Rasmus_hatar_mossa
08-04-2007, 15:44
Sprang runt i min trädgård idag och till min fasa är allt det fina gröna hemsk hemsk mossa. Skall skaffa en mossrivare nu tror jag. Lönar det sej när allt är mossa eller skall man bara riva bort allt och lägga färdig matta? Vilka mossrivare är bäst?
Tack på förhand!
Rasmus
Åsa, mälardalen zon 2
08-04-2007, 15:58
Mossrivare är bästa sättet att föröka mossa så en sån ska du inte använda ifall du vill bli av med mossa.
Jag tycker du ska vänta ett tag, mossan grönskar innan gräset har börjat växa så det ser alltid ut som om man har en massa mossa tidigt på våren sedan sätter gräset fart att växa och då ser "problemet" mindre ut.
Bästa sättet att konkurrera ut mossa är att gynna gräset = se till så gräsmattan är dränerad, gödsla gräset + se till så att gräset får en massa sol + inte klippa den så kort.
Ha inget att tillägger,Åsa har så rätt.Mossrivare är ett otyg,men de flersta av mina grannar river mossan som bara f...........n och snaggar gräset sedan ,så det är inte konstigt att det gynnaer mossan.Gödslar gräset,det gör inte jag men jag har inget emot lite mossa,dessutom har jag en multiklipp då gödslar man gräsmattan samtidigt när manklipper den.
Gossen Ruda
10-04-2007, 08:02
Jag använder mossrivare med ganska gott resultat. Eftersom jag har mossa över hela gräsmattan kan den inte sprida sig mer och det som är borta är borta. Kortklippt gräsmatta tror jag också på för då kan solen komma åt att torka upp ordentligt och mossa gillar inte torka. Gräs tål att vara kortklippt, om man inte går till överdtift.
CITAT (Rasmus_hatar_mossa @ 08-04-2007, 16:44)

Sprang runt i min trädgård idag och till min fasa är allt det fina gröna hemsk hemsk mossa. Skall skaffa en mossrivare nu tror jag. Lönar det sej när allt är mossa eller skall man bara riva bort allt och lägga färdig matta? Vilka mossrivare är bäst?
Tack på förhand!
Rasmus
Jag har fått rådet att inte använda mossrivare, och speciellt inte ännu. Gräs växer inte förrän det är 7 grader i marken, så om du gör det nu är det stor risk att du river upp det lilla gräs som är kvar. Sedan är vertikalskärare bättre än mossrivare efterom det är skonsammare mot gräset. Gödsla gärna med något som innehåller järnsulfat och använd sedan en vertikalskärare, toppdressa och så i gräs där det behövs. klipp sedan inte gräset kortare än 5cm dom första gångerna. och lägg för guds skull inte mossan i komposten...då sprider du den ännu mera. Att du har mycket mossa överlag i gräsmattan i år kan bero på den milda vintern som vi haft i stora delar av landet. Sedan finns det ju dom som tycker att mossa är ok...grönt och mjukt...men det är ju förståss en smaksak...
Stark rekommendation är att går in på www.olleberg.nu och följa olles årsprogram. Då kommer du snart att ha en gräsmatta du ej trodde var möjlig.
webbguru
12-04-2007, 13:27
Jag skulle snarare välja en vertikalskärare som går djupare än en mossrivare. Vertikalskäraren har dessutom fördelen att den delar gräsrötterna och luftar jorden så att grästillväxten gynnas. Brukar själv köra ett vårprogram när gräset börjat växa enligt följande: Först kör jag med vertikalskärare, sedan gödslar jag samt sproder ut lite gräsfrö för att sedan avsluta med att toppdressa gräsmattan med en blandning av jord och lite sand.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.