åtminstone vartannat år brukar frysa ner en bra bit hos mig.
kerstin z5-6
Flera av rosorna har frusit -sprängts ? + 20 till påsk -därefter - 14 på nätterna flera dagar sad.gif
Vedartade buskar och träd är dock de släkte där jag har mest massdöd i år ..
Kajsa
Kerstin
Du bor i zon 5-6 och många härdiga buskrosor klarar den zonen.
Köper du rosor för zon 6-7 för att vara på den säkra sidan?
Eller ni har mer snö som skyddar, men som du skrev så jäklas
våren istället. Sitter och funderar hur ni klarar rosorna, när det
är så svårt i mellan Sverige?
Hannele
Sandig lätt jord är bra! Ännu bättre med lite upphöjda bäddar.
Lena
Hej

Alla roror har klarat sig hos mig i Sundsvall i zon 4, de är Bonica ,Therese Bugnet och Rose de Recht. Här är det sandjord och vi hade en kall vinter på 25 grader vid jul och bara lite snö, men jag täcker den med minst 50 cm löv när marken frusit till lite.

Lena
kerstin z5-6
Hej igen smile.gif ledsen att mitt svar kom sent-Jo jag har ca 50 olika sorters rosor för z5 några 4 o några 6-7 också Dessutom ett stort antal helt omöjliga i min zon som jag krukodlar tex Perle de´or
Rabatt rosor är inte mitt stora intresse inom rosområdet men jag gör en del rotäkta sådana som faktiskt överlevt ute ..med total nedfrysning förstås.
Får vi lätt tjäle och därefter mycket snö klarar sig en hel del tack vare den .De flesta som dör torkar -frystorkar på våren -säckväv o vinterväv hjälper en del .Försöker ha rosorna samlade i rabatterna så de ska vara lättare att täcka på hösten ..
Kajsa
50 rosor,det låter underbart!
Och hur gör du med rosorna i krukor över vintern, i garaget
ljust eller mörkt? Skulle gärna ha några Austin rosor i stora krukor.
kerstin z5-6
Drogade" med provadopinnar går det bra att ha Austin i stora krukor -helst svalt o helst under lysrör enl min erf ..Ju varmare övervintringsplats desto mer ljus ..
Dock bygger jag nu ett vintervarmt orangeri för mina krukodlade rosor , så det blir säkert fler av dem laugh.gif
Crown Prinsess margareta är z 4 o borde gå ute i vårt gynnsammaste läge -men jag har inte prövat ännu ...
Kajsa
Och med ett mörkt, svalt garage kan man glömma Austinrosorna.
Ingen idé prova Crown Princess i min trädgård, har väl kallstråk
lite överallt.( Den tredje Löjnantshjärtan frös i år)
Orangeri- jag bara suckar! Då finns alla möjligheter! wub.gif
kerstin z5-6
nejdå har bara inte prövat den metoden - tongue.gif
Det borde väl gå det med laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon